Hur svåra är testerna hos busslink?

Startat av cyklisten1982, 28 oktober 2009, 12:08:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

cyklisten1982

Hej!
Jag har länge velat bli bussförare, och nu är det dags att göra teoritest och körtest hos busslink för att få gå busslinkskolan...

Mitt största problem är att jag inte har någon bil. Därför är kanske min körvana lite rostig. Nu undrar jag hur svårt testet med bilkörningen är. Vad vill de veta?
Lånar bil några gånger före. Den 3:e smäller det!

Någon med lite info?

Mvh bussförardrömmaren.

Martin Maltkvist

Citat från: cyklisten1982 skrivet 28 oktober 2009, 12:08:40 PM
Hej!
Jag har länge velat bli bussförare, och nu är det dags att göra teoritest och körtest hos busslink för att få gå busslinkskolan...

Mitt största problem är att jag inte har någon bil. Därför är kanske min körvana lite rostig. Nu undrar jag hur svårt testet med bilkörningen är. Vad vill de veta?
Lånar bil några gånger före. Den 3:e smäller det!

Någon med lite info?

Mvh bussförardrömmaren.

Vad gäller körvanan har jag tränat min genom att köra Freeriderbilar från Hertz och det skulle kunna vara något för dig.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

JDS

Citat från: cyklisten1982 skrivet 28 oktober 2009, 12:08:40 PM
Mitt största problem är att jag inte har någon bil. Därför är kanske min körvana lite rostig. Nu undrar jag hur svårt testet med bilkörningen är. Vad vill de veta?

Rimligen vill de bedöma dina utsikter att bli bussförare till en rimlig kostnad och risk. Du förväntas antagligen ha ett gott riskmedvetande i trafiken, kunna planera din körning utan plötsliga bromsningar och hantera fordonet på ett någorlunda felfritt sätt. Om du inte klarar av att köra omkring i en liten personbil utan att klanta till det, då är du inte mogen att börja köra större fordon, så kanske man kan sammanfatta det. Jag vet naturligtvis inte "hur hårda de är", men jag kan tänka mig att många aspiranter har liite bristande körvana. Det viktiga är då förmodligen att du tydligt tar hänsyn till dina egna begränsningar - försenade bussar är bättre än krockade bussar, kan jag tänka mig.

Nico


Några inlägg som återigen mera handlade om annat (och i princip inget om trådfrågan) har raderats.

Vi påminner om att trådens fråga lyder; Hur svåra är testerna hos Busslink?

Kanske att någon som nyligen tagit kortet alternativt håller på med frågor av denna karaktär kan ge viss inblick.

// Nico
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

lil-sis

Man får först skriva ett teoriprov, likadant som hos gamla Vägverket. Så se till att ha uppdaterade kunskaper. Efter det får man göra läsförståelseprov.

Klarar man det så får man provköra en vända i stan. Hastighetsanpassning och uppmärksamhet. Glöm inte skyltar och se upp för gångtrafikanter.

När jag var där förra året så var vi sex som skrev samtidigt men det var bara jag som klarade teorin (och läsförståelsen) och därmed fick provköra (och även det gick utmärkt).

Optimal

Det är ett Teoriprov som vägverkets, sen 2 läsförståelseprov och sen var det körning i och utanför stan med en Ford Focus.

Klarar man inte något av proven så är det tack och adjö. Vi ses nästa år.

Niclas Wennerlid


kiki


lil-sis

Bilen (iaf i Sthlm) är mkt lättkörd, jag hade inga problem med den trots att jag ytterst sällan kör manuellt, även privat.

kiki

Men test av trafikvokabulär som man gör innan? är det svårt?
Kan ni säga någon om det?
;)

Bou

Hej, hoppas att allt gick bra på testerna - om du nu gjort dem redan!

lil-sis

Det är vanliga teorifrågor. Klarar man dem så gör man ett läsförståelsetest som inte är svårt om man har svenska som modersmål. Sen är det bilen.

Bou

Citat från: kiki skrivet 14 november 2009, 10:26:20 AM
Men test av trafikvokabulär som man gör innan? är det svårt?
Kan ni säga någon om det?
;)


Jag minns inte så mycket av dem  :P men så värst svårt var det nog inte.

Bou

Citat från: cyklisten1982 skrivet 28 oktober 2009, 12:08:40 PM
Hej!
Jag har länge velat bli bussförare, och nu är det dags att göra teoritest och körtest hos busslink för att få gå busslinkskolan...

Mitt största problem är att jag inte har någon bil. Därför är kanske min körvana lite rostig. Nu undrar jag hur svårt testet med bilkörningen är. Vad vill de veta?
Lånar bil några gånger före. Den 3:e smäller det!

Någon med lite info?

Mvh bussförardrömmaren.



Jag misstänker att du ska göra testerna nu på torsdag?  ;D

Precis som andra har skrivit: var uppmärksam på andra trafikanter, håll hastigheten, håll dig i rätt fil och kör mjukt - precis som man gör i vanliga fall!

Vad det gäller testerna som man måste göra innan, så är det ju först ett läsförståelseprov, sen ett teknikförståelseprov och därefter ett teoriprov  :P

Ingen av dem är speciellt svåra, om man verkligen tänker efter innan man svarar! Jag gjorde som sagt testerna förra året och i "min" grupp var det bara jag och en till som klarade sig. Jag minns att vi hade en taxisnubbe i min grupp och han klarade sig icke, man tycker ju att någon som kör taxi bör kunna teorin, men icke....det var hårda bud! "Näh, det här ser ju inte så bra ut, tyvärr".


Men det var värt allt slit med att plugga teori innan testerna! fortsätt att plugga för kommer du in kan jag garantera dig att det blir MYCKET teori sen  ;D

kiki

Tack för information.
Jag ska göra test i början av december
Sen jag har en fråga till

När man klarar testen, hur längre får man vänta för att komma till nästa steg?
Läkaintyg? intervjun? osv........ ::)