Kreditupplysning vid Jobbsök!

Startat av Lusan, 07 mars 2010, 17:25:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lusan

Nu har det väl ändå gått för långt?!
Läste en platsannons där man söker bussförare, för körning åt ett bolag innom kollektivtrafiken.
Höll nästan på att sätta kaffet i halsen när jag läste; Vi gör även en UC (kreditupplysning) på de sökande.

Men är det inte så att ens arbetsgivare eller blivande arbetsgivare har inte det minsta med att göra hur min privatekonomi ser ut. Skulle jag vara en sämre bussförare bara för att jag ev. har betalningsanmärkningar och eller skulder hos fogden? Har det inte gått lite väl långt nu? Vart är vårt sammhälle på väg igentligen?
Snart krävs det väl en UC för att få skita.....................
Undertecknad hade vägrad då detta inte säger något om jag är lämpad som bussförare eller inte, oavsett om jag har skulder eller inte.       ???    >:(

Björn Ax

Då man hanterar kontanter i kollektivtrafiken så är det nog ganska relevant hur ens ekonomi ser ut.

När jag började på GUB så tog dom kreditupplysning på mig. Kommer inte ihåg men tror dom gjorde det på swebus också.

Christer K

Detta har blivit vanligare då man söker vissa arbeten med kontant hantering. Nobina (Swebus) Örebro krävde utdrag ur polisregister och detta skulle vara oöppnat när man skickade in detta med jobbansökan.
/ Christer K 
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Staffan Sävenfjord

UC skriver om detta. Jag har kursiverat det som jag tycker är relevant för den här debatten.
Citat
Kan vem som helst beställa en kreditupplysning?
Nej, det krävs ett legitimt skäl för att kunna beställa en personupplysning.  Med legitimt skäl menas att den som begär personupplysningen har eller är på väg att ingå ett kreditavtal med dig som privatperson eller har anledning att göra en ekonomisk riskbedömning av dig. Exempel på legitimt skäl är kreditavtal, borgensåtaganden samt vid anställnings- och hyresavtal.
Kreditgivaren behöver inte ditt medgivande för att beställa en upplysning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lusan

Så det menas då med andra ord att om man råkar ha betalningsanmärkningar får man inget jobb eller att man ska sno pengar ur kassan. Det visar ju bara var vårt samhälle är på väg någonstans.

Mittlinje

Vad är du rädd för - har du ingen "normal" förklaring till en betalningsanmärkning förstår jag frustationen men oftas finns det en naturlig bakgrund till den. Ifall du skall hantera andras pengar vill de givetvis veta hur ärlig du är och en betalningsanmärkning behöver långt ifrån betyda oärlighet. Men har du ett dussin betalningsanmärkningar av "konstig art" tror jag inte du är så lämpad till att ha hand om andras pengar.

kimpan

Citat från: Lusan skrivet 07 mars 2010, 18:59:37 PM
Så det menas då med andra ord att om man råkar ha betalningsanmärkningar får man inget jobb eller att man ska sno pengar ur kassan. Det visar ju bara var vårt samhälle är på väg någonstans.

Har du en en enstaka betalningsanmärkning brukar inte det vara ett hinder (om du har en vettig förklaring till varför den uppstått)... men har du 7,8-10 st så kan arbetsgivaren anse att om du inte kan sköta din ekonomi så kan du kanske ej heller sköta företagets pengar.  Många bolag kräver också att du lämnar in ett utdrag ur kriminalregistret. Det skall lämnas in oöppnat till arbetsgivaren

Staffan Sävenfjord

Citat från: kimpan skrivet 07 mars 2010, 19:14:19 PM
Har du en en enstaka betalningsanmärkning brukar inte det vara ett hinder (om du har en vettig förklaring till varför den uppstått)... men har du 7,8-10 st så kan arbetsgivaren anse att om du inte kan sköta din ekonomi så kan du kanske ej heller sköta företagets pengar.  Många bolag kräver också att du lämnar in ett utdrag ur kriminalregistret. Det skall lämnas in oöppnat till arbetsgivaren

I sammanhanget kan också nämnas att den som lämnar kreditupplysning om dig är skyldig att delge dig innehållet i denna. Dock inte vem som begärt att få den. Om det finns uppgifter där som är felaktiga har man alltså möjlighet att få dem korrigerade.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lusan

Jag vet hur allt fungerar. Tycker om att debattera och ville få lite folk att tänka till. Är det rätt, bör man ta kreditupplysning på folk som söker jobb eller ej? Risk finns ju faktiskt att det till slut urartar. Sen är det ju även så att bara för att man har betalningsanmärkningar med eller utan skuld hos fogden behöver man inte ha problem att sköta sin privata ekonomi. Det är i dagens sammhälle väldigt lätt att trilla dit, arbetslöshet med lång väntan på A-kassa eller skilsmässa kan vara en bidragande orsak. Det är ju som så att om man börjar få svårt att betala sina skulder/räkningar ligger företag och bevakar. Lämnar en in till fogden kommer alla efter. Sen ska allt betalas på en gång, pengar man inte har. Det blir utmätning på lön, om man har någon. Hänsyn tas då endast till hyra som skall vara rimlig, resor t o f arbetet och det det billigaste alternativet samt en redan uträknad summa som skall täcka kostnader för mat och hygien. Ingen hänsyn tas till att man kan ha andra skulder/räkningar att betala. Eftersom att man redan finns hos fogden kommer dessa skulder även de att hamna där. Hjulet sätts i rullning. I Sverige är det tyvärr fult att ha betalningsanmärkningar och ännu värre är det om man har kursat ett företag. Är det inte så att det finns en risk att man drar alla över en kam, att man stoppar in alla i samma fack. Om det är så att det finns antydningar att det är dit man är påväg kommer utanförskapet i Sverige bara att öka.........

Mittlinje

Förstår fullständigt hur du ser problemet, men har du en annan lösning på hur det skall gå tilll och givetvis med den förutsättningen att lösningen är allmän och inte styrd till jobbansökan?

Lusan

Har inte funderat så mycket på olika lösningar, men kanske att biljett kassa skall redovisas varje dag. Då får man inte så mycket inkörda pengar och företagen "riskerar" inte så mycket om det finns oärliga personer. Dessutom blir det svårare att ta eller låna pengar ur kassan. Nu var det ett tag sedan jag körde i kollektivtrafik så jag har nog tappat en del hur det fungerar i dag.

Cero

Rent generellt är arbetsgivare mer intresserade av en potentiell anställds privata situation och förehavanden än förr i tiden. Avsikten är naturligtvis att undvika att anställa en person som har "fel" attityd och inställning till jobbet och arbetsgivaren, har tidigare ekonomiska eller brottsliga belastningar eller annat som kan påverka arbetsinsatsen och lojaliteten mot verksamheten. Nu kan man ju ha synpunkter på detta och tycka att det är bra eller dåligt, men som arbetsmarknaden ser ut idag med de kostnader en anställning drar och de svårigheter det är att bli av med en person som inte passar för jobbet och kanske missköter sig (dock inte tillräckligt grovt för att det ska betraktas som direkt brottsligt och därmed kvalificera för avsked) tror jag vi i allt större utsträckning får leva med dessa grundligare undersökningar av en arbetssökande.

Nu är det förvisso möjligt att provanställa en person men med tanke på kostnaderna, inklusive de för en ersättningsanställning om den provanställde inte håller måttet, vill man som arbetsgivare gärna göra rätt från början.

jocke

Såg en annons idag, även GUB som söker nya förare nu vill ha UC utdrag och utdrag ut polisregistret.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Nico


Utdrag ur polisregistret är inte en ny företeelse på annat håll. Inom t.ex. taxi så har kravet funnits i många år hos flera stora växlar mm. Vad gäller UC så handlar det väl inte heller enbart om kontanthantering även om det kanske är den stora orsaken. Även sådant som att KFM ibland begär utmätning på lön etc. är nog saker som kan få en arbetsgivare att fundera då det ändå kräver en viss administration och därmed utgör en extra kostnad. Finns säkert ytterligare orsaker till att UC kan tas.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jo

Citat från: Nico skrivet 08 mars 2010, 02:42:18 AM
Utdrag ur polisregistret är inte en ny företeelse på annat håll. Inom t.ex. taxi så har kravet funnits i många år hos flera stora växlar mm. Vad gäller UC så handlar det väl inte heller enbart om kontanthantering även om det kanske är den stora orsaken. Även sådant som att KFM ibland begär utmätning på lön etc. är nog saker som kan få en arbetsgivare att fundera då det ändå kräver en viss administration och därmed utgör en extra kostnad. Finns säkert ytterligare orsaker till att UC kan tas.

Det är väl också så att en person med betalningsanmärknig anses som slarvigare en genomsnittsmedborgaren. Till exempel tyder undersökningar av försäkringsbolag på att skadefrekvensen är ungefär 50-100% så hög för personer med betalningsanmärkning. http://www.sr.se/Orebro/nyheter/artikel.asp?artikel=3393041

Nu har det väl i alla fall för taxilegitimation blivit en större kontroll från myndigheternas sida annars är ju en lösning att man därifrån är kvickare att dra in behörigheten. Frågan är vilket som är effektivast och bäst?