Huvudmeny

Linje 640 = 676

Startat av Stefan P, 11 januari 2010, 14:18:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2010, 23:44:03 PM
Men kravet på snittåldern som jag tog upp längre upp då? Fanns det inte ett sånt?

Jo, och den är alltjämt 8 år.

/Ted

Ted Selander

Citat från: Fredde_J skrivet 11 januari 2010, 23:48:12 PM
Det var ju lagom många mil :P

Blev nyfiken och kollade 6649, blå B9S från 2005: Senast godkända besiktning: 2009-05-06 Vägmätarställning: 745915 Blir väl ett snitt på ca 18500 mil/år...



Vid senaste årsskiftet noterades 872890 km för denna milslukare, vilket betyder ett ännu något högre årsvärde. Håller den på så här till 16-årsdagen kommer den ha passerat 300 000 milavallen. Frågan är hur en B9S ser ut då?

/Ted

Max W

Citat från: Andreas skrivet 11 januari 2010, 16:35:45 PM
Jag trodde först att alla SL-linjer med linjenr. x7x skulle göras om till stomlinjer. Men nyligen upptäckte jag att linjerna 57x, dvs. bussar som rullar i exempelvis Märsta/Upllands-Väsbytrakten, inte är stombusslinjer, utan normala rödbusslinjer. Jag fick det bevisat då jag fick för mig o hoppa på just en sådan buss i märsta (linje 576 el. 577 tror jag det var, den rullade iaf till UpplandsVäsby via Skånela) och när jag väl satt på bussen, så förstod jag att det inte fanns något som helst behov att göra om en sån linje till stomlinje. JAg tror aldrig att jag har kännt mig så ensam som då, jag var den enda passageraren på bussen fram till i princip U-V stn.   
Först ska erkännas att jag inte läst alla inläggen i denna tråd så noga utan fastnade genast för att om möjligt besvara Andreas undran över 57X-linjerna i Upplands Väsby och Märsta.
Det var meningen att alla X7X-nummer på sikt skulle reserveras för kommande stombusslinjer. Jag var själv med om att ta fram ett program för omnumreringar som skulle genomföras åren 2004-2009, men så kom trängselskatten emellan och många av förslagets linjenummer måste tas till trängselbusslinjerna och jag tror jag skrivit om detta i en tidigare tråd.
Nåväl, i 570-serien skulle bara 570 bli kvar som stombusslinje då Märsta-Sigtuna. Linje 579 skulle få nr 561 (som ju nu är trängsellinje Viksjö-Sergels Torg). Vi tyckte att eftersom 579 och 562 på den tiden i alla fall trafikerades växelvis av ett par vagnar och hade gemensam ändhållplats väster om stationen UPV, var det bra att ha ett näraliggande nr.561 hade dessutom tidigare varit en lokallinje i Upplands Väsby. Dessutom enklare omskyltning (OBS! att detta tänk nu är 8-10 år gammalt). Nu är väl omskyltning enklare än det var då antar jag.
I utredningen tog vi också upp att 52X-linjerna fanns både i Sollentuna och Upplands Väsby/Täby men borde höra hemma helt i Sollentuna liksom 54X-linjerna är Järfälla-linjer.
De efter 5 år genomförda "friläggningarna" av 57X - och 67X-linjenummer skulle i framtiden används när nordost-sektorn byggs ut. Ev. stombusslinje till Åkersberga skulle bli 674 och stombusslinje Danderyd - Rimbo 675 vill jag minnas.
Max W


homer

Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2010, 23:44:03 PM
Men kravet på snittåldern som jag tog upp längre upp då? Fanns det inte ett sånt?

Man kan ju tänka sig att kanske hälften av dem kommer lackas om till rött i o med upphandlingen och få ett lugnare liv, exempelvis på Ljusterö,

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 12 januari 2010, 07:04:06 AM
Vid senaste årsskiftet noterades 872890 km för denna milslukare, vilket betyder ett ännu något högre årsvärde. Håller den på så här till 16-årsdagen kommer den ha passerat 300 000 milavallen. Frågan är hur en B9S ser ut då?

Undrar om vi kommer att få se en 16 år gammal B9S med 300 000 mil på mätaren? Helst med en glad Strömblad bakom ratten! ;D