Västtrafiks maxålder i Göteborg

Startat av Calle, 08 oktober 2014, 20:50:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Stämmer det att Västtrafik Göteborgsområdet har en maxålder på 10 år för alla fordon? Nu är detta ingen kritik, men om så är fallet, så undrar jag hur Nettbuss får köra med ett antal Volvo B12BLE 8500, som är från 2003? Dom är ju m a o 11 år nu...?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Calle skrivet 08 oktober 2014, 20:50:20 PM
Stämmer det att Västtrafik Göteborgsområdet har en maxålder på 10 år för alla fordon? Nu är detta ingen kritik, men om så är fallet, så undrar jag hur Nettbuss får köra med ett antal Volvo B12BLE 8500, som är från 2003? Dom är ju m a o 11 år nu...?

Det är olika för olika avtal. Du kan nog lita på att Västtrafik håller reda på sina entreprenörer och att ingen skulle våga köra med bussar som inte uppfyller de krav som finns i avtalet.

Som vanligt: har du synpunkter på hur Västtrafiks entreprenörer sköter sina uppdrag skall du vända dig till Västtrafik och inte Bussnack. Detta är ingen allmän klagomur.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Calle

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 oktober 2014, 20:59:41 PM
Det är olika för olika avtal. Du kan nog lita på att Västtrafik håller reda på sina entreprenörer och att ingen skulle våga köra med bussar som inte uppfyller de krav som finns i avtalet.

Som vanligt: har du synpunkter på hur Västtrafiks entreprenörer sköter sina uppdrag skall du vända dig till Västtrafik och inte Bussnack. Detta är ingen allmän klagomur.

Det var absolut inte menat som ett "klagomål". Har försökt få svar från Nettbuss, som inte svarar, så det är inte så lätt att få svar på den specifika frågan. Jag har ingen koll på hur avtalet avseende "Röd Express" ser ut, men jag vet så mycket som att 10 års ålder borde vara gränsen i miljözonen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Calle skrivet 08 oktober 2014, 21:09:34 PM
Det var absolut inte menat som ett "klagomål". Har försökt få svar från Nettbuss, som inte svarar, så det är inte så lätt att få svar på den specifika frågan. Jag har ingen koll på hur avtalet avseende "Röd Express" ser ut, men jag vet så mycket som att 10 års ålder borde vara gränsen i miljözonen.

Om bussarna uppfyller kraven för Euro 4 och är registrerade 2004 får de rulla till och med 2016. Om de bara uppfyller Euro 3-kraven fick de bara rulla till 2012.

http://goteborg.se/wps/portal/foretag/tillstand-och-regler/trafik-och-transporter/miljozon/!ut/p/b1/04_Sj9Q1NDSzMDSxNDQ114_Qj8pLLMtMTyzJzM9LzAHxo8ziAwy9Ai2cDB0N_N0t3Qw8Q7wD3Py8fUxMLIyBCiKBCgxwAEcDQvr9PPJzU_Vzo3IsAG5sBOc!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/#htoc-1

Du behöver inte svar från Nettbuss för att vända dig till Västtrafik med dina synpunkter. Men de kan knappast svara om du framför dessa anonymt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 oktober 2014, 22:08:01 PM
Om bussarna uppfyller kraven för Euro 4 och är registrerade 2004 får de rulla till och med 2016. Om de bara uppfyller Euro 3-kraven fick de bara rulla till 2012.

http://goteborg.se/wps/portal/foretag/tillstand-och-regler/trafik-och-transporter/miljozon/!ut/p/b1/04_Sj9Q1NDSzMDSxNDQ114_Qj8pLLMtMTyzJzM9LzAHxo8ziAwy9Ai2cDB0N_N0t3Qw8Q7wD3Py8fUxMLIyBCiKBCgxwAEcDQvr9PPJzU_Vzo3IsAG5sBOc!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/#htoc-1

Du behöver inte svar från Nettbuss för att vända dig till Västtrafik med dina synpunkter. Men de kan knappast svara om du framför dessa anonymt.

Man behöver väl inte uppge namn eller syfte för att få ut allmänna handlingar. En mailadress som de kan svara på torde vara tillräckligt.

Lars-Håkan_E

2009 års upphandlade lila express har t.ex 13 års maxålder + dispensår. Nu har jag inte koll på när röd upphandlades men gissningsvis är det samma ålderskrav.

Ingemar

Avtalskraven brukar väl vara 13 år i regiontrafik, och 10 år i stadstrafiken tror jag.

Sedan kan en Euro3 få gå längre än 2012? Grundregeln var 8 år från registreringsår, sedan kunde man tom 2007 ansöka om 5 extraår om du hade godkänd reningsutrustning. Som exempel är våra 2005or godkända tom 2017 (2005+8+5), mao ett år längre än Euro4. From Euro4 finns det ingen koppling till årsmodell, alla Euro4 är godkända till 2016, alla Euro5 till 2020, och för Euro6 finns idag inget slutår satt.

MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Lars-Håkan_E

Citat från: Ingemar skrivet 09 oktober 2014, 10:22:00 AM
Avtalskraven brukar väl vara 13 år i regiontrafik, och 10 år i stadstrafiken tror jag.

Sedan kan en Euro3 få gå längre än 2012? Grundregeln var 8 år från registreringsår, sedan kunde man tom 2007 ansöka om 5 extraår om du hade godkänd reningsutrustning. Som exempel är våra 2005or godkända tom 2017 (2005+8+5), mao ett år längre än Euro4. From Euro4 finns det ingen koppling till årsmodell, alla Euro4 är godkända till 2016, alla Euro5 till 2020, och för Euro6 finns idag inget slutår satt.

MVH Ingemar

En liten komplettering ur senaste regelverk.

Fordon som tillhör euro 4 får färdas i miljözon till och med 2016 eller 8* år från
första registrering oavsett registreringsland. Fordon som anpassats till euro 4 får
färdas till och med 2016**. /Detta innebär att Euro 4 reggade 2009 och 2010 får färdas till 2017 resp 2018/

• Fordon som tillhör euro 5 får färdas i miljözon till och med 2020 eller 8* år från
första registrering oavsett registreringsland. Fordon som anpassats till euro 5 får
färdas till och med 2020**. /Detta innebär att Euro 5 reggade 2013 och 2014 får färdas till 2021 resp 2022




Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 09 oktober 2014, 09:39:58 AM
Man behöver väl inte uppge namn eller syfte för att få ut allmänna handlingar. En mailadress som de kan svara på torde vara tillräckligt.

Nettbuss är ett aktiebolag och står alltså inte under lagen om utlämnande av allmänna handlingar. Om någon anklagar dem för avtalsbrott så kanske de inte är så villiga att gå i svaromål om de inte vet vem som frågar. Men det avgör de förstås själva om de vill göra.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Med 13 års maxålder så innebär det 2001 och äldre bussar än så oavsett dispensmöjlighet tror jag knappast används, det är alltså ett icke problem.

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 oktober 2014, 11:42:13 AM
Nettbuss är ett aktiebolag och står alltså inte under lagen om utlämnande av allmänna handlingar. Om någon anklagar dem för avtalsbrott så kanske de inte är så villiga att gå i svaromål om de inte vet vem som frågar. Men det avgör de förstås själva om de vill göra.

Men nu var det väl Västtrafik han skulle begära handlingarna ifrån.

Hursomhelst har ju TS fått svar av Lars och Ingemar att det är 13 år som gäller i många avtal för regionbusstrafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 09 oktober 2014, 13:11:20 PM
Men nu var det väl Västtrafik han skulle begära handlingarna ifrån.

Nej, det var det inte. Han skrev själv att han frågat Nettbuss utan att få svar och det var Nettbuss jag skrev i svaret. Fast jag håller med om att det kanske varit mer framgångsrikt att vända sig till Västtrafik i sådant fall. Eller kanske själv googla lite grann om ämnet innan man skriver "men jag vet så mycket som att...". Även om det dokument jag hittade om miljözonerna tydligen inte uppdaterats så gav det i alla fall svar på den ursprungliga frågan: bussar som är från 2004 får köra i miljözon under förutsättning att vissa krav är uppfyllda.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Calle

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 oktober 2014, 13:56:43 PM
Nej, det var det inte. Han skrev själv att han frågat Nettbuss utan att få svar och det var Nettbuss jag skrev i svaret. Fast jag håller med om att det kanske varit mer framgångsrikt att vända sig till Västtrafik i sådant fall. Eller kanske själv googla lite grann om ämnet innan man skriver "men jag vet så mycket som att...". Även om det dokument jag hittade om miljözonerna tydligen inte uppdaterats så gav det i alla fall svar på den ursprungliga frågan: bussar som är från 2004 får köra i miljözon under förutsättning att vissa krav är uppfyllda.

Jag har personligen kontaktat Nettbuss, men inget svar än, dock. Västtrafik kan säkert svara på frågan om avtalet för "Röd Express" och bussarna som går till Stenungsund. Jag vill passa på och tacka för infon att ålderskraven är annorlunda vad gäller regionbusstrafik.

Adrian Langemar

Citat från: Calle skrivet 08 oktober 2014, 20:50:20 PM
Stämmer det att Västtrafik Göteborgsområdet har en maxålder på 10 år för alla fordon? Nu är detta ingen kritik, men om så är fallet, så undrar jag hur Nettbuss får köra med ett antal Volvo B12BLE 8500, som är från 2003? Dom är ju m a o 11 år nu...?

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 oktober 2014, 20:59:41 PM
Det är olika för olika avtal. Du kan nog lita på att Västtrafik håller reda på sina entreprenörer och att ingen skulle våga köra med bussar som inte uppfyller de krav som finns i avtalet.

Som vanligt: har du synpunkter på hur Västtrafiks entreprenörer sköter sina uppdrag skall du vända dig till Västtrafik och inte Bussnack. Detta är ingen allmän klagomur.
Det kanske skulle vara lämpligt att läsa ordentligt innan man ifrågasätter någons inlägg. Jag tycker att det framgår klart och tydligt att Calle inte ifrågasätter hur Nettbuss sköter sitt uppdrag utan bara undrar varför Västtrafik tillåter Nettbuss att köra med 11 år gamla bussar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Adrian Langemar skrivet 09 oktober 2014, 15:55:19 PM

Det kanske skulle vara lämpligt att läsa ordentligt innan man ifrågasätter någons inlägg. Jag tycker att det framgår klart och tydligt att Calle inte ifrågasätter hur Nettbuss sköter sitt uppdrag utan bara undrar varför Västtrafik tillåter Nettbuss att köra med 11 år gamla bussar.

Men det var inte det inlägg som du syftar på som jag svarade på utan Calles nästa inlägg. Där framgår det tydligt att det var Nettbuss han kontaktat utan att få svar.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)