Swebus Bromma vs. Kallhäll

Startat av Jonatan, 11 augusti 2009, 16:16:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Citat från: Nico skrivet 12 augusti 2009, 11:14:07 AM
... men detta är som sagt ett mycket fritt spånande från min sida.

Mera spån!   ;)  ;D

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 12 augusti 2009, 11:14:07 AM
Från Spånga så går både 157 (under vissa tider) samt 517 mot Lunda. Nu spekulerar jag visserligen friskt sedan, men det är nog inte helt otroligt att man kan komma att dra i alla fall 517 i en slinga som passerar Gunnebovägen. Skulle kanske kräva en 3 minuter längre körtid. Ska man spekulera ännu vildare så skulle kanske även ett byte mellan garagen vara ett alternativ i framtiden, dvs. ett byte där nygamla 512 (503) och 517 kan komma att byta avtalsområde. Kallhäll kör ju redan 518 och 519 så 517 skulle kanske inte vara så konstig där heller... men detta är som sagt ett mycket fritt spånande från min sida.
Vore ju bra för förarna, men frågan om man gör det för bussgaragets räkning, SL tappade av någon konstig anledning lusten till att dra via bussgaragen när man la ut busstrafiken på entreprenad :). Tycker mig väl ha sett i något SL-dokument att det kan bli ändringar avseende vilka linjer som skall ingå. I upphandlingsplanen har man dock ännu inte försökt samordna upphandlingen med aktuella områden, men möjligheterna finns ju i och med att Bromaavtalet väl planeras att vara ute för upphandling under 2013. Busslinks avtal är väl också av tillsvidare typ, så det finns ju en möjlighet där. 519 har ju dock gått in i "linjehimlen" sedan omläggningen i Järfälla. Talar man om "synnergieffekter" är väl en anledning till att Kallhäll har 518 att man kan växla med 541 i Vällingby.  Att bara byta till 517 skulle göra det svårt att skapa bra omlopp (kopplingar till andra linjer utan för stora tomkörningar) så frågan är om Kallhäll skulle vara så intresserade? Nu räcker ju inte depån till för det, men annars vore ju en möjlighet att nya Lundadepån tog järvalinjerna + 541. De går ju inte inom Solna/Sundbyberg, dessutom är ju Råsta också ganska fullbelagd! Det skulle ju som sagt dock rimligen kräva en upphandling för en sådan stor ändring av linjepaketen.

Nico


Man får nog se vad som händer. Att sitta och spåna som jag gör är mest jämförbart med svammel eller kristallkula eller what ever.  ;D

Rent reellt så återfinns väl dock många avtalsområden i SL-land i former som inte är helt anpassade till dagens trafikutbud och dito önskemål så det är nog inte helt otroligt att man förr eller senare kommer att göra en del ändringar och rockader.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 12 augusti 2009, 11:48:38 AM
Man får nog se vad som händer. Att sitta och spåna som jag gör är mest jämförbart med svammel eller kristallkula eller what ever.  ;D

Rent reellt så återfinns väl dock många avtalsområden i SL-land i former som inte är helt anpassade till dagens trafikutbud och dito önskemål så det är nog inte helt otroligt att man förr eller senare kommer att göra en del ändringar och rockader.
Men visst är det kul att spåna! Men problemet är ju att det finns så många aspekter att ta hänsyn till! Och det är ju inte alltid SL väljer de mest rationella lösningarna... Nu planerar man ju Lundadepån till att ha plats för cirka 80 bussar, vilket är ungefär vad Bromma har idag, då blir ju möjligheterna till rockader ganska begränsade. Sedan kanske vi "fantaster" gärna ser att alla linjer inom ett område (nummerserie) hör till samma depå, medan om man ser på körtider från depå ut till linje måste konstatera att det kan bli helt andra lösningar som är mest ekonomiska. För många linjer handlar det ju närmast - i detta avseende - om från vilken sluthållplats man har mest tomkörningar från/till depå. Men lika viktigt som tiden för tomkörningar är ju hur man kan koppla ihop omloppen med andra linjer, samt om man väljer att ha avlösning längs linjen eller ej och vilka restider det då blir för förarna mellan olika avlösningsplatser. Man kan ju också här vända på det att se det som att SL genom konstruktionen av linjepaketen också därigenom styr vilka lösningar entreprenören skall välja.. 

rengmark

Nu börjar Lundadepån bli klar. I dag körde Brommas 5418 genom tvätthallen ett flertal gånger och borde vara Stockholms renaste buss utvändigt. Man har idag ganska bra möjlighet att ta foton över depån men den försvinner senare när personalparkeringen inhägnas.
Det var tidigare meningen att Kälvestavägen och Gunnebogatan skulle bindas ihop. Det fanns en färdig vägbank under flera år som låg över båda industrispåren. Man hann t.o.m. asfaltera cykelbanan bredvid. Sedan ändrades planerna för att ge plats åt ny bostadsbebyggelse.