Börjar Veolia i GBG få mer problem med Solaris nu?

Startat av danneh, 21 december 2010, 19:11:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

resenär

Citat från: forthemoment skrivet 24 december 2010, 04:36:53 AM
Det är fortsatta problem med Solaris, dom ropar ut på tetran ofta t.ex att vid ändhållplatser får vi inte stänga av motorn, för det klarar inte batterierna (på nya bussar??) då går dom inte att starta om du bara stänger av bussen. Massa andra problem också som är för långa för att rada upp här. Konstigt att dom inte får ordning på dom, och än mer konstigt att dom beställer mera för i ren storstads stadstrafik passar inte Solaris!! För mycket problem.

Sedan linje 24 började utgå ifrån Majorna, så blandas 24:ans tidigare bussar på alla omlopp. Jag såg t.ex. 3873 på 190/91 förra veckan. 820 åkte jag med på 99:an när jag åkte från Hjalmar till stan t.ex. Dörrställningen på många av dom gamla boggi bussarna skapar ju problem iaf. tycker jag i rusningen med 1-1-0. Jag kör ju bara 16 men nu har vi fått några andra linjer blandade i våra tjänster, och jag har kört en salig blandning av bussar det senaste. Den Oudsten, gamla Volvo bussar, Scania, kort bussar på linje 50/58 ja en salig blandning. Det har rullat Solaris på 16 också i veckan har jag sett, tack och lov fick jag inte köra den, jobbigt när en 24:a meter's blir fullsatt och så kommer man med en boggi liksom.

Jag kör hellre ledbuss i Bergsjön än Solaris. Jag har jobbat övertid några gånger under halkan, och Stora Björn t.ex. när dte är is, och retardern går in med full kraft på Solaris, ingen rolig kombination. Jag gled ett par meter. Atmosfärsgatan är det många som fastnat med Solaris också. Solaris slirar ju värre än en ledbuss när man skall igång från vissa hållplatser också oavsett hur försiktigt du gasar. Ofta får man backa nån meter med dom. Jag kör hellre ledbuss i alla oväder än Solaris. Mycket stabilare!! Sorgligt men sant! Det är inte bara halkan som gör att det går Solaris på 58:an, det är mest de att dom har så lite ledbussar i förhållande till vad som behövs, och nu när det är problem med 24 meters bussarna när dom byter in dom pga halkan, eller att dom står på verkstan, samt att 16 trafiken har utökats så behövs ledbussarna på 16. Veolia skiter i att tänka på t.ex. halka. Man ser att dom tex. låter 24 meters bussarna rulla längre när det snöar, när dom hade vart inbytta för längesedan om dte hade vart spårvägen. Där byttes dom in när det behövdes, nu fastnar vi istället...

Sen med industrilinjerna så pratade jag med en som bestämmer på Veolia han sa det att "industrilinjer gör inget om vi drar in för ingen åker med dom" Det var iofs längesedan jag körde industrilinjer men jag har för mig jag hade rätt så fulla bussar när jag körde, och det är ju trots allt så att linje 50 t.ex. kommer det la en ny buss inom 10 minuter.. Men många utav cheferna, för att inte tala om trafikledningen vet inte vad dom sysslar med. Ta vår trafikledning, den är ett skämt. Dom kan ingenting! Dom ropar ut saker som inte stämmer dom kan inte vägar vi kör, och ibland ropar dom inte ut på en hel kväll trots att körvägarna ändrar allt eftersom pga väder t.ex. När 16 inte skulle köra i spåret ropade dom ut den 12 på dagen, sen inget mer och tyvär meddelar inte alla förare sin avlösare, och det blir därefter. Trafikledningen borde påminna med jämna mellanrum men inte Veolias. Många klagade lite lätt ibland på TLI hos spårvägen men dom är underbara jämfört med kalle anka dårarna hos Veolia!!

Jag åker varje dag med Linje 16 och har under dem senaste veckorna hört utropen från deras traifikledning och dem gör det jättebra. Problemet är förarna - dem förstår inte svenska språket eller så väler dem att inte lyssna, jag satt själv lägsnt fram häromdagen och hörde meddelandet på kommunikationsradio, som var tydligt och klart, men föraren gjorde totalt tvärtom. När jag gick av så frågade jag varför han inte lydde trafikledarens ord och han svarade då att jag gör som jag vill...

Det verkar inte som att det är fel på ledningen på veolia utan snarare personalen man tagit över från tidigare entreprenör....
Jag hoppas och vill att Veolia får utökat förtroende från Västtrafik i framtiden...

danneh

Säger faktiskt tvärtom, eftersom Veolia har mer linjen, "vi vann upphandlingen, varför bry sig därefter?"
Med tanke på att de gör inte mycket åt bussarna som det är fel på, utan skickar ut dem i trafik igen. Däremot kan jag säga att jag håller med om att Veolia sköter trafikledningen väldigt bra!

M

Igår utmärkte sig Veolia på nytt. Vi står ett helt gäng på hållplatsen och så kommer det en Solaris farande. Ej i trafik på skylten och bara blåste förbi. Dessutom körde han om en annan buss på hållplatsen innan utan någon koll alls. Solaris= linje 184 i Gbg allt annat i Arendal körs av GS.

/M

admin


Tråden i sig är intressant, men ta det gärna lite lugnt i svängarna är ni snälla då Bussnack inte är till för att diskutera exakt hur enskilda anställda eller liknande anser att enskilda företag sköter sin trafik. Påminner lite om det som står i reglerna för Bussnack!

"Bussnack är ingen allmän klagomur! Subjektivt färgade åsikter (t.ex. arbetsmarknadsfrågor, klagomål på en trafikhuvudman eller motsvarande) om olika företag, organisationer etc hör inte hemma i Bussnack. Känner man sig på något sätt förfördelad av extern part så hänvisas till respektive extern parts interna kundtjänst eller motsvarande."