Otäck olycka i Norge

Startat av Johan Hansson, 30 april 2010, 21:54:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

En pojke ville titta ut genom takluckan på den dubbeldäckade bussen och dessvärre så skulle en bro passeras.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7051214.ab
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Ulf Rådeström

ja vad ska man säga....visst är det tråkigt - men alltså...sorry...men hur dum får man bli??

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 30 april 2010, 22:08:07 PM
ja vad ska man säga....visst är det tråkigt - men alltså...sorry...men hur dum får man bli??

Även lärarna borde väl ha ett visst ansvar för att eleverna inte utsätter sig för livsfara. Och det är väl ändå rätt självklart att det kan vara farligt att sticka ut huvudet genom en taklucka på en buss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Uffe D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 april 2010, 22:11:40 PM
Även lärarna borde väl ha ett visst ansvar för att eleverna inte utsätter sig för livsfara. Och det är väl ändå rätt självklart att det kan vara farligt att sticka ut huvudet genom en taklucka på en buss.

Om det var en dubbeldäckare satt väl lärarna där nere och sov medans kidsen kunde härja fritt där uppe, känner igen det.

Henrik

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 30 april 2010, 22:08:07 PM
ja vad ska man säga....visst är det tråkigt - men alltså...sorry...men hur dum får man bli??

En sådan kommentar som denna bör undvikas, den tillför inget positivt.

Karsten

Citat från: Henrik skrivet 30 april 2010, 22:36:56 PM
En sådan kommentar som denna bör undvikas, den tillför inget positivt.

Jag kan hålla med dig, men jag undrar snarare hur takluckan är konstruerad om det går att sticka ut huvudet genom den.

lil-sis

Citat från: Henrik skrivet 30 april 2010, 22:36:56 PM
En sådan kommentar som denna bör undvikas, den tillför inget positivt.

Till skillnad från din då?

Jag håller för övrigt med UR, hur dum får man bli?

Det är hemskt tragiskt och onödigt men det vore bra om folk lärde sig att tänka efter före. Typ inte sticka ut huvudet ur ett fordon som rör sig i 70 knyck, inte försöka ta sig in i ett tåg som börjat rulla och inte krypa under nedfällda järnvägsbommar, de senare finns där av en anledning.

Det drabbar även oskylda åskådare.  :(

lil-sis

Citat från: Karsten skrivet 30 april 2010, 22:40:40 PM
Jag kan hålla med dig, men jag undrar snarare hur takluckan är konstruerad om det går att sticka ut huvudet genom den.

Som en nödutgång? Dvs går att trycka ut om man tar i lite.

Camilla

Han kanske ville spela tuff för sina kompisar och hade oturen att det var en bro just där när han stoppdet ut huvudet genom takluckan.
tragiskt är det ändå

groenis

Det märks på inläggen att det beskylls grabben för att vara dum som sticker upp huvudet genom takluckan.
Vänd på scenariet iställe killen fångas av den storslagna natur som Norge utgörs av och får infallet att titta ut genom takluckan,
Att han gör det beror nog på att de har troligen varit en längre sträcka med "frihöjd" vilket kan ha fått honom att tro att även tunnlarna är frihöjd
för det var ju den förra.

Föraren av bussen kan dessutom ha ignorerat displayen då den har gjort så tidigare och fellarmat och inte kontrollerat saken,
Har själv kört dubbeldäckare där den lilla kontakten som bryts inte har bytts ut vilket skall göras har även varit med om att sladden har klippts av.

När det gäller eventuella lärare så har jag även där varit med om att de sätter sig i en liten grupp och inte vill bli "störda" av några elever under färd.

Sen hoppas jag att slippa se fler infantila inlägg om sådana här tragedier
på forumet i fortsättningen,
Att olyckor sker det vet vi alla hjälp till istället att försöka hindra att det händer igen.

/Lennart

Ersa

#10
Citat från: groenis skrivet 01 maj 2010, 01:04:09 AM
Föraren av bussen kan dessutom ha ignorerat displayen då den har gjort så tidigare och fellarmat och inte kontrollerat saken,
Har själv kört dubbeldäckare där den lilla kontakten som bryts inte har bytts ut vilket skall göras har även varit med om att sladden har klippts av.

Även jag har kört dubbeldäckare (Neoplan) där yngre förmågor tagit sig upp på taket. Något varningssystem är det ofta inte tal om, och man har som förare därför inte en aning om vad som sker på andra våningen. Jag skulle gissa att takluckorna på den drabbade bussen är av Neoplans skjutlucketyp, dvs att de skjuts rakt bakåt till skillnad från takluckorna i Scania och Volvo som bara går att öppna genom att vinkla upp dem 2 cm i fram och/eller bakkant.

Så nog vore det väldigt bra om alla takluckor vore plomberade samt försedda med ett kraftfullt larm, som vanliga nödutgångar. Man ska kunna släppa in/ut luft, men inget mera. Lyfter man bort luckan så mycket att det går att ta sig ut ska larmet gå.

Vill bara avsluta med att beklaga händelsen. Det är så hemskt och tragiskt. :'(

Ersa


Blue

Citat från: Ersa skrivet 01 maj 2010, 02:06:33 AM
Även jag har kört dubbeldäckare (Neoplan) där yngre förmågor tagit sig upp på taket. Något varningssystem är det ofta inte tal om, och man har som förare därför inte en aning om vad som sker på andra våningen. Jag skulle gissa att takluckorna på den drabbade bussen är av Neoplans skjutlucketyp, dvs att de skjuts rakt bakåt till skillnad från takluckorna i Scania och Volvo som bara går att öppna genom att vinkla upp dem 2 cm i fram och/eller bakkant.

Så nog vore det väldigt bra om alla takluckor vore plomberade samt försedda med ett kraftfullt larm, som vanliga nödutgångar. Man ska kunna släppa in/ut luft, men inget mera. Lyfter man bort luckan så mycket att det går att ta sig ut ska larmet gå.

Vill bara avsluta med att beklaga händelsen. Det är så hemskt och tragiskt. :'(

Precis min tanke när jag läste rubriken, tyvärr ar det varken första eller sista gången det händer.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Ulf Rådeström

#13
Alltså en del tyckte min kommentar var dålig.

Man kan vrida och vända hur mycket som helst från detta och skylla på konstruktörerna - men är man 15 år så har man väl någon sorts självbevarelsedrift - eller skall alla konstruktioner och personer runt om personen ställas till svars och bära hundhuvudet?
Dessutom - känsliga personer får ursäkta - har han ju varit så urbota korkad att han stuckit ut hela överkroppen 40cm ovanför bussen - nästan en halvmeter...huvud, hals och kanske neråt midjan beroende på hans längd - helt absurd handling i mina ögon!

Nej, jag tycker fortfarande det var oerhört dumt att sticka upp huvudet ur en taklucka ur en buss. Spelar väl ingen som helst roll om det var en DD eller en envåningsbuss - bron kunde ju varit 3,50 och bussen 3,40 - eller hur?

Vad skall man där att göra överhuvud taget? Varför måste man alltid ta den som gör något dumt i försvar och gå till attack mot att det inte finns några kraftiga larm, plomberingar mm mm som föreslås vilt här.

Fortfarande - var är ansvaret från 15-åringen själv? Jag tycker inte det är okej o gå omkring utan o tänka och att alla skall hålla handen runtom så man inte gör något dumt...

Kanske jag är vass, rak eller kalla det vad ni vill - men jag tycker faktiskt inte det var bussens fel som Karsten mm tycks tro....

Ulf Rådeström

Men okej - jag vänder på situationen.

Bussen hade haft larmsystem, plomberingar och gud vet alla saker som hindrar någon för att göra något så dumt.

Vad skulle hända? Skulle bussen slå på en automatisk tvärnit på motorvägen om någon ryckte i luckan? Skulle bussen automatiskt rulla runt så att det inte blev så högt ifall nån stoppade upp huvudet?

Vitsen är ju fortfarande en nödutgång/taklucka - så det kan hur lätt som helst kommas förbi av en 15-åring med kanske lite klurighet eller styrka i armarna. Jag menar - en taklucka är ju knappast igensvetsad - och då går det att ta sig förbi fortfarande!

Hur hinner föraren bromsa om man öppnar och stoppar upp huvudet precis innan bron om det plötsligt börjar ljuda nere på första våningen?

Hur tänker ni?