Västtrafiks maxålder i Göteborg

Startat av Calle, 08 oktober 2014, 20:50:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adrian Langemar

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 oktober 2014, 16:16:42 PM
Men det var inte det inlägg som du syftar på som jag svarade på utan Calles nästa inlägg. Där framgår det tydligt att det var Nettbuss han kontaktat utan att få svar.
Ditt inlägg som jag citerade var det andra inlägget i tråden, då fanns det inte så många olika inlägg att svara på...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Adrian Langemar skrivet 09 oktober 2014, 17:45:13 PM
Ditt inlägg som jag citerade var det andra inlägget i tråden, då fanns det inte så många olika inlägg att svara på...

Men det inlägget svarade jag ju på. Enligt min ringa åsikt faller det på sin egen orimlighet att Nettbuss skulle köra med bussar som inte uppfyller avtalskraven. Det har ju också framgått av senare inlägg att så inte är fallet.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Adrian Langemar

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 oktober 2014, 18:18:38 PM
Men det inlägget svarade jag ju på.
Precis, och det var ditt svar jag kritiserade.

S Svensson

Vi får vara glada att äldre bussar inte går i trafik. Själv kan jag konstatera att tiden går fort.

I äldre handlingar så är det ofta så att man rent praktisk kan konstatera att 10 år är lämpligt. Själv minns jag att CR76M hos GS fick slopas tidigare. Själv ifrågasätter jag dock att det är lämpligt att ha en viss ålder. I vissa fall kan 10 år vara för lite och ibland för mycket.Det  känns bra att Västtrafik har längre tid än 10 när det gäller "utanför" tätortstrafik. Sedan är det det här med låggolv/-nivå. Måste det alltid vara detta ?

Är man osäker så är det bra att fråga. Men fråga då vänligt om man frågar t ex ett företag. Sedan är det så att Västtrafik kan handla upp bussar som är äldre. Det finns flera exempel på detta då företag kan köra med enstaka bussar som är äldre än 13 år. Sedan är det lite känsligt det här med ålder på bussar. När jag var på Gotland för ett antal år sedan (1996) så såg jag flera fina turistbussar. Ingen skulle ha trott att en Setra 215 kan gå kvar så länge. Likaledes har jag sett MB O 303 bli gamla utan att det märks.
Skolbussar då. Vissa kommuner handlar upp genom Västtrafik och tillåter bussar bli 8-10 år medan andra kommuner har bussar som kör i (snart) 20 år. Är det bälten och bra säten så räcker det. Det är säkert inga krav på bältessträckare. Skall man ha sådana och krockkuddar så är de stämplade med tid. Oftast 10 år.