Toppfart på GUBs MAN-bussar?

Startat av Robert T, 10 februari 2012, 21:25:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

Låg bakom vagn 113 idag. Bomfällning i Gamlis och sedan bar det av mot Storvreta i hela 55 blås på 90 vägen... Det var ca 10 bilar bakom direkt när bommarna gick upp och vid Storvretarondellen såg jag inget slut på bilkaravanen.
Bilen bakom mig var extremt hetsig och sicksackade i frustration...
Går inte dessa vagnar fortare eller vad är det frågan om? Jag har aldrig sett en gröngöling köra snabbare än 70km/h på 90 vägen faktiskt.

Jag vet att ni är många från GUB som läser här så jag undrar om ni inte kan tänka er gå in på hållplats och släppa om i stället för att skapa irritation och farliga omkörningar. Visst, det är inte så långt till Storvreta, men vi som kör gult är oftast redan sena ut från Uppsala och många bilister är stressade när dom ska hem på eftermiddagen.

Jacob

Vet att 280-287 toppar 85km/h och 288-299 80km/h. Hur det är med senare leveranser vet jag tyvärr inte. Känns som att 09orna 211-220 (och de nya 221-227) borde gå rätt fort.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Björn Ax

Citat från: Robert T skrivet 10 februari 2012, 21:25:35 PM
Låg bakom vagn 113 idag. Bomfällning i Gamlis och sedan bar det av mot Storvreta i hela 55 blås på 90 vägen... Det var ca 10 bilar bakom direkt när bommarna gick upp och vid Storvretarondellen såg jag inget slut på bilkaravanen.
Bilen bakom mig var extremt hetsig och sicksackade i frustration...
Går inte dessa vagnar fortare eller vad är det frågan om? Jag har aldrig sett en gröngöling köra snabbare än 70km/h på 90 vägen faktiskt.

Jag vet att ni är många från GUB som läser här så jag undrar om ni inte kan tänka er gå in på hållplats och släppa om i stället för att skapa irritation och farliga omkörningar. Visst, det är inte så långt till Storvreta, men vi som kör gult är oftast redan sena ut från Uppsala och många bilister är stressade när dom ska hem på eftermiddagen.

Och du tror inte vi är sena för att våra bussar bara går i 80 då?
Skulle vi köra in på en hpl och släppa förbi alla som låg bakom så skulle vi bli ännu mer sena då våra bussar är inte snabba i acceleration eller topphastighet.

Visst det är inte roligt att vara en stoppkloss i trafiken men nu är det som det är och vi måste också komma fram nångång.

Robert T

Citat från: Björn Ax skrivet 10 februari 2012, 21:38:33 PM
Och du tror inte vi är sena för att våra bussar bara går i 80 då?
Skulle vi köra in på en hpl och släppa förbi alla som låg bakom så skulle vi bli ännu mer sena då våra bussar är inte snabba i acceleration eller topphastighet.

Visst det är inte roligt att vara en stoppkloss i trafiken men nu är det som det är och vi måste också komma fram nångång.

Men nu var det inte 80 jag pratade om utan 55-70km/h.
Att köra 80km/h på 90 väg med tunga fordon är fullt tillåtet och dessutom rekommenderat då besparingen i bränsle mot 90km/h är så stor. Däremot får man inte vara en stoppkloss i trafiken och hade det varit en uppkörning hade man blivit kuggad om man låg i 55km/h på 90 väg, om det nu inte var extremt halt eller så, vilket fallet inte var idag.

Niclas Rosenius

  Man skall inte stressa itrafiken  ;)

  Vi är också sena ut ur stan så det är ingen speciellt för som kör gult. Man kan inte bli annat i den här stan med alla rödljnus som inte är synkade med varandra.

  När det gäller just vagn 113 så är den riktigt slö i axet. Man håller på att titta på varför dom flesta av Gasledarna är slöa och vad man ska göra åt det. En av orsakerna är turbon inte laddar fullt så man får inte fullt tryck i den. Hade du legat bakom 112 så hade fått sett på annat, visserligen gör den bara 80 knyck i toppfart men är snabb i axet.

  //Niclas

Jacob

Lite OT men vad är toppfarten för 211-227? och 311-320.....

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Björn Ax

Citat från: Robert T skrivet 10 februari 2012, 21:47:24 PM
Men nu var det inte 80 jag pratade om utan 55-70km/h.
Att köra 80km/h på 90 väg med tunga fordon är fullt tillåtet och dessutom rekommenderat då besparingen i bränsle mot 90km/h är så stor. Däremot får man inte vara en stoppkloss i trafiken och hade det varit en uppkörning hade man blivit kuggad om man låg i 55km/h på 90 väg, om det nu inte var extremt halt eller så, vilket fallet inte var idag.

Kan ju också vara så att det var en ny anställd som körde. Då tar man det ju lite saktare eftersom man kanske inte är så van att köra stora fordon när det är halt.
Sen Storvreta vägen är ju inte direkt bred.

Jag tycker själv att 80 är för sakta eftersom det gör som du säger att bilister gör idiotiska omkörningar. Visst gör dom det om man kör 90 också men då kan man iaf hålla det tempo som dom flesta håller.

Björn Ax

Citat från: Jacob skrivet 10 februari 2012, 21:54:30 PM
Lite OT men vad är toppfarten för 211-227? och 311-320.....

//Jacob

Dom gör 80km/h

Robert T

Citat från: Björn Ax skrivet 10 februari 2012, 21:55:08 PM
Sen Storvreta vägen är ju inte direkt bred.

Den är inte direkt smal heller.
Testa kör buss Uppsala-Almunge, Forsmark-Östhammar eller Lejsta-Hallstavik så ska du känna på smal väg. Skitkul att möta timmerbilar vars släp svajar flera decimeter i sidled. Man kommer på sig själv sitta och luta åt höger för att komma en bit ifrån...  :o

Björn Ax

Citat från: Robert T skrivet 10 februari 2012, 21:58:21 PM
Den är inte direkt smal heller.
Testa kör buss Uppsala-Almunge, Forsmark-Östhammar eller Lejsta-Hallstavik så ska du känna på smal väg. Skitkul att möta timmerbilar vars släp svajar flera decimeter i sidled. Man kommer på sig själv sitta och luta åt höger för att komma en bit ifrån...  :o

Jo har kört där några gånger. Sen finns det ju tvärtom också ang omkörningar. Körde 823 mellan skyttorp och österbybruk låg det en bil framför mig i 50 hela vägen. Var helt omöjligt att komma om. När det väl kom en raksträcka man kunde tänkas köra om på så kom det möte. :(

lil-sis

Som en liten parantes så gör 270-bussarna minst 100km/h  ;D

I bland är trafikledningen extra snälla och sätter ut en Scania-ledbuss på 111 Bälinge, de är spärrade på 70km/h  ::)

the0fiskis

Citat från: lil-sis skrivet 11 februari 2012, 07:45:39 AM
Som en liten parantes så gör 270-bussarna minst 100km/h  ;D

I bland är trafikledningen extra snälla och sätter ut en Scania-ledbuss på 111 Bälinge, de är spärrade på 70km/h  ::)
låter som  någon har testat  ;D

Niclas Rosenius

Citat från: the0fiskis skrivet 11 februari 2012, 09:25:44 AM
låter som  någon har testat  ;D

   70-vagnar gör ca 100 km/h dom gånger dom orkar upp till det. Sedan går den automatiska fartspärren in. Annat var det med dom gamla hederliga CR112/CN112 som toppade mätaren ut i vaissa fall  ::)

lil-sis

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 11 februari 2012, 10:37:50 AM
   70-vagnar gör ca 100 km/h dom gånger dom orkar upp till det. Sedan går den automatiska fartspärren in. Annat var det med dom gamla hederliga CR112/CN112 som toppade mätaren ut i vaissa fall  ::)

På Vattholmavägen, LV 600 och snutten förbi Lilla Ultuna (från stan) är tillräckligt långa för att man ska hinna få upp farten :D

Robert T, en del av våra bussar accelererar som sagt så långsamt att man sitter och hoppar bakom ratten i ren frustration. Efter spåren vid Wittulsbergsvägen är det ju dessutom uppförsbacke = tar ÄNNU längre tid.

Men den sträckan vi kör på 290 är inte så lång att vi egentligen skapar någon riktig försening för någon annan...

Robert T

Citat från: lil-sis skrivet 13 februari 2012, 13:26:10 PM

Men den sträckan vi kör på 290 är inte så lång att vi egentligen skapar någon riktig försening för någon annan...

Försening, nej, irritation, JA.
Det är ju nästan jämförbart med en traktor som idag oftast kör 40-50km/h och när en sådan vägrar släppa förbi blir man inte direkt glad.