Flexbusskoncernen förvärvar Kjellgrens Busstrafik

Startat av Sundås, 02 januari 2014, 17:59:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundås

Idag blev det klart att Sverigeresor AB, där bland annat Flexbuss Sverige AB, Dacke Buss AB (där även StensöBuss ingår) och Glasriket Taxi sedan tidigare ingår, förvärvar Kjellgrens Busstrafik i Tranemo AB.

Läs mer:

http://www.bussmagasinet.se/2014/01/flexbusskoncernen-vaxer-vidare/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=flexbusskoncernen-vaxer-vidare
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Jo

Citat från: Sundås skrivet 02 januari 2014, 17:59:11 PM
Idag blev det klart att Sverigeresor AB, där bland annat Flexbuss Sverige AB, Dacke Buss AB (där även StensöBuss ingår) och Glasriket Taxi sedan tidigare ingår, förvärvar Kjellgrens Busstrafik i Tranemo AB.

Läs mer:

http://www.bussmagasinet.se/2014/01/flexbusskoncernen-vaxer-vidare/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=flexbusskoncernen-vaxer-vidare


Marknaden i södra Sverige börjar koncentreras mer och mer till tre Smålandsbolag/koncerner vilket är nödvändigt med tanke på upphandlarnas allt större trafikpaket. Som konkurrenter finns ju några internationella/statliga jättar samt ett par samverkansbolag. Ska bli intressant att se vilken företagsform som blir framgångsrikast över tiden.

Bussmicke

Ändrat i koncernen? Har för mig att Flex köpte Dacke en gång som jag trodde Flexbuss var hlgst upp i firman.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Sundås

Citat från: Bussmicke skrivet 02 januari 2014, 18:56:11 PM
Ändrat i koncernen? Har för mig att Flex köpte Dacke en gång som jag trodde Flexbuss var hlgst upp i firman.

Jodå, det stämmer att det var så.

Man kan väl beskriva förloppet ungefär såhär; 2006 förvärvade Flexbuss Sverige AB (som då hade två ägare) Dacke Buss AB (kvarstod som  dotterbolag och även dess två dotterbolag Dackeresor AB och White Resor AB blev kvar som dotterbolag under Dacke Buss AB) och ÅN-buss i Växjö (inlemmades i Flexbuss och försvann). 2008 förvärvades StensöBuss AB (kvarstod som dotterbolag) och Nybroortens Förenade Taxi (kvarstod som dotterbolag men namnändrades till Glasriket Taxi).

2010 valde den ena ägaren att lämna och Krister (som då var VD och idag är ägare och styrelseordförande) skapade då Sverigeresor AB som är helägt av honom, och så att säga koncernens moderbolag. Därefter har en del omorganisering skett och bland annat fusionerades StensöBuss AB in i Dacke Buss AB, likaså flyttades all samhällsbetald trafik (linjetrafiken i Lessebo, Emmaboda, Alstermo och Blekinge) från Dacke Buss AB till Flexbuss Sverige AB. Dackeresor AB är även det fusionerat med Dacke Buss AB sedan i höstas.


Så dotterbolagen till Sverigeresor AB är dessa:

Flexbuss Sverige AB (all samhällsbetald trafik)
Dacke Buss AB (Beställningstrafik och resebyrå)
Glasriket Taxi AB (taxi i Nybro med omnejd)

Därtill kommer nu även Kjellgrens Busstrafik i Tranemo AB.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sundås skrivet 02 januari 2014, 19:40:06 PM
Så dotterbolagen till Sverigeresor AB är dessa:

Flexbuss Sverige AB (all samhällsbetald trafik)
Dacke Buss AB (Beställningstrafik och resebyrå)
Glasriket Taxi AB (taxi i Nybro med omnejd)

Därtill kommer nu även Kjellgrens Busstrafik i Tranemo AB.

Man kanske kan tänka sig att Kjellgrens linjetrafik på sikt kommer att uppgå i Flexbuss och deras beställningstrafik i Dacke Buss. Kjellgrens Buss grundades på 1980-talet av Åke Kjellgren, som tidigare hade taxibolag. I slutet av 1980-talet tog han hem lite linjetrafik för Älvsborgstrafiken. Lite mer blev det 1992 och ännu mer 1995 men då som delägare i Buss i Väst.

Kjellgrens Buss ägdes till i dag till cirka 40 procent av Nettbuss och resten av Conny Svensson med familj.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Som Staffan nyss skrev var ju Nettbuss storägare i Kjellgrens med 40%, kan man anta att en hel del uppdrag i o m detta försvinner tillbaka till Nettbuss.

Vad har/hade Kjellgrens för trafik under eget namn/eget kontrakt? Är det bara Beställningstrafik det?

yngrot

Det var som 17  jag trodde de var nöjda med Nettbuss .. Men såvitt jag vet har de inget utöver beställningstrafik för all linje de kör både i Västtrafik och för Jönköpings länstrafik körs ju som underentreprenör  åt Nettbuss
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Jag är också förvånad är idag glad över de bilder jag har

Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 02 januari 2014, 20:46:40 PM
Det var som 17  jag trodde de var nöjda med Nettbuss .. Men såvitt jag vet har de inget utöver beställningstrafik för all linje de kör både i Västtrafik och för Jönköpings länstrafik körs ju som underentreprenör  åt Nettbuss

Ja, det är min uppfattning också att de inte kör någon "egen" linjetrafik. Beställningstrafiken är inte heller särskilt omfattande: två eller tre bussar? Kör de några skolskjutsar åt Tranemo kommun?

Inget hindrar ju dock att Nettbuss fortsätter att använda Kjellgrens som underentreprenör.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Nej ingen skolskjuts åt Tranemo kommun.. För beställning har de i dagsläget 2 vagnar 45 005 + en  vit 9700  , 9700  med regnr BOT  är borta ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars-Håkan_E

Citat från: yngrot skrivet 02 januari 2014, 20:46:40 PM
Det var som 17  jag trodde de var nöjda med Nettbuss .. Men såvitt jag vet har de inget utöver beställningstrafik för all linje de kör både i Västtrafik och för Jönköpings länstrafik körs ju som underentreprenör  åt Nettbuss

Det kan väl vara så här att familjen velat sälja av sitt ägande och Nettbuss inte varit intresserade att köpa resterande del till begärt pris.

Det lär väl vara så att Flexbuss då i princip bara köper namnet utan några långsiktiga trafikuppdrag bara för att få en bas i länet inför kommande upphandlingar

S Svensson

#11
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 januari 2014, 21:08:02 PM
Det kan väl vara så här att familjen velat sälja av sitt ägande och Nettbuss inte varit intresserade att köpa resterande del till begärt pris.

Det lär väl vara så att Flexbuss då i princip bara köper namnet utan några långsiktiga trafikuppdrag bara för att få en bas i länet inför kommande upphandlingar
Detta kan säkert stämma. Just nu bedömer jag att Kjellgrens fortsätter köra som underentreprenör åt Nettbus. Men vad som händer senare vet vi inte. Conny Svensson är troligen fortfarande anställd vid Nettbuss. Kanske fortsätta med detta och köpa in bussar. Lotta Svensson är troligan anställd vid Kjellgrens. Jag har lite funderingar om vad som ingår i köpet. Fastigheter tillhör troligen ett annat företag. Möjligen är Thomas Kjellgren delägare i fastighetsbolaget.
1978 delades Tranemo Taxi  (Svensson-Josefsson-Kjellgren) i en taxidel och en bussdel. Bussdelen tog Åke Kjellgren hand om. Ett antal år senare ändrades  från enskild firma till aktiebolag. Den yngre generationen tog vid då dotter Lotta Kjellgren tog över och löste ut sin broder.Lotta och Conny överlät sedan delar av företaget till Nettbuss (fd Orusttrafiken). Taxidelen hade mycket att göra och tog även över Uddebo Taxi. Det bildades senare en beställningscentral och ett antal företag anslöt sig. 
En annan fundering är hur Nettbus har det.

http://www.varnamonyheter.se/
http://www.solidinfo.se/foretag/kjellgrens-busstrafik-i-tranemo-aktiebolag-406A/grunddata
http://www.solidinfo.se/foretag/kjellgrens-fastighetsaktiebolag/personer

Jo

Samtidigt förvärvar man ju även Nettbus aktier.

Har Nettbus fler svenska bolag som man bara är delägare i? Stadsbussarna och KR-trafik var det väl förut men sen sålde man väl innehavet i KR-trafik medan man köpte KR:s andel i stadsbussarna.

Sen ser jag väl ingen anledning till varför Netbuss skulle sluta anlita Kjellgrens bara för att ägarbilden förändras. Man får ju anta att Netbuss valt lösningen med att Kjellgrens kör för att det var mer ekonomiskt rationellt/fördelaktigt än att köra trafiken själv och det förändras ju inte bara för att Kjellgrens byter ägare.

S Svensson

Citat från: Jo skrivet 02 januari 2014, 23:54:05 PM
Samtidigt förvärvar man ju även Nettbus aktier.

Har Nettbus fler svenska bolag som man bara är delägare i? Stadsbussarna och KR-trafik var det väl förut men sen sålde man väl innehavet i KR-trafik medan man köpte KR:s andel i stadsbussarna.

Sen ser jag väl ingen anledning till varför Netbuss skulle sluta anlita Kjellgrens bara för att ägarbilden förändras. Man får ju anta att Netbuss valt lösningen med att Kjellgrens kör för att det var mer ekonomiskt rationellt/fördelaktigt än att köra trafiken själv och det förändras ju inte bara för att Kjellgrens byter ägare.
Strömstad-Tanum buss ab  lär vara ägd av Nettbuss Sverige AB och den tidigare ägaren tillsammans.
Vi skall nog inte diskutera avtal här. Om avtalshandlingarna är korrekt skrivna skall de inte påverka trafiken.
sedan kan ju även detta påverka: http://www.solidinfo.se/foretag/nettbuss-sverige-ab-4420/ekonomi

Lars-Håkan_E

Citat från: Jo skrivet 02 januari 2014, 23:54:05 PM
Samtidigt förvärvar man ju även Nettbus aktier.

Har Nettbus fler svenska bolag som man bara är delägare i? Stadsbussarna och KR-trafik var det väl förut men sen sålde man väl innehavet i KR-trafik medan man köpte KR:s andel i stadsbussarna.

Sen ser jag väl ingen anledning till varför Netbuss skulle sluta anlita Kjellgrens bara för att ägarbilden förändras. Man får ju anta att Netbuss valt lösningen med att Kjellgrens kör för att det var mer ekonomiskt rationellt/fördelaktigt än att köra trafiken själv och det förändras ju inte bara för att Kjellgrens byter ägare.

Allt detta påverkas ju av huruvida man har skrivna avtal mellan moderbolaget, den reella avtalsparten med THM och med det tidigare dotterbolaget Kjellgrens.
Ute i branschen är det inte helt ovanligt att man helt saknar sådana skriftliga överenskommelser med löptid o uppsägningstid angivna.

Sedan är det säkert en prisfråga också om man vill fortsätta från bägge håll med nya förutsättningar