Ny busslinje Gustavsberg - Arninge !!

Startat av at1981, 10 november 2009, 07:57:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 13 november 2009, 21:56:09 PM
Pendeltåg (Hemmesta-)Gustavsberg-Orminge-Nacka->Banverkets nät?
De här bussideérna låter ju lite tosiga. Att ersätta med spårvagn låter bättre, men för att det ska bli bra tror jag nog att det är pendeltåg som behövs.
Mycket spännande/tokiga ideér har framförts hittills. Stockholmsregionen växer så det knakar, och nya spår med bra pendlingsmöjligheter har en tendens att attrahera folk (Svelandsbanan å Mälarbanan är bra exempel). Hur skulle det fungera med en pendeltågslinje där man kör 160 km/h mellan stationerna i en cirkel Stockholm-Täby-Arninge-Vaxholm-Rindö-Ängsvik-Hemmesta-Gustavsberg-Orminge-Nacka-Stockholm.
Vaxholm skulle förmodligen explodera i befolkningsmängd, likaså de biten Ängsvik-Hemmesta på Värmdö.
Jaja, man kan ju alltid drömma  ::) Sen måste man naturligtvis se till att ha tyg i taket på tågen och köra med nattbelysning och läslampor den mörka tiden på dygnet för att attrahera trådens skapare  ;)
/J

Väl rutet Jonas, men din idé tenderar bli lite tossig åt andra hållet. Pendel till Rindö och Ängsvik känns något overkill. Tunnelbana till Orminge-Gustavsberg är nog trots allt den mest vettiga idén för att lösa busskaoset i Nacka.

Jonas Strömblad

Är det inte lite långt med tunnelbana till Gustavsberg? Det är alldeles för låg fart på tunnelbanan för att det ska bli bra på en så pass lång sträcka. Fast kan man skrämma upp C30 (eller vad nu efterträdaren till C20 kommer heta) till någonstans 120-140 km/h kanske det kunde vara något.
/J

Nico


Allt är väl även beroende av hur det kan komma att se ut i övrigt? Bygger man en t-banesträckning till Nacka F, Orminge och möjligen till Gustavsberg så kommer man säkert att vilka exploatera bitar längs med sträckan. Jämför med hur det nästan exploderat på andra håll där spårtrafik uppstått eller expanderat.

Med andra ord så kommer kanske inte maxfarten att behöva bli så enorm utan det viktiga blir bra acceleration och en hög medelhastighet. Kommer t.ex. nya t-banestationer så kommer man istället kunna lägga om bussarna till att fungera som de ska, dvs. som matartrafik.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 14 november 2009, 12:04:03 PM
Är det inte lite långt med tunnelbana till Gustavsberg? Det är alldeles för låg fart på tunnelbanan för att det ska bli bra på en så pass lång sträcka. Fast kan man skrämma upp C30 (eller vad nu efterträdaren till C20 kommer heta) till någonstans 120-140 km/h kanske det kunde vara något.
/J
I den utredning "idéstudie" som finns har man räknat med 26 minuter sträckan Gustavsberg-Centralen med tunnelbana - medan man har räknat med 20-minuter med BRT-lösning. Jag tror dock att den senare tiden är betydligt överskattad - just för att det inte går att hitta någon bra lösning fram till Centralen där man kan köra i maxfart. Men det ligger något i att synen på tunnelbana är något märklig. Det är ju knappast "systemet" som begränsar till 90 km/timmen, utan snarare att man har många stopp. Nu tror jag alla är egentligen är överens om att tunnelbana behövs (iaf till Nacka), men problemet är att man räknar med att det kan ta närmare 30 år att bygga från planeringsstadiet. Det är väl därför det är så viktigt att man fattar ett principbeslut om det så fort som möjligt. Det behövs alltså något under tiden. Det är väl därför bra om man förbättrar framkomligheten för bussarna - det behövs - men risken är att man sedan istället för tunnebana av ekonomiska skäl bygger spårväg, vilket man räknar skulle ta 29 minuter till Centralen (främst för att det är flera stopp på vägen) - men som jag påpekat ovan kommer det bli svårt att klara kapaciteten om den skall gå i innerstaden där det är olämpligt att köra med alltför många ihopkopplade vagnar. Både BRT-systemet och spårvägssystemet kommer få svårt att klara den täthet som krävs om korsande trafik skall tillåtas, samtidigt som de skall ha signalprioritering.