Huvudmeny

Buss-pc:n (SL)

Startat av igel, 26 maj 2011, 11:27:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Varje buss i SL-trafiken har ju ett sjusiffrigt nummer i buss-pc:n, YYYXXXX där XXXX är bussens individnummer och YYY i alla fall i innerstaden är 101. Vad har andra trafikområden för YYY eller är det bara olika mellan operatörer isf har keolis 101 vad har de andra (nobina, arriva, ss m.m.)?

homer

Nobina har 301, och Veolia hade 201, vad arriva har vet jag inte, men när Buss pc'n var ny gick de efter Alfabetet, där Busslink var först och fick 101, Connex 201 och Swebus 301...

MrX

1an, sist i den tresiffriga serien, står för fordonsmonterad radio. 101XXXX betyder alltså Keolis och bussmonterad radio. Hade det stått 2 hade det betytt handburen radio och 0 står för fast radio, eller som det mer populärt kallas, trafikledning (det sista ser man inte, det bara finns).

Ersa

Citat från: MrX skrivet 26 maj 2011, 17:00:33 PM
1an, sist i den tresiffriga serien, står för fordonsmonterad radio. 101XXXX betyder alltså Keolis och bussmonterad radio. Hade det stått 2 hade det betytt handburen radio och 0 står för fast radio, eller som det mer populärt kallas, trafikledning (det sista ser man inte, det bara finns).

Man tackar. Det förklarar uppropet med prefixet "102" som jag såg idag.
Då återstår bara prefixet för Arriva att lista ut. Kan det vara en fyra som första siffra?
Har inte Waxholmsbolaget samma radiosystem? Och vad har de i så fall för prefix? En femma som första siffra?

Nico


Vill minnas att det ska vara just en 4 för Arriva medan 5 är vakant. Waxhomsbolaget har s.a.s. inte samma system per se, i alla fall inte såtillvida att deras båtar har BussPC ombord då täckningen till sjöss nog är något skral. Däremot har deras trafikledning, så som jag uppfattat det, tillgång till SL:s radiosystem och är då troligen användare nummer 6 i kön. De verkar dock inte använda systemet i någon högre utsträckning vilket kanske är lite synd. Det enda jag kommer på så här på rak arm är 839 mot Dalarö som ibland använder SL:s kortmeddelande "Kontakta WÅAB". I dylika fall så ropar de tydligen upp bussen direkt och efterhör vad saker gäller, t.ex. om turen är sen osv. till anslutande båt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

I Nacka/Värmdö används "Kontakta WÅAB" och "Sen till båt" mer frekvent än på många andra områden. Men även möjligheten att ropa direkt till trafikledningen i Stavsnäs används genom att gå in på "Kontakta annan TL" (eller vad det nu exakt heter i PCn). Vid detta tillfälle visas inte anropet på någon annan trafikledning. De linjerna som har båtanslutning oftast är 433, 434 och 438, men det förekommer även anslutningar på linjerna 428 (428X) och 437.

Det händer också (som sagts tidigare) att Stavsnäs ropar upp bussen för att få dess positionen bekräftad.


F.Å

Arriva har prefix 151.

Optimal

Citat från: F.Å skrivet 27 maj 2011, 13:02:44 PM
Arriva har prefix 151.

Är du säker på att det inte är 501då?. För 151 går inte att ropa?

F.Å

Citat från: Jim skrivet 28 maj 2011, 16:22:24 PM
Är du säker på att det inte är 501då?. För 151 går inte att ropa?

Det var konstigt i så fall. Har själv använt 151 vid kontakt med både Ekerö- och Märstavagnar.
När Arriva startade upp sina områden här så hördes all deras radiotrafik över öppen kanal de första dagarna på våra radiomottagare i Råsta, kanske fler Busslinkområden drabbades.

bussfan

vilka märken finns det på buss pcn

Ersa

Citat från: bussfan skrivet 29 maj 2011, 09:40:53 AM
vilka märken finns det på buss pcn

De är tillverkade av Init.

New_options

Hittade en gammal tråd... vad använder man för handburen radio?

Det pratas i tråden om sjuställiga anropsnummer i PC:n... Alla bärbara radiostationer jag känner till (utom Tetra-stationer) har bara fem siffror som individnummer.

Hur har man då löst den saken?

MrX

Citat från: New_options skrivet 06 september 2011, 13:11:37 PM
Hittade en gammal tråd... vad använder man för handburen radio?

Det pratas i tråden om sjuställiga anropsnummer i PC:n... Alla bärbara radiostationer jag känner till (utom Tetra-stationer) har bara fem siffror som individnummer.

Hur har man då löst den saken?

Absolut vanligast är en handburen Motorola. De är då kopplade till enbart den entreprenören som råkar använda radion och därför trycker men 1 före individnummer för att koppla upp samtalet. Fast jag är ju ingen hejare på de handburna maskinerna..

Nico


De som använder handburen radio är i första hand yttre personal såsom yttre trafikledare, trafikvärdar och kundvärdar. Främst används de för att kommunicera med själva trafikledningen, men kan även användas för inbördes kommunikation på egna kanaler. Vill man så kan man även koppla upp sig direkt mot bussar osv. om man behöver göra så. Kan vara smidigt om man t.ex. är yttre på ett större område, säg t.ex. en bussterminal och behöver dirigera en viss vagn enskilt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

New_options

Men fortfarande... hur löser man sjuställiga anrop om det bara finns fem siffror?