Längdbegränsning Stockholm

Startat av Björn Lövdahl, 02 februari 2012, 21:56:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Lövdahl

Hej!
Om man kör E4an söderifrån, svänger av till Södra Länken-Gullmarsplan-Söderledstunneln-Cityterminalen via Kungsbron, finns det någon begränsning vad gäller längd då?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

JDS

#1
Citat från: Trafikkontoret10 § Begränsad fordonslängd
Motordrivet fordon eller fordonståg vars sammanlagda längd, lasten inräknad, överstiger 12 meter får inte köras på väg inom Stockholms kommun. Förbudet gäller inte väg som är förtecknad i färdvägsförteckning A. (...)

11 § Särskilt om fordon registrerat som buss
Med avvikelse från 10 § första stycket får fordon som är registrerat som buss på bakstammen ha en bagagebox med högst 40 centimeters djup samt även köras på väg som är förtecknad i färdvägsförteckning B.  (...)

16 § Färdvägsförteckning A
(...)
Centralbron
(...)
Johanneshovsbron
Johanneshovskopplet
Johanneshovsmotet
Johanneshovsvägen -mellan Bolidenvägen och Årstalänken (Menar de inte i själva verket Södra länken?)
(...)
Klarastrandsleden -huvudkörbanan
(...)
Nybodakopplet
(...)
Söderleden
Söderledstunneln
(...)
Södertäljekopplet
Södertäljevägen -huvudkörbanorna jämte på- och avfarter vid Västbergamotet, Liljeholmsvägen och Nybohovsbacken
(...)
Södra Länken

17 § Färdvägsförteckning B
(...)
Klarastrandskopplet
Klarastrandsleden -mellan Stadshusbron och Tegelbacken
Kungsbron -mellan Västra Kungsbrokopplet och Kungsgatan
(...)
Västra Kungsbrokopplet
Östra Kungsbrokopplet

Björn Lövdahl

Som jag ser det gäller inte begränsningen för den vägen? Är jag rätt på det, då får jag köra där med 15m boggievagn?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

JDS

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 02 februari 2012, 22:32:27 PM
Som jag ser det gäller inte begränsningen för den vägen? Är jag rätt på det, då får jag köra där med 15m boggievagn?

Om jag tolkar allting rätt och inte har glömt någon gata, så kommer du fram till Tegelbacken oavsett längd med hjälp av färdvägsförteckning A, enligt 10 §, därefter sista biten med hjälp av färdvägsförteckning B. 11 § ovan är lite fånigt formulerad men som jag tolkar den ska det gå bra att köra med vilken buss som helst på vägar som är förtecknade i färdvägsförteckning B.

Sen ska du väl tillbaka också, men jag antar att det finns någon tillåten väg åt det hållet också för annars borde det väl finnas en busskrot någonstans vid Cityterminalen som skrotar bussar som är för långa för att köra hem ;)

www.stockholm.se/PageFiles/56620/allm%c3%a4nnaltf.pdf

Andy

Citat från: JDS skrivet 02 februari 2012, 22:44:44 PM
Sen ska du väl tillbaka också, men jag antar att det finns någon tillåten väg åt det hållet också för annars borde det väl finnas en busskrot någonstans vid Cityterminalen som skrotar bussar som är för långa för att köra hem ;)

www.stockholm.se/PageFiles/56620/allm%c3%a4nnaltf.pdf
Kungsgatan, Vasagatan, Söderkopplet finns på förteckning B. Jag kan dock inte svära på vilken fri höjd som gäller, men jag tror inte det är några problem.

Lars-Håkan_E

Till cityterminalen söderifrån via centralbron är inga problem, däremot måste du köra ut via Klara Strand och Västra Skogen vid färd i motsatt riktning då Bleckholmsterassen och Vasagatan söder om Kungsgatan i a f tidigare inte medgav trafik med fordon längre än 12 resp 13,99 m förutom dispensfordon.

Björn Lövdahl

//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Andy

Citat från: Håkan_E skrivet 03 februari 2012, 10:25:04 AM
Till cityterminalen söderifrån via centralbron är inga problem, däremot måste du köra ut via Klara Strand och Västra Skogen vid färd i motsatt riktning då Bleckholmsterassen och Vasagatan söder om Kungsgatan i a f tidigare inte medgav trafik med fordon längre än 12 resp 13,99 m förutom dispensfordon.
Enligt 11§ och 17§ kan man med buss köra Vasagatan söderut från Kungsgatan, men eftersom den vägen ligger i miljözonen kan inte äldre bussar köra där. Kungsbron-Kungsbron-Blekholmsterrassen kräver nog som sagt dispens.

Björn Lövdahl

Citat från: Andy skrivet 03 februari 2012, 14:48:21 PM
Enligt 11§ och 17§ kan man med buss köra Vasagatan söderut från Kungsgatan, men eftersom den vägen ligger i miljözonen kan inte äldre bussar köra där. Kungsbron-Kungsbron-Blekholmsterrassen kräver nog som sagt dispens.

Miljözonen är inga problem, men köra via Vasagatan är väl inte någon direkt snabb väg söderut
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Lars-Håkan_E

Citat från: Andy skrivet 03 februari 2012, 14:48:21 PM
Enligt 11§ och 17§ kan man med buss köra Vasagatan söderut från Kungsgatan, men eftersom den vägen ligger i miljözonen kan inte äldre bussar köra där. Kungsbron-Kungsbron-Blekholmsterrassen kräver nog som sagt dispens.

Ja men bara med en buss som är 12,00 resp 13,99 m lång (+ ev skidbox), du får INTE köra Vasagatan med 15 m buss.
Det är bara att läsa i dokumenten vad som gäller.

Generellt inom kommunen gäller 12 meter, det förbudet gäller inte vägar/gator i förteckning A.

12 meters buss med påhängd skidbox om högst 40 cm får dessutom köras på väg/gata nämnd i förteckning B

Till sist finns ett undantag för boggibuss med styrbar stödaxel med längd upp till 13,99 meter (inkl ev skidbox) köras på samtliga gator/vägar

Ersa

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 02 februari 2012, 21:56:05 PM
Hej!
Om man kör E4an söderifrån, svänger av till Södra Länken-Gullmarsplan-Söderledstunneln-Cityterminalen via Kungsbron, finns det någon begränsning vad gäller längd då?

Du kan köra där.
Frågan är bara varför du inte vill köra Essingeleden upp till Pampas/Posthuset och Klarastrandsleden till Cityterminalen i första hand. Den är inte långsammare annat än vissa tider på vardagsmorgnarna.
http://kartor.eniro.se/m/9qE95

Björn Lövdahl

Citat från: Ersa skrivet 04 februari 2012, 09:52:34 AM
Du kan köra där.
Frågan är bara varför du inte vill köra Essingeleden upp till Pampas/Posthuset och Klarastrandsleden till Cityterminalen i första hand. Den är inte långsammare annat än vissa tider på vardagsmorgnarna.
http://kartor.eniro.se/m/9qE95

Bara kollade möjligheten, eftersom jag lär köra mest på helgerna lär det säkert bli mest Essingeleden, ville bara kolla om det var OK att köra andra hållet
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Andy

Citat från: Stockholms allmänna trafikföreskrfter
11 § Särskilt om fordon registrerat som buss
Med avvikelse från 10 § första stycket får fordon som är registrerat som buss på bakstammen ha en
bagagebox med högst 40 centimeters djup samt även köras på väg som är förtecknad i
färdvägsförteckning B. Med avvikelse från 10 § första stycket får fordon som är registrerat som buss
köras på väg om bussens längd inklusive bagagebox inte överstiger 13,99 meter. Medgivandet gäller
buss som är utrustad med styrbar bakre axel i en boggi. Buss i linjetrafik med drivaxeltryck på högst
11,5 ton (BK1) får färdas utefter SL:s ordinarie linjesträckning på de färdvägar som har
bärighetsklass2 (BK2).
Citat från: Håkan_E skrivet 04 februari 2012, 09:28:16 AM
Ja men bara med en buss som är 12,00 resp 13,99 m lång (+ ev skidbox), du får INTE köra Vasagatan med 15 m buss.
Det är bara att läsa i dokumenten vad som gäller.

Generellt inom kommunen gäller 12 meter, det förbudet gäller inte vägar/gator i förteckning A.

12 meters buss med påhängd skidbox om högst 40 cm får dessutom köras på väg/gata nämnd i förteckning B

Till sist finns ett undantag för boggibuss med styrbar stödaxel med längd upp till 13,99 meter (inkl ev skidbox) köras på samtliga gator/vägar
Jag hävdar att du inte läst texten tillräckligt noggrannt. 11§ är krångligt skriven med flera olika regler i samma meningar. Så här tolkar jag den:

  • En bagagebox på max 40 cm får finnas på bussen utan att räknas in i bussens totala längd, vad gäller tolvmetersbegränsningen (alltså 10 § 1 st.). En 12 m lång buss med 40 cm bagagebox får generellt köra på alla gator i Stockholm.
  • Alla bussar får köra på vägar i färdvägsförteckning B.
  • Bussar som inklusive ev. bagagebox är högst 13.99 m långa OCH har styrbar boggiaxel får generellt köra på alla gator i Stockholm.
  • Buss i linjetrafik utefter SL:s ordinare linjenät tillåts i vissa fall ha högre drivaxeltryck än annars.
Enligt 2:a punkten får således 15 m långa bussar köras hela Vasagatans längd.

JDS

Citat från: Andy skrivet 04 februari 2012, 13:45:25 PM
Jag hävdar att du inte läst texten tillräckligt noggrannt. 11§ är krångligt skriven med flera olika regler i samma meningar. Så här tolkar jag den:

  • En bagagebox på max 40 cm får finnas på bussen utan att räknas in i bussens totala längd, vad gäller tolvmetersbegränsningen (alltså 10 § 1 st.). En 12 m lång buss med 40 cm bagagebox får generellt köra på alla gator i Stockholm.
  • Alla bussar får köra på vägar i färdvägsförteckning B.
  • Bussar som inklusive ev. bagagebox är högst 13.99 m långa OCH har styrbar boggiaxel får generellt köra på alla gator i Stockholm.
  • Buss i linjetrafik utefter SL:s ordinare linjenät tillåts i vissa fall ha högre drivaxeltryck än annars.
Enligt 2:a punkten får således 15 m långa bussar köras hela Vasagatans längd.

Jag instämmer i den tolkningen. Som sagt, det är krångligt skrivet, som om någon hade försökt trycka ihop meningarna så mycket som möjligt för att spara ord. 18-metersbussar på Vasagatan är ingen ovanlighet heller för den delen  :)

Lars-Håkan_E

Nu är herrarna ute och cyklar här :-)

Grundregeln är 12 meter, sådana bussar får köra på alla gator/vägar i kommunen.

Dessutom får bussar oavsett längd köra på alla i förteckning A upptagna sträckor.

I förteckning B upptagna sträckor får även bussar upp till 12,40 meter köras

Boggibuss med styrbar stödaxel med längd inkl ev bagagebox om 13,99 meter får köras på samtliga gator inom kommunen.

Hur ni får det till att alla bussar får köras på gator i förteckning B vore intressant att veta.....


Grundregeln:

Motordrivet fordon eller fordonståg vars sammanlagda längd, lasten inräknad, överstiger
12 meter får inte köras på väg inom Stockholms kommun. Förbudet gäller inte väg som
är förtecknad i färdvägsförteckning A.


Undantaget:

Med avvikelse från 10 § första stycket får fordon som är registrerat som buss på
bakstammen ha en bagagebox med högst 40 centimeters djup samt även köras på väg
som är förtecknad i färdvägsförteckning B. Med avvikelse från 10 § första stycket får
fordon som är registrerat som buss köras på väg om bussens längd inklusive bagagebox
inte överstiger 13,99 meter. Medgivandet gäller buss som är utrustad med styrbar bakre
axel i en boggi.


Då grundregeln är 12 meter innebär detta max 12,40 meter på gator i förteckning B, det kan inte bli klarare om man utgår från grundregeln.
Dessutom så ska man i detta fall inte bry sig om vad SL operatörerna kör med för fordon, här finns det sedan urminnes tider dispenser av olika slag