Trafikområde Mölndal

Startat av Zella, 09 mars 2010, 19:13:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

En del frågor har dykt upp ang trafikområde Mölndal...

606:an angör ju Mölndal C... 607:an angör Partille C och bägge utgår från Mölnlycke... vilka kör dessa linjer... har för mig ha sett en den oudsten nån gång i Partille C på 607:an. Om det är GS som kör den nu så kanske den kommer att tillhöra Busslink Mölndal sen... likaså med 606:an ?

725-729 är ju servicelinjer i Mölndal... vilka kör dessa nu, och vilka kör dessa sen efter upphandlingen.

På Terminalkartan över Mölndal C/Stn så ser man 781, 782, 784 men hittar ingen tidtabell över dessa mystiska linjer...

Hur många linjer exakt är det som busslink tar över i Mölndal.

Hoppas på svar

Johan B

Citat från: Tomas Fransson skrivet 09 mars 2010, 19:13:48 PM
En del frågor har dykt upp ang trafikområde Mölndal...

606:an angör ju Mölndal C... 607:an angör Partille C och bägge utgår från Mölnlycke... vilka kör dessa linjer... har för mig ha sett en den oudsten nån gång i Partille C på 607:an. Om det är GS som kör den nu så kanske den kommer att tillhöra Busslink Mölndal sen... likaså med 606:an ?

725-729 är ju servicelinjer i Mölndal... vilka kör dessa nu, och vilka kör dessa sen efter upphandlingen.

På Terminalkartan över Mölndal C/Stn så ser man 781, 782, 784 men hittar ingen tidtabell över dessa mystiska linjer...

Hur många linjer exakt är det som busslink tar över i Mölndal.

Hoppas på svar

606 körs av Orust, vet dock inte vilket avtal den ligger i mao ingen aning om den ingår i det Busslink tar över till sommaren. 607 körs av GS och är en avknoppning av 751 som ju gick till Partille förrut. Den linjen ingår med största sannolikhet i Busslinks paket. 781, 782 och 783 låter som skolbusslinjer eller nattbusslinjer. Vet att man iaf tidigare har kört en del skolbusslinjer från Fässbergsgymnasiet och ut i skogarna i kommunen. Kommer dock inte ihåg vad numren är på dessa. Nattbussar kan det ju också vara, det saknas en hel del nattlinjer på Västtrafiks hemsida har jag upptäckt.

Zella

Tack för svaret... får undersöka dessa mystiska linjer  :)

CS

Citat från: Johan B skrivet 09 mars 2010, 21:04:00 PM
606 körs av Orust, vet dock inte vilket avtal den ligger i mao ingen aning om den ingår i det Busslink tar över till sommaren. 607 körs av GS och är en avknoppning av 751 som ju gick till Partille förrut. Den linjen ingår med största sannolikhet i Busslinks paket. 781, 782 och 783 låter som skolbusslinjer eller nattbusslinjer. Vet att man iaf tidigare har kört en del skolbusslinjer från Fässbergsgymnasiet och ut i skogarna i kommunen. Kommer dock inte ihåg vad numren är på dessa. Nattbussar kan det ju också vara, det saknas en hel del nattlinjer på Västtrafiks hemsida har jag upptäckt.

606 ligger i samma paket som 601 (delar av den), 604 och 605. De linjer som alltså Swebus egentligen har, men som körs på underentreprenad av Orust.

607 ingick inte i Mölndalspaketet vid upphandlingen, däremot i Partillepaketet så det blir Busslink i vilket fall som.


Anton i Axvall

Bussarna 781-784 är linjer som endast körs skoldagar och är anpassade till skolan.

781 HÄLLESÅKER-LINDOME-KÅLLERED-FÄSSBERGSGYMNASIET
782 HÄLLESÅKER-BENAREBY-SAGERED-LINDOME-SAGERED-KÅLLERED-FÄSSBERGSGYMNASIET
783 HÄLLESÅS-LINDOME-BÖLET-BALLTORP-FÄSSBERGSGYMNASIET
784 TULEBO-KÅLLERED-FÄSSBERGSGYMNASIET

Dessa linjer finns med långt bak i tidtabellshäftet "Mölndal".

Jonas Gustafsson

Citat från: Tomas Fransson skrivet 09 mars 2010, 19:13:48 PM
725-729 är ju servicelinjer i Mölndal... vilka kör dessa nu, och vilka kör dessa sen efter upphandlingen.


Hoppas på svar

725-729 ingick i paketet som GS vann men lades ut på underentreprenad till Hima (Göteborgs Buss) efter ett tag.

I den nya upphandlingen har de som all annan Mölndalstrafik tillfallit Busslink, men Busslink lägger ut dem på underentreprenad till Sandarna Trafik om jag fattat rätt.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Mattias Andersson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 10 mars 2010, 15:41:29 PM
725-729 ingick i paketet som GS vann men lades ut på underentreprenad till Hima (Göteborgs Buss) efter ett tag.

I den nya upphandlingen har de som all annan Mölndalstrafik tillfallit Busslink, men Busslink lägger ut dem på underentreprenad till Sandarna Trafik om jag fattat rätt.

//Jonas G


Helt rätt fattat,Jonas :)

Jonas Gustafsson

Citat från: Mattias Andersson skrivet 13 mars 2010, 17:20:22 PM

Helt rätt fattat,Jonas :)

Förutom att jag angett fel företagsnamn... Sandarna TRANSPORTER heter de ju!

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

ch

Sandarna har fått uppdraget att köra t.ex linje 761-763 i Lindome av Busslink.

Zella

Citat från: ch skrivet 16 maj 2010, 08:04:15 AM
Sandarna har fått uppdraget att köra t.ex linje 761-763 i Lindome av Busslink.

Är du helt säker på detta... för på mitt utbildningsschema så är alla 76X med, lite lustigt att dom utbilda fullt med förare på linjer som dom sen inte ska köra  ::)

Christer K

Har det lagt ut körningar med buss på ett taxi bolag?
Detta är från Allabolag.se
Sandarna Transporter AB
Org.nummer: 556493-1177   Bolagsform: Aktiebolag
VERKSAMHET / ÄNDAMÅL
Bolaget skall bedriva vägtransporter av gods och taxirörelse samt därmed förenlig verksamhet.       
BIFIRMAS VERKSAMHET / ÄNDAMÅL
(Sandarna Taxi)   
För den del av verksamheten som avser taxirörelse.

Vad händer, ska linjerna köras med minibussar eller med full stora bussar?
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Zella

Citat från: Christer K skrivet 16 maj 2010, 11:08:40 AM
Har det lagt ut körningar med buss på ett taxi bolag?
Detta är från Allabolag.se
Sandarna Transporter AB
Org.nummer: 556493-1177   Bolagsform: Aktiebolag
VERKSAMHET / ÄNDAMÅL
Bolaget skall bedriva vägtransporter av gods och taxirörelse samt därmed förenlig verksamhet.       
BIFIRMAS VERKSAMHET / ÄNDAMÅL
(Sandarna Taxi)   
För den del av verksamheten som avser taxirörelse.

Vad händer, ska linjerna köras med minibussar eller med full stora bussar?
/ Christer K

När det gäller Blå Express och linje 114 Ö-snabben så ska sandarna använda sig av Busslinks bussar?.

och om dom nu ska köra 76x linjerna som jag har svårt att tro så kommer dom att använda sig av busslinks bussar.

ch

Citat från: Tomas Fransson skrivet 16 maj 2010, 10:39:58 AM
Är du helt säker på detta... för på mitt utbildningsschema så är alla 76X med, lite lustigt att dom utbilda fullt med förare på linjer som dom sen inte ska köra  ::)

Enligt info jag har erhållit så har Sandarna utbildat förare på linje 761-763 för att de ska köra linjen. Kan vara en backupgrej ifall ordinarie förare inom Busslink blir sjuka så Sandarna kan ställa upp med vikarier, eller så kanske man ska införa anropsstyrd trafik eller liknande kvällstid och helger? Det känner jag inte till, men uppgiften från Sandarna är bekräftad iallafall att de har utbildat förare på 76x.

Rikard

Citat från: ch skrivet 16 maj 2010, 12:33:33 PM
Enligt info jag har erhållit så har Sandarna utbildat förare på linje 761-763 för att de ska köra linjen. Kan vara en backupgrej ifall ordinarie förare inom Busslink blir sjuka så Sandarna kan ställa upp med vikarier, eller så kanske man ska införa anropsstyrd trafik eller liknande kvällstid och helger? Det känner jag inte till, men uppgiften från Sandarna är bekräftad iallafall att de har utbildat förare på 76x.


Såvitt jag förstått skall det bli anropsstyrt på linje 762 och 763 på helgerna. Och Sandarna skall köra dem. Därför de utbildat folk på linjerna.
Rikard.

Knallhatt

CitatSåvitt jag förstått skall det bli anropsstyrt på linje 762 och 763 på helgerna. Och Sandarna skall köra dem. Därför de utbildat folk på linjerna.
Rikard.

I anbudsunderlaget ingick det anropsstyrd trafik på lördagar och söndagar på följande linjer:

  • 762 Inseros - Hällesåker - Lindome station
  • 763 Inseros – Sagered – Lindome Station
  • 767 Snipen – Hällesås – Lindome Station

All trafik på de tre linjerna är anropsstyrd på lördagar och söndagar.

Den här trafiken ingick i trafikåtagande 22 tillsammans med den övriga trafiken på linje 725 - 729, det vill säga trafiken som skall köras med minibuss.