Flaggor på bussar

Startat av KG, 15 april 2012, 00:25:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KG

Hej!

Min arbetsgivare vägrar tillhandahålla svenska flaggor för att använda på flaggdagarna. Fästen finns på bussarna redan men var får man tag på flaggorna? Det krävs ju viss kvalitet om de ska hålla för 90km/h. Om någon ens klarar det? Vad säger expertisen?

Ersa

Leverantör av själva flaggan (tyget) kan jag tyvärr inte hjälpa till med, men någon på Keolis inom SL-trafiken borde ju veta. Lämpligen Täby eller innerstan som alltid varit duktiga på att flagga. Tyget vad gäller flaggan måste ha en förstärkt del närmast flaggstången. Denna tjockare del är oftast att ett vitt material.
Vad gäller flaggstången bör den vara i metall och själva flaggan spänns fast med en fjäder nedtill. Går att kapa till en eget rörbit i lättmetall eller järn. Se bara till att inte stången är för bred för att passa i fästena. Om fästena har en skruv för att spärra fast flaggstången rekommenderar jag att man borrar ett hål i flaggstången, så att skruven kan skruvas in genom hålet. Då blir flaggan garanterat fastlåst, och lossnar inte under trafikdygnet. Utan hål kan det hända att flaggstången glider uppåt om skruvens spets bara trycker mot en stång utan hål.

Mer pedagogiska bilder kan nog ordnas fram senare.

Kronobergarn

Det är väll trafikhuvudmänen (Västtrafik, SL, Skånetrafiken etc etc) som tillhandarhåller sådant.

Jan

Hos Skånetrafiken är det bussbolagen som själv får ta fram flaggor enligt anbudsspecen. Flagghålare ska finnas på bussarna vid trafikstart.
I branschen 37 år

Jan

Citat från: KG skrivet 15 april 2012, 00:25:56 AM
Hej!

Min arbetsgivare vägrar tillhandahålla svenska flaggor för att använda på flaggdagarna. Fästen finns på bussarna redan men var får man tag på flaggorna? Det krävs ju viss kvalitet om de ska hålla för 90km/h. Om någon ens klarar det? Vad säger expertisen?
Företaget Kronan i Helsingborg har svenska bussflaggor och vimplar.
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 15 april 2012, 08:17:39 AM
Hos Skånetrafiken är det bussbolagen som själv får ta fram flaggor enligt anbudsspecen. Flagghålare ska finnas på bussarna vid trafikstart.

Inom Västtrafik har det i varje fall tidigare varit så att bussbolagen tar fram svenska flaggor medan Västtrafik står för sina företagsflaggor. Bussarna flaggas i regel med en svensk flagga och en Västtrafik-flagga.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Affe/Märsta

Hej!

Arriva i Märsta flaggar alla flaggdagar, det är tvätthallen  som monterar och plockar ner flaggorna.
Det är samma flaggor som följt med sedan Swebus-tiden, det är lättmetallstänger och en liten fjäder
nedtill så det har fungerat bra.

/Affe Märsta
Affe Märsta.

KG

Citat från: Jan skrivet 15 april 2012, 08:18:35 AM
Företaget Kronan i Helsingborg har svenska bussflaggor och vimplar.

Tack för tipset, de har inget om bussar på deras webbsida men jag ska skicka dom ett mail.

Vad tror ni om hållbarheten när man kör landsväg då? Det är ju mest stadsbussar som flaggar, kan det vara av en anledning tro?

Niclas Rosenius

Citat från: Affe/Märsta skrivet 15 april 2012, 08:52:35 AM
Hej!

Arriva i Märsta flaggar alla flaggdagar, det är tvätthallen  som monterar och plockar ner flaggorna.
Det är samma flaggor som följt med sedan Swebus-tiden, det är lättmetallstänger och en liten fjäder
nedtill så det har fungerat bra.

/Affe Märsta

   Hos oss på GUB är det likadant, Garage-personalen fixar med flaggorna när bussarna tankas och tvättas dagen/natten till flaggdagarna och samma konstruktion som era.

  //Niclas

Lars-Håkan_E

Citat från: KG skrivet 15 april 2012, 00:25:56 AM
Hej!

Min arbetsgivare vägrar tillhandahålla svenska flaggor för att använda på flaggdagarna. Fästen finns på bussarna redan men var får man tag på flaggorna? Det krävs ju viss kvalitet om de ska hålla för 90km/h. Om någon ens klarar det? Vad säger expertisen?

Bara du har stänger med fjäder så funkar det, däremot med stela stänger så kommer dessa att kröka sig eller som de gamla trästängerna gå av.
Det som tar stryk är tyget, det fransar sig med tiden.

KG

Citat från: Håkan_E skrivet 15 april 2012, 12:15:32 PM
Bara du har stänger med fjäder så funkar det, däremot med stela stänger så kommer dessa att kröka sig eller som de gamla trästängerna gå av.
Det som tar stryk är tyget, det fransar sig med tiden.

Men är det möjligt att köra säg 30 mil per flaggdag samt några flaggdagar per år, jag jobbar ju inte alla...
Kör ju inte alltid 90km/h heller men vissa linjer är ju några mil landsväg.

Vill ju veta om det är lönt att köpa flaggorna för egna skattade pengar bara för att få trivas lite extra på jobbet.  ;)
Vore trist om dom ser ut som trasor efter någon dags användning bara.

Lars-Håkan_E

Byt ut själva flaggan en gång om året så håller det, men be någon förare i Norrtälje att plocka med sig två stänger åt dig, själva flaggorna är lättare att köpa på annat håll.

homer

http://www.flagghuset.se/?q=node/18

vet inte om den är den här tillverkaren SL's operatörer använder...

Ersa

Citat från: homer skrivet 15 april 2012, 19:27:29 PM
http://www.flagghuset.se/?q=node/18
vet inte om den är den här tillverkaren SL's operatörer använder...

Jag tror du har hittat rätt modell! :)

yngrot

Citat från: KG skrivet 15 april 2012, 00:25:56 AM
Hej!

Min arbetsgivare vägrar tillhandahålla svenska flaggor för att använda på flaggdagarna. Fästen finns på bussarna redan men var får man tag på flaggorna? Det krävs ju viss kvalitet om de ska hålla för 90km/h. Om någon ens klarar det? Vad säger expertisen?



Vad säger arb.givaren om du fixar egna flaggor??   Det lär ju inte finnas krav från länshuvudmannen iaf för då hade du ju redan haft flaggor.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina