Spritbussar i Göteborg

Startat av Staffan Sävenfjord, 19 juni 2011, 11:01:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

http://www.gp.se/gptv?path=gptv.abcdn.net/TV-ARKIV/Goteborg&playfile=12270_Har_lastar_de_bilarna_fulla_med_smuggelsprit_135074.pls&autostart=1

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.655332-tung-last-varje-onsdag

Stefans Buss har tidigare figurerat i sådana här sammanhang, bland annat då de körde med en Ölvemarks-dekal på bussen. Ölvemark hade förstås inget med detta att göra och de var inte alltför förtjusta. För övrigt känner man bland de uppräknade bussbolagen igen en del av dem som kört ersättningsbuss för SJ på beställning av Björks Buss.

För några år sedan avslöjade jag en sådan här spritbuss i Burg. Den ägdes då av ett annat göteborgskt bussbolag. Jag fotograferade bussen och det visade sig att den var falskskyltad. Visserligen torftigt gjort men ändå. Jag ringde polisen och tullen som var helt ointresserade av ärendet och då hade jag ändå lyckats spåra bussen med dess riktiga registreringsnummer. De var totalt kallsinniga och visade tydligt sin irritation över att jag störde dem i ett sådant trivialt ärende.






Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johnny

Polisens passivitet är märklig.


Bussföraren

Det här är svårt att komma åt, även vi som kör åt stora seriösa åkare kör ju ibland stora mängder sprit på hemvägen från kontinenten, det vi ansvarar för är vikten, inte om någon passagerare köper "för mycket"

I princip är det omöjligt att köpa med så mycket per person i en normalbesatt buss att man överstiger tullens "börvärde", inte ens på rena spritresor utan annat bagage.

Det man får gå på då från myndigheten är om man i princip bedriver köpandet yrkesmässigt och säljer vidare vilket ofta kräver stora insatser för att bevisa.

En gammal kollega som jobbar i lastbilssvängen brukar låna bil av åkaren ett par gånger om året och åka ner o handla, 8-10 ton som sedan säljs vidare inom åkeriet och till andra intressenter

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussföraren skrivet 20 juni 2011, 10:29:52 AM
Det här är svårt att komma åt, även vi som kör åt stora seriösa åkare kör ju ibland stora mängder sprit på hemvägen från kontinenten, det vi ansvarar för är vikten, inte om någon passagerare köper "för mycket"

I princip är det omöjligt att köpa med så mycket per person i en normalbesatt buss att man överstiger tullens "börvärde", inte ens på rena spritresor utan annat bagage.

Det man får gå på då från myndigheten är om man i princip bedriver köpandet yrkesmässigt och säljer vidare vilket ofta kräver stora insatser för att bevisa.


Det här handlar inte om en busslast resenärer som åker på inköpsresa till Tyskland och mötts av bekanta med bil vid hemkomsten. Utan det handlar om ett mindre antal sådan resenärer som är med för att det inte skall se alltför illa ut och i övrigt om en bussförare och några kompisar som gör stora inköp och sedan lastar in i bussen för att sälja till sådana som beställt av dem. Det är dessa som möter upp med sina bilar på överenskommen plats och de har inte varit med på själva bussresan.

Det är helt otroligt att detta, som inte kan vara okänt för tullen och polisen, kan fortgå. Var och en som varit i Burg eller Heiligenhafen - oftast tidig morgon - kan se hur alkohol lastas in i bussen av föraren och hans medhjälpare. Det är sådana mängder i såväl bagageutrymme som skidboxar och passagerarutrymmet att det omöjligen kan röra sig om inköp för personlig del. Och vida överskridande den redan från början väl tilltagna tillåtna ransonen.

Förutom spritsmuggling, olaga försäljning av alkohol är det också trafikfarliga körningar eftersom bussarna är kraftigt överlastade. Många av de  här bussarna är heller inte i bästa tekniska skick om man uttrycker det så.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Robert Brink

CitatMånga av de  här bussarna är heller inte i bästa tekniska skick om man uttrycker det så.

Är dom alltså inte godkända vid besiktningen? ???

//R

Staffan Sävenfjord

Citat från: Robert Brink skrivet 20 juni 2011, 11:45:14 AM
Är dom alltså inte godkända vid besiktningen? ???

//R

Jo, det får man väl förutsätta. Det betyder ju inte att de är i perfekt skick mellan besiktningarna. Det rör sig mestadels om äldre bussar och vissa av dessa vrak har visats på bild i Bussnack tidigare.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Jag läste om detta elände i G-P man tar sig för pannan .. Såna här mer eller mindre kriminella typer borde spärras in.. Men felet från början är ju att EU bestämde att man får ta in hur mkt som helst och det säger sig självt att det dessa personer tar in säljs vidare till i princip vem som helst även de som är för unga att gå till bolaget.. Polisen och tullen är för flata här tycker jag och även vår kära riksdag de skulle kunna sätta p för detta ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 20 juni 2011, 16:20:44 PM
Jag läste om detta elände i G-P man tar sig för pannan .. Såna här mer eller mindre kriminella typer borde spärras in.. Men felet från början är ju att EU bestämde att man får ta in hur mkt som helst och det säger sig självt att det dessa personer tar in säljs vidare till i princip vem som helst även de som är för unga att gå till bolaget.. Polisen och tullen är för flata här tycker jag och även vår kära riksdag de skulle kunna sätta p för detta ..

Jo, men du får bara ta med dig för eget bruk. Om grannen ber dig köpa ut en miniatyrflaska vodka åt dig och du tar betalt för den kan du åtalas...

Här är det alltså solklart lagbrott som inte har så mycket med EU:s regler att göra. Men det blir möjligt tack vare att polisen struntar i detta. Jättebra att GP uppmärksammar detta problem som gör att bussbranschen får dåligt rykte.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juni 2011, 16:49:46 PM
Jo, men du får bara ta med dig för eget bruk. Om grannen ber dig köpa ut en miniatyrflaska vodka åt dig och du tar betalt för den kan du åtalas...

Här är det alltså solklart lagbrott som inte har så mycket med EU:s regler att göra. Men det blir möjligt tack vare att polisen struntar i detta. Jättebra att GP uppmärksammar detta problem som gör att bussbranschen får dåligt rykte.

Man häpnar också över hur öppet detta sköts av smugglarna. Jag arberar i området som det talas om i GP-artikeln och har emellanåt utsikt över "verksamheten" från kontorsfönstret. Jag har bland annat sett en containerbil lasta av en container på parkeringen intill och hur det senare under eftermiddagen lastades ut vinkartonger ur containern till bilar som stannade. Snacka om organiserad smuggling.  >:(
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 20 juni 2011, 17:01:33 PM
Man häpnar också över hur öppet detta sköts av smugglarna. Jag arberar i området som det talas om i GP-artikeln och har emellanåt utsikt över "verksamheten" från kontorsfönstret. Jag har bland annat sett en containerbil lasta av en container på parkeringen intill och hur det senare under eftermiddagen lastades ut vinkartonger ur containern till bilar som stannade. Snacka om organiserad smuggling.  >:(

Eftersom polisen inte bryr sig ens om man kan anmäla det man sett med angivande av bussens registreringsnummer, chassinummer, fabrikat och ägare enligt fordonsregistret är det rätt ofarligt att fortsätta. Inte blir det bättre av att även lastbilar deltar i denna organiserade verksamhet och att de tyska affärerna ställer upp och kör ut ölflak efter ölflak eller vinkartong efter vinkartong med truck och lastar rätt in i bussen eller i lastbilen.

Även Scandlines måste ju delta i denna smuggling eftersom de inte kan undgå att vid ombordkörning i Puttgarden se att fordonen är kraftigt överlastade. De enda som gör något överhuvudtaget - om än alldeles för lite - är Helsingborgstullen. Men då väljer ju många att köra över Öresundsbron i stället...

Det vore väl inte så farligt om inte mycket - kanske rentav det mesta - av alkoholen hamnar i strupen på ungdomar som inte ens har åldern inne för att köpa ut själva.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

D_skalis

/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

Bussföraren

Ska man vara riktigt konspiratorisk så sysslar ju faktiskt DSV Road och Bussgods sverige med organiserad spritsmuggling också för att kringå regelverket.

Så det är många bussar som transporterar sprit som hämtas o betalas ute i landet

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juni 2011, 11:01:01 AM
För några år sedan avslöjade jag en sådan här spritbuss i Burg. Den ägdes då av ett annat göteborgskt bussbolag. Jag fotograferade bussen och det visade sig att den var falskskyltad. Visserligen torftigt gjort men ändå. Jag ringde polisen och tullen som var helt ointresserade av ärendet och då hade jag ändå lyckats spåra bussen med dess riktiga registreringsnummer. De var totalt kallsinniga och visade tydligt sin irritation över att jag störde dem i ett sådant trivialt ärende.

Något för GP att skriva en artikel i samma serie om?

Bussföraren

Fanns det någon anledning till att försöka dölja det rätta numret?  eller var det bara en "kul grej"

Varför skulle man falskskylta en buss? om man inte tar en plåt från en annan syster vilket ju förekommer  8)

Om vi antar att det var en buss utan firmamärkning kan man kanske gissa att det är för att fotografer och murvlar inte enkelt ska kunna få fram ägaren och inte för att på nåt sätt förvilla Polis eller Tull.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussföraren skrivet 21 juni 2011, 00:24:48 AM
Fanns det någon anledning till att försöka dölja det rätta numret?  eller var det bara en "kul grej"

Varför skulle man falskskylta en buss? om man inte tar en plåt från en annan syster vilket ju förekommer  8)

Om vi antar att det var en buss utan firmamärkning kan man kanske gissa att det är för att fotografer och murvlar inte enkelt ska kunna få fram ägaren och inte för att på nåt sätt förvilla Polis eller Tull.

Falskskyltningen bestod i att en siffra ändrats. Vad man skulle uppnå med det vet jag inte men det kan ju varit något som varit lustig och varit framme med en tuschpenna. Det fungerade dock så att när jag berättade för polisen att regnumret inte stämde med fordonsregistret (enligt detta skulle det varit en Mazda lastbil i en småländsk ort medan det var en Setra S328DT) frågade polisen om jag var säker på att det inte var en Mazda-buss. Då jag berättade att jag kan en hel del om bussar och aldrig hört talas om en dubbeldäckad buss från Mazda uppgav han att då fanns det inget att göra.

Nåväl, jag lyckades identifiera bussen utifrån mina foton och förstås Svensk Busshistoria och ringde på nytt då jag hade uppgifter om det rätta regnumret, chassinummer etc. Men då hade polisen redan tröttnat på mig. Bussen var då reggad på en privatperson eller firma. Firmanamnet bussen var märkt med gick inte att hitta i något register, men nu dök det upp igen i Göteborgs-Postens artikel. Kan alltså varit en firma som bildades senare.

Det här är en mycket rutten bransch och jag försökte börja riva i det efter detta i Burg år 2006 men gav snart upp då jag förstod att ingen skulle bry sig i alla fall.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)