Börjar Veolia i GBG få mer problem med Solaris nu?

Startat av danneh, 21 december 2010, 19:11:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

danneh

Hej,
Börjar just nu undra om Veolia har fått fler problem med Solaris bussarna i Göteborg? Eftersom det jag själv sett nu är: två avgångar på L80 va inställda (på raken, sen va bussen fullsatt vid Järntorget, visserligen Solaris på denna tur, men de andra inställda), en tur inställd på 89an. Väldigt mycket Volvo på bla 80, 89. Väldigt mycket annorlunda bussar på vissa linjer.
Något jag bara fått för mig eller hur är det? Samtidigt stod 30% av hela Solaris flottan på Frihamnen i slutet av förra veckan.

M

Citat från: danneh skrivet 21 december 2010, 19:11:15 PM
Hej,
Börjar just nu undra om Veolia har fått fler problem med Solaris bussarna i Göteborg? Eftersom det jag själv sett nu är: två avgångar på L80 va inställda (på raken, sen va bussen fullsatt vid Järntorget, visserligen Solaris på denna tur, men de andra inställda), en tur inställd på 89an. Väldigt mycket Volvo på bla 80, 89. Väldigt mycket annorlunda bussar på vissa linjer.
Något jag bara fått för mig eller hur är det? Samtidigt stod 30% av hela Solaris flottan på Frihamnen i slutet av förra veckan.

Måndags förra veckan var en tur på 184 från Arendal inställd.
I Måndags ställde man 15.11 och 15.41 turerna.Jag fick frysa i en halvtimma men kollegan som skulle åkt med 15.11 var inte glad, fick ju vänta i en timma.
På morgonarna när man väntar på Marklansgatan så jublar folk om 184:an kommer i tid.
Det har blivit totalkass sedan Veolia tog över, det ända ljuset är ju att numera hittar förarna.

/M

Erling.L

TJa när jag är inne o vikar på Kruthusgatan som driftledare anser jag det va en dödssynd o ställa industritrafik drar vad som helst utom industri linjer.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

danneh

Personligen hoppas jag att Västtrafik säger upp entreprenaden, eller kräver att de skall lösa problemen. Känns mer som Veolia tänker; "vi vann upphandlingen, sen skiter vi i resten".

ch

Mycket gap för ingenting är min åsikt. Att bussar går sönder händer oavsett märke. Att förare blir sjuka händer oavsett bolag. Att det blir snökaos händer varje år, dock har detta och föregående år haft onormalt sträng kyla och snömängd. Att avgångar ställs in är olyckligt men ibland är det nödvändigt att ställa in avgångar.


danneh

Men sen kan de väl bli olika mycket med olika bolag eller bussar? Så är det med allt nästan... Jag tänker inte säga att en buss aldrig kan gå i sönder, men när 9 av 18 stoppade fordon va nya Solaris, och samtliga ej trafikdugliga, och jädra massa andra fel. Då är något fel. Och det upplevs inte från någon (mig veterligen) att man försöker lösa problemen med de nya bussarna (istället beställer man fler).

Erling.L

idag Torsdag såg ja en 12m buss på L16 så man undrar ju hur det går för Dom
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

danneh

Och en Scania led körde runt i stadstrafiken (L58 bla).
Hörde också av en chaufför förut idag att L58 körs mycket med Solaris på vintern, eftersom det är så svårt att köra i Bergsjön i halt väglag med ledbuss.

M

Citat från: BEL skrivet 22 december 2010, 07:44:05 AM
TJa när jag är inne o vikar på Kruthusgatan som driftledare anser jag det va en dödssynd o ställa industritrafik drar vad som helst utom industri linjer.

Precis så skall man göra. BEL du är ett föredömme som trafikledare. Dagsturer kommer alltid en ny, Industriturer är ju begränsade tidsmässigt.

/M

M

Citat från: ch skrivet 23 december 2010, 00:05:15 AM
Mycket gap för ingenting är min åsikt. Att bussar går sönder händer oavsett märke. Att förare blir sjuka händer oavsett bolag. Att det blir snökaos händer varje år, dock har detta och föregående år haft onormalt sträng kyla och snömängd. Att avgångar ställs in är olyckligt men ibland är det nödvändigt att ställa in avgångar.


Mycke gap för j-vligt mycke! Industribussar är nummer 1. Man skall kunna komma till jobbet. Icke acceptabelt när dom blir ställda. Vilken tur som hälst som går hela dagen kan man ställa i nödfall men industri måste vara prioriterat.

/M

M

Citat från: danneh skrivet 23 december 2010, 20:29:14 PM
Och en Scania led körde runt i stadstrafiken (L58 bla).
Hörde också av en chaufför förut idag att L58 körs mycket med Solaris på vintern, eftersom det är så svårt att köra i Bergsjön i halt väglag med ledbuss.
Visst det kan bli slirigt vid Stora Björn men det funkar normalt. Förvisso har jag glidigt lite jobbigt med en Den Oudsten vid den hållplatsen men det gick. Brukligt var att man ställde in den hållplatsen när det var snorhalt där.

/M

danneh

Det han sa va att det är väldigt mycket svårare att "hålla koll på släpet" däruppe, med en ledbuss.

M

Citat från: danneh skrivet 23 december 2010, 23:16:40 PM
Det han sa va att det är väldigt mycket svårare att "hålla koll på släpet" däruppe, med en ledbuss.
Jo det kan jag tänka mig. Kör man med putter bussar som vi gjorde med DenOudsten så fick man vara försiktig med gasen annars vikte sig grejjorna, men är det mitt (sido) motor så går det lättare.

/M

forthemoment

Citat från: danneh skrivet 23 december 2010, 20:29:14 PM
Och en Scania led körde runt i stadstrafiken (L58 bla).
Hörde också av en chaufför förut idag att L58 körs mycket med Solaris på vintern, eftersom det är så svårt att köra i Bergsjön i halt väglag med ledbuss.

Det är fortsatta problem med Solaris, dom ropar ut på tetran ofta t.ex att vid ändhållplatser får vi inte stänga av motorn, för det klarar inte batterierna (på nya bussar??) då går dom inte att starta om du bara stänger av bussen. Massa andra problem också som är för långa för att rada upp här. Konstigt att dom inte får ordning på dom, och än mer konstigt att dom beställer mera för i ren storstads stadstrafik passar inte Solaris!! För mycket problem.

Sedan linje 24 började utgå ifrån Majorna, så blandas 24:ans tidigare bussar på alla omlopp. Jag såg t.ex. 3873 på 190/91 förra veckan. 820 åkte jag med på 99:an när jag åkte från Hjalmar till stan t.ex. Dörrställningen på många av dom gamla boggi bussarna skapar ju problem iaf. tycker jag i rusningen med 1-1-0. Jag kör ju bara 16 men nu har vi fått några andra linjer blandade i våra tjänster, och jag har kört en salig blandning av bussar det senaste. Den Oudsten, gamla Volvo bussar, Scania, kort bussar på linje 50/58 ja en salig blandning. Det har rullat Solaris på 16 också i veckan har jag sett, tack och lov fick jag inte köra den, jobbigt när en 24:a meter's blir fullsatt och så kommer man med en boggi liksom.

Jag kör hellre ledbuss i Bergsjön än Solaris. Jag har jobbat övertid några gånger under halkan, och Stora Björn t.ex. när dte är is, och retardern går in med full kraft på Solaris, ingen rolig kombination. Jag gled ett par meter. Atmosfärsgatan är det många som fastnat med Solaris också. Solaris slirar ju värre än en ledbuss när man skall igång från vissa hållplatser också oavsett hur försiktigt du gasar. Ofta får man backa nån meter med dom. Jag kör hellre ledbuss i alla oväder än Solaris. Mycket stabilare!! Sorgligt men sant! Det är inte bara halkan som gör att det går Solaris på 58:an, det är mest de att dom har så lite ledbussar i förhållande till vad som behövs, och nu när det är problem med 24 meters bussarna när dom byter in dom pga halkan, eller att dom står på verkstan, samt att 16 trafiken har utökats så behövs ledbussarna på 16. Veolia skiter i att tänka på t.ex. halka. Man ser att dom tex. låter 24 meters bussarna rulla längre när det snöar, när dom hade vart inbytta för längesedan om dte hade vart spårvägen. Där byttes dom in när det behövdes, nu fastnar vi istället...

Sen med industrilinjerna så pratade jag med en som bestämmer på Veolia han sa det att "industrilinjer gör inget om vi drar in för ingen åker med dom" Det var iofs längesedan jag körde industrilinjer men jag har för mig jag hade rätt så fulla bussar när jag körde, och det är ju trots allt så att linje 50 t.ex. kommer det la en ny buss inom 10 minuter.. Men många utav cheferna, för att inte tala om trafikledningen vet inte vad dom sysslar med. Ta vår trafikledning, den är ett skämt. Dom kan ingenting! Dom ropar ut saker som inte stämmer dom kan inte vägar vi kör, och ibland ropar dom inte ut på en hel kväll trots att körvägarna ändrar allt eftersom pga väder t.ex. När 16 inte skulle köra i spåret ropade dom ut den 12 på dagen, sen inget mer och tyvär meddelar inte alla förare sin avlösare, och det blir därefter. Trafikledningen borde påminna med jämna mellanrum men inte Veolias. Många klagade lite lätt ibland på TLI hos spårvägen men dom är underbara jämfört med kalle anka dårarna hos Veolia!!
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

resenär

Citat från: danneh skrivet 23 december 2010, 00:55:48 AM
Men sen kan de väl bli olika mycket med olika bolag eller bussar? Så är det med allt nästan... Jag tänker inte säga att en buss aldrig kan gå i sönder, men när 9 av 18 stoppade fordon va nya Solaris, och samtliga ej trafikdugliga, och jädra massa andra fel. Då är något fel. Och det upplevs inte från någon (mig veterligen) att man försöker lösa problemen med de nya bussarna (istället beställer man fler).

hmm,ok.... I min värld, och jag var själv på plats, så var det inga Solaris(för det är väl inga gamla ledbussar eller Volvo!) som blev stoppade.
Visst finns det problem hos nya entreprenader men vis av erfarenhet så är hos västtraik felen ligger samt att det hela tiden verkar finnas en illvilja mot nya entreprenörer. Man vill ha kvar Göteborgs Spårvägar men jag åker flera ggr varje dag och har aldrig haft problem med trafiken sen Veolia tog över, snarare tvärtom - är bussen inställd så vet jag det som resenär.
Jag tycker Veolia gör ett väldigt bra jobb hittills, fortsätt med det.