Buss i Väst i JLT-land (frågor)

Startat av Johan B, 30 maj 2010, 18:52:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan B

Sedan överklagandeprocessen i JLTs upphandling har det varit ganska tyst här på forumet om det nya avtalet trots att trafiken snart ska dra igång. Är lite nyfiken på följande frågor:

Var Buss i Västföretagen skall ha stationering framgår av JLTs hemsida men vem skall stå var? Lysekils Buss ska hålla till i Vetlanda har ju framgått tidigare.

Hur många bussar på varje ort ska det vara (i Vetlandafallet har även det framgått) och vilka modeller har man köpt (om ej känt, vad krävdes i avtalet)?

Vilka linjer ingår till vilken ort(om nu någon orkar svara på denna eftersom det är ett jättejobb att skriva ut ;))?

Tack på förhand :)

yngrot

Gislaved ca 16 vagnar operatör Kjellgrens / Orust..  en 8500 finns i Borås nu enligt Bernt T...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 31 maj 2010, 00:00:42 AM
Gislaved ca 16 vagnar operatör Kjellgrens / Orust..  en 8500 finns i Borås nu enligt Bernt T...

Nej, en 8700.  ;)

yngrot

Opps då läste jag så fel på ditt  andra inlägg ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

julle

#4
Karlssonbuss i Vaggeryd, som ska köra åt Orust i Vaggeryd och Värnamo lär ha köpt en del Arrivabussar från Gränna och Gislaved. Linjer som ska köras är 50 (Värnamo stadstrafik), 133, 201, 202, 236, 245, 270, 275. Någon tur på linje 271 från Ohs ingår också.

Omnibuslinjen Habo-Hjo ska köra Habo, linjerna 101, 116, 115, 117 och någon skollinje därtill.

Anebybuss ska köra Aneby med linjerna 124 och 150 och även Tranås med linjerna 120, 151, 155 och 160 samt stadstrafiken i Tranås (40, 41 och 42).

Bottnaryds Trafik ska köra Bottnaryd med linje 250 samt skol.

Hjälmåkra Buss ska köra Sävsjö och Lammhult med linjerna 141, 271, 342, 360, 362, 363, 364. Bussar kommer att placeras både i Lammhult (hos Veolia) och i Sävsjö.

Sven Carlsson Trafik, ska köra Gnosjö åt Orust och linjerna 136, 201, 238, 244 och 254.


julle

Det lär stå en del bussar för leverans på Finnvedens lastvagnar i Jönköping. Frågan är till vilken entreprenör dessa ska?

Bernt Talbrant

Citat från: julle skrivet 06 juni 2010, 20:53:36 PM
Karlssonbuss i Vaggeryd, som ska köra åt Orust i Vaggeryd och Värnamo lär ha köpt en del Arrivabussar från Gränna och Gislaved. Linjer som ska köras är 50 (Värnamo stadstrafik), 133, 201, 202, 236, 245, 270, 275. Någon tur på linje 271 från Ohs ingår också.

Omnibuslinjen Habo-Hjo ska köra Habo, linjerna 101, 116, 115, 117 och någon skollinje därtill.

Anebybuss ska köra Aneby med linjerna 124 och 150 och även Tranås med linjerna 120, 151, 155 och 160 samt stadstrafiken i Tranås (40, 41 och 42).

Bottnaryds Trafik ska köra Bottnaryd med linje 250 samt skol.

Hjälmåkra Buss ska köra Sävsjö och Lammhult med linjerna 141, 271, 342, 360, 362, 363, 364. Bussar kommer att placeras både i Lammhult (hos Veolia) och i Sävsjö.

Sven Carlsson Trafik, ska köra Gnosjö åt Orust och linjerna 136, 201, 238, 244 och 254.



Karlssonbuss och Hjälmåkra Buss fortsätter alltså att köra flera av de linjer man har idag samt lite till - fast nu som underentreprenörer åt Orusttrafiken.

Tidigare har det sagts att tätortstrafiken i Tranås skulle köras av Hans Samuelssons Buss & Taxi.

Carlsteins Trafik i Brandstorp har skaffat (minst) två nya Volvo B12BLE 6x2/Carrus 8700LE i JLT-färgsättning. Var ska de köra någonstans? Jag gissar att det blir i Habo- eller Mullsjö-trakten.

julle

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 06 juni 2010, 23:07:01 PM
Karlssonbuss och Hjälmåkra Buss fortsätter alltså att köra flera av de linjer man har idag samt lite till - fast nu som underentreprenörer åt Orusttrafiken.

Tidigare har det sagts att tätortstrafiken i Tranås skulle köras av Hans Samuelssons Buss & Taxi.

Carlsteins Trafik i Brandstorp har skaffat (minst) två nya Volvo B12BLE 6x2/Carrus 8700LE i JLT-färgsättning. Var ska de köra någonstans? Jag gissar att det blir i Habo- eller Mullsjö-trakten.
Inte omöjligt att Carlsteins och Omnibuslinjen ska dela på Habo-kakan. Och det är nog inte heller omöjligt att Samuelsson ska köra tätorten i Tranås. Buss i Väst brukar inte vara särskilt rigida när det gäller sådana uppdelningar.

Det ska också vara så att någon smååkare som jag inte kommer ihåg namnet på, ska köra 2 bussar i Smålandsstenar, åt Orusttrafiken.

Bernt Talbrant

Citat från: julle skrivet 06 juni 2010, 23:50:56 PM
Inte omöjligt att Carlsteins och Omnibuslinjen ska dela på Habo-kakan. Och det är nog inte heller omöjligt att Samuelsson ska köra tätorten i Tranås. Buss i Väst brukar inte vara särskilt rigida när det gäller sådana uppdelningar.

Det ska också vara så att någon smååkare som jag inte kommer ihåg namnet på, ska köra 2 bussar i Smålandsstenar, åt Orusttrafiken.

I pressmeddelandet från JLT efter att upphandlingen var klar nämndes vilka Buss i Väst-bolag som skulle utföra trafiken. Av de som hittills inte "synts till" märks bl a Vårgårdabuss AB, Bullarens Busstrafik AB och Sennans Buss AB. Kan tänka mig att det är något av de båda senare som ska köra det du nämner i Smålandsstenar.

1896

Vilket Bussiväst företag ska köra Eksjö ?  ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 06 juni 2010, 23:59:18 PM
I pressmeddelandet från JLT efter att upphandlingen var klar nämndes vilka Buss i Väst-bolag som skulle utföra trafiken. Av de som hittills inte "synts till" märks bl a Vårgårdabuss AB, Bullarens Busstrafik AB och Sennans Buss AB. Kan tänka mig att det är något av de båda senare som ska köra det du nämner i Smålandsstenar.

Sennans Buss ligger bäst till geografiskt i alla fall. Det är inte så många mil mellan Sennan och Smålandsstenar.

Carlsteins och Omnibuslinjen Habo-Hjo ägs av samma släkt så det är mycket möjligt att de kommer att dela upp Habo. De har i alla fall redan nu ett gott samarbete.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Lövdahl

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 06 juni 2010, 23:07:01 PM
Karlssonbuss och Hjälmåkra Buss fortsätter alltså att köra flera av de linjer man har idag samt lite till - fast nu som underentreprenörer åt Orusttrafiken.

Tidigare har det sagts att tätortstrafiken i Tranås skulle köras av Hans Samuelssons Buss & Taxi.

Carlsteins Trafik i Brandstorp har skaffat (minst) två nya Volvo B12BLE 6x2/Carrus 8700LE i JLT-färgsättning. Var ska de köra någonstans? Jag gissar att det blir i Habo- eller Mullsjö-trakten.

Aneby Buss har beställt 1 omlopp tätortsbuss och 1 omlopp på linje 120 av Hans Samuelssons Buss & Taxi
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Bussmicke

Fattar inte varför Orust ens bemödade sig med att lägga bud om man bara önda lejer ut met mesta.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan

Citat från: Bussmicke skrivet 07 juni 2010, 20:16:15 PM
Fattar inte varför Orust ens bemödade sig med att lägga bud om man bara önda lejer ut met mesta.

Kanske för att tanken var att man skulle få mer än man fick. Tror även att Busslink kommer välja samma alternativ i Östergötland.
I branschen 37 år

yngrot

Orust fick väl ändå rätt mycket trafik.. De gör väl en rätt bra affär på att lägga ut trafiken och få en salnt över i sin egen kassakista..  Bussarna köper väl resp. underentreprenör??  I så fall slipper ju Orust  en massa problem. Skillnaden är ju att trafiken kostar mer än förut då Orust inte var lägst i pris.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina