"Varma bussar en trafikfara"-Svt länk

Startat av Peter Rost, 22 juli 2010, 01:48:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.



lil-sis

Båda länkarna innehåller precis samma text.

Björn Ax

Ovanligt. Detta återkommer varje år.

Sommar:
Varma bussar en trafikfara

Vinter:
Kalla bussar en trafikfara

Samma sak varje år.

Ersa

Dock undrar jag om inte varma bussar på sommaren är långt värre än kalla bussar på vintern. Jag menar, hur kallt det än blir på vintern är det ju som mest lika kallt inne i bussen, och är det något bussföretagen är bra på är det att tillhandahålla bra vinterkläder. Men på sommaren kan det ju bli 10-20 grader varmare inne i bussen än vad det är utanför, vilket är ett större och dyrare problem. Här snackar vi en rejäl växthuseffekt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 22 juli 2010, 22:53:32 PM
Dock undrar jag om inte varma bussar på sommaren är långt värre än kalla bussar på vintern. Jag menar, hur kallt det än blir på vintern är det ju som mest lika kallt inne i bussen, och är det något bussföretagen är bra på är det att tillhandahålla bra vinterkläder. Men på sommaren kan det ju bli 10-20 grader varmare inne i bussen än vad det är utanför, vilket är ett större och dyrare problem. Här snackar vi en rejäl växthuseffekt.

Vi är lite olika när det gäller att tåla värme och kyla, men personligen föredrar jag kyla. Då kan man ju klä sig förnuftigt. Mot värme finns dock inget som hjälper, inte ens att klä av sig naken (vilket dock inte rekommenderas om man är ute bland folk).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Ax

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juli 2010, 07:28:23 AM
Vi är lite olika när det gäller att tåla värme och kyla, men personligen föredrar jag kyla. Då kan man ju klä sig förnuftigt. Mot värme finns dock inget som hjälper, inte ens att klä av sig naken (vilket dock inte rekommenderas om man är ute bland folk).

Det skulle vara något. Kliver på en buss och ser att chauffören sitter naken. :D

Men håller med kyla är lättare att göra något åt genom att klä på sig mera kläder.

Men detta tema är något som kommer återkomma varje år. Tills dom uppfinner en AC som klarar att kyla av luften som kommer in pga av alla dörröppningar i stadstrafiken.

lil-sis

Citat från: Ersa skrivet 22 juli 2010, 22:53:32 PM
Jag menar, hur kallt det än blir på vintern är det ju som mest lika kallt inne i bussen, och är det något bussföretagen är bra på är det att tillhandahålla bra vinterkläder.

Bra vinterkläder?

En "allvädersjacka" vars foder består av en lös fleecetröja? Visserligen fick vi en ordentlig mössa men...

Jag föredrar visserligen vintern men för att kunna köra utan att hacka tänder så är det långkallingar x3, t-shirt, underställströja, skjorta, tjocktröja, fleecetröjan och så mössa, även inne i bussen.

Och när man står ute och väntar på avlösning i den härligt varma jackan  ::)

(Ja jag påpekar det, i princip varje arbetspass. Vi kanske kommer få bättre jackor i år. Kanske. Men de lade ju massor av pengar på en ny sommarjacka.)

lil-sis

Citat från: Ersa skrivet 22 juli 2010, 18:30:59 PM
Detta för att nyheten kommer från TT, och både DN och SVT har publicerat den rakt av utan förändringar.

Ja det läste jag med.

Det var den intressanta beskrivningen av artikel nr två jag tänkte på ;)

Citat från: Wetjo skrivet 22 juli 2010, 08:04:18 AM
Variant på samma tema från DN.



Jonas1968

Citat från: Björn Ax skrivet 23 juli 2010, 10:08:41 AM
Det skulle vara något. Kliver på en buss och ser att chauffören sitter naken. :D

Men håller med kyla är lättare att göra något åt genom att klä på sig mera kläder.

Men detta tema är något som kommer återkomma varje år. Tills dom uppfinner en AC som klarar att kyla av luften som kommer in pga av alla dörröppningar i stadstrafiken.
Eller så får bussföraren sitta i en avskild bur så som på spårvagnarna i Göteborg med luftkonditionering inne i buren så att värmen när dörren öppnas inte når in till föraren.

Björn Ax

Citat från: Jonas1968 skrivet 24 juli 2010, 03:19:05 AM
Eller så får bussföraren sitta i en avskild bur så som på spårvagnarna i Göteborg med luftkonditionering inne i buren så att värmen när dörren öppnas inte når in till föraren.

Jo det skulle ju hjälpa föraren dock inte passagerarna. Dom skulle svettas. :)

frigge

Citat från: Björn Ax skrivet 24 juli 2010, 09:01:22 AM
Jo det skulle ju hjälpa föraren dock inte passagerarna. Dom skulle svettas. :)

fast passagerarna sitter sällan 3 timmar i taget i stadsbussen :P

Jag klurar på hur man resonerade på 50- 60- 70-talet när ingen ens kunde drömma om AC i bussar. Var det likadant då eller folk var mer tåliga förr?

Staffan Sävenfjord

Citat från: frigge skrivet 24 juli 2010, 21:57:14 PM
fast passagerarna sitter sällan 3 timmar i taget i stadsbussen :P

Jag klurar på hur man resonerade på 50- 60- 70-talet när ingen ens kunde drömma om AC i bussar. Var det likadant då eller folk var mer tåliga förr?

I Borås körde ofta förarna på 1950- och 1960-talet med framdörren öppen varma dagar. Tillsammans med öppen sidoruta fläktade det rätt bra vid förarplatsen. Vilket i sin tur ledde till att föraren drabbades av reumatism och muskelproblem, sådant som uppstår när man sitter i drag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Rost

Sen har värmeböljorna blivit vanligare nu än tidigare, även om det inte inträffar varje sommar, (som väl är) ;)

/Peter

Jonas1968

Citat från: Björn Ax skrivet 24 juli 2010, 09:01:22 AM
Jo det skulle ju hjälpa föraren dock inte passagerarna. Dom skulle svettas. :)
Fast passagerarna kör ju inte bussen så att passagerarna får svettas påverkar ju inte trafiksäkerheten på samma sätt som om busschauffören tvingas sitta i hettan. Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det ju temperaturen vid förarplatsen som är det viktiga.