YKB-Yrkeskompetens

Startat av Lars-Håkan_E, 06 september 2014, 21:37:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Hur fungerar detta runt om i landet?

Alla som kört på hävdvunnen rätt måste som bekant ha gjort sina 5 utbildningstillfällen före sept 2015 för att kunna fortsätta köra.

Jag förutsätter att alla tillsvidare anställda och timanställda med hög sysselsättningsgrad har utbildningsplaner och utan problem kommer att bli klara.  Men.. och här är det jag är intresserad av, hur går det med allt extrafolk som kör allt från några dagar om året till kanske en sommarmånad varje år? och kanske har flera olika arbetsgivare?

Som jag ser det kommer antalet tillgängliga chaufförer att minska om ett år då alla som inte uppfyller kraven fasas ut.


Ersa

Jo, det finns en hel del äldre förare som sagt att de inte orkar göra proven, utan istället passar på att gå i heltidspension i september 2015, även om det råkar vara lite tidigare än planerat.

Lars-Håkan_E

Problemet som jag ser det är när det gäller fullt arbetsföra i 40 års åldern.

Taunusch

Är väl inte svårare än att arbetsgivarna erbjuder och betalar utbildningen om man vill ha personalen?

Lars-Håkan_E

Jo och det gör man för tillsvidareanställda och timanställda som kör ofta.

Men extrafolk som kör allt från några dagar om året till kanske en sommarmånad varje år? och kanske har flera olika arbetsgivare? Vilken av arbetsgivarna ska då betala? Det är detta problem som är intressant tycker jag.



HJP

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 september 2014, 21:37:03 PM
Hur fungerar detta runt om i landet?

Alla som kört på hävdvunnen rätt måste som bekant ha gjort sina 5 utbildningstillfällen före sept 2015 för att kunna fortsätta köra.

Jag förutsätter att alla tillsvidare anställda och timanställda med hög sysselsättningsgrad har utbildningsplaner och utan problem kommer att bli klara.  Men.. och här är det jag är intresserad av, hur går det med allt extrafolk som kör allt från några dagar om året till kanske en sommarmånad varje år? och kanske har flera olika arbetsgivare?

Som jag ser det kommer antalet tillgängliga chaufförer att minska om ett år då alla som inte uppfyller kraven fasas ut.
****
Vad är detta? Fem utbildningstillfällen  ???

Taunusch

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 september 2014, 23:08:14 PM
Jo och det gör man för tillsvidareanställda och timanställda som kör ofta.

Men extrafolk som kör allt från några dagar om året till kanske en sommarmånad varje år? och kanske har flera olika arbetsgivare? Vilken av arbetsgivarna ska då betala? Det är detta problem som är intressant tycker jag.

Arbetsgivaren får väl helt enkelt värdera vad deras insats är värd? Min erfarenhet är att timanställda är de som "räddar världen" när det krisar - dvs väldigt viktiga att hålla fast och vara rädd om....

Lars-Håkan_E

Citat från: HJP skrivet 06 september 2014, 23:56:51 PM
****
Vad är detta? Fem utbildningstillfällen  ???

Som ska vara slutförda senast om 12 månader då behörigheterna enligt hävdvunnen rätt upphör att gälla och enbart utfärdade YKB bevis gäller, därefter ska ett utbildningstillfälle per år (eller fem inom en femårsperiod) genomföras osv löpande.

Lars-Håkan_E

Citat från: Taunusch skrivet 07 september 2014, 00:20:28 AM
Arbetsgivaren får väl helt enkelt värdera vad deras insats är värd? Min erfarenhet är att timanställda är de som "räddar världen" när det krisar - dvs väldigt viktiga att hålla fast och vara rädd om....

När man är ensam arbetsgivare är det inga problem tycker jag, även om chauffören kanske bara kör 1-2 ggr om året, problemet är när han/hon har kanske 5-6 olika arbetsgivare både på buss och lastbil, vem ska betala då? Här är ju risken att ingen vill betala och antingen får han/hon betala kurserna själva eller sluta köra, det senare är väl mest troligt.

homer

Citat från: Ersa skrivet 06 september 2014, 21:45:16 PM
Jo, det finns en hel del äldre förare som sagt att de inte orkar göra proven, utan istället passar på att gå i heltidspension i september 2015, även om det råkar vara lite tidigare än planerat.

Vad är de för prov vi pratar om, själv har jag precis gått mina sista kursen, och p g a operatörsbyte för några år sedan blev de fler endagars kursen än jag egentligen hade behövt, men efter som de bara är att "sitta av tiden"  så var de inga problem för mig, några prov var de dock aldrig tal om

HJP

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 september 2014, 00:21:34 AM
Som ska vara slutförda senast om 12 månader då behörigheterna enligt hävdvunnen rätt upphör att gälla och enbart utfärdade YKB bevis gäller, därefter ska ett utbildningstillfälle per år (eller fem inom en femårsperiod) genomföras osv löpande.
****
Ja, men vad är det för något? Fem utbildningstillfällen - utbildning i vad  ???

Nico

Gjorde själv min femte och avslutande YKB-kurs i torsdags och det handlar ju inte alls om prov utan om utbildningar som ges vid fem tillfällen à sju timmar. Det handlar till stor del om att sitta och lyssna och fråga. Ibland krävs lite egen fysisk insats då man vid Brand/LABC-utbildningen ska träna på en docka, vid sparsam körning ut och köra buss osv.

Sedan handlar det även mycket om var man kör för i flera fall så betalar de forna huvudmännen detta på något vis. Har hört att t.ex. SL tidigare har ersatt med upp till 6000 kronor per deltagare och  vissa fall även ersatt för utbildarna. I de fall där bolagen själva måste hålla med utbildare är det ändå frågan om hur mycket dyrare det blir, rent marginellt, att låta några av dessa sommarextra 'haka på' de övrigas utbildning?

Sedan är jag inte helt hundra, men som jag förstått det så upphör inte den hävdvunna rätten efter september 2015 utan då inträder bara det faktum att utan komplett YKB får man inte köra med folk. Skulle man dock 2018 få för sig att man vill köra så räcker det dock att göra en YKB-genomgång på 5x7 timmar, dvs. man behöver inte göra den YKB som alla som tagit kortet efter 2009 måste göra utan den hävdvunna rätten består på så vis.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Citat från: HJP skrivet 07 september 2014, 11:02:00 AM
****
Ja, men vad är det för något? Fem utbildningstillfällen - utbildning i vad  ???


Fokus ligga på nedanstående... bolagen väljer dock själva hur (omfattning per block och ordning) de vill lägga upp och benämna det hela.


Så här är det upplagt på ett ställe...

1: Sparsam körning

2: Persontransporter

3: Lagar och regler

4: Ergonomi och hälsa

5: Säkerhet och kundfokus



Å så här på ett annat.

1: LABC/Brand

2: Förarhälsa/Vägtrafiksäkerhet

3: Regler för gods- och persontransporter

4: Rationell (sparsam) körning

5: Kundbemötande/Bemöta hot och våld



Ungefär vad dessa block innehåller mer i detalj kan läsas här... http://www.sakertrafikdalarna.se/index.php?sida=25
   
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

#13
Citat från: HJP skrivet 07 september 2014, 11:02:00 AM
****
Ja, men vad är det för något? Fem utbildningstillfällen - utbildning i vad  ???

5 x 7 timmar

• Delkurs 1: Sparsam körning
• Delkurs 2: Person eller Godstransporter
• Delkurs 3: Lagar och Regler
• Delkurs 4: Ergonomi och Hälsa
• Delkurs 5: Säkerhet och Kundfokus

Om man skickar sina förare till kurser som hålls av SÅ, Volvo, Scania eller andra utbildare kostar ett paket ca 7500:- + moms, lön tillkommer givetvis för arbetstiden. Om Delkursen Sparsam körning ska utföras praktiskt så tillkommer ca 2500:- + moms.

Totalkostnaden för en anställd (som inte behöver ersättas med vikarie) ligger mellan 17 och 21000:- excl. ev. restid, bilersättning etc.

Större åkare kan givetvis beställa rena internutbildningar och då blir priset per person givetvis lägre om man tar in en utbildare och kör kurser en hel vecka t.ex.

Nu är ju inte alla buss o lastbilsåkare stora koncerner och även de stora har små stationsorter där det inte lönar sig att hålla egna kurser.

Att beställaren skulle bekosta detta måste ha varit något gammalt specifikt Stockholmsundantag som man tillfälligt fick igenom i början på 2000 talet.

Det kostar alltså ganska stora summor för den enskilde chauffören som vill fortsätta som frilansare och som inte kör tillräckligt mycket hos var o en av sina arbetsgivare för att denne ska bekosta utbildningarna, det bästa här vore om aktuella arbetsgivare kunde komma överens om att bekosta typ en delkurs var men så fungerar det inte tyvärr. Kanske arbetsförmedlingen genom Komvux kunde köra dessa kurser så att de berörda blir fortsatt anställningsbara, istället för att enbart koncentrera sig på att utbilda nya chaufförer.
Detta tänker jag ta upp med Arbetsförmedlingen.

Antenna

Det mesta står att läsa hos transportstyrelsens hemsida.

http://www.transportstyrelsen.se/yrkesforarkompetens

Ett giltigt YKB i plånboken ett måste ...... 10 sept 2015 för D/DE och den 10 sept 2016 för C/CE om man ska köra yrkesmässigt.  Gäller bara de förare som haft D eller C behörighet före 2009 dvs hävdvunnen rätt.

För förare som redan har YKB (och som kanske haft det sedan 2009) är det 5-årsintervaller som gäller från start. Dvs några kanske går ut redan iår 2014.

Sedan är det ju ganska smart att man tar en kursdag per år, då blir det lagom med sista delkursen om 5 år precis innan YKB måste förnyas.