Huvudmeny

SL 664

Startat av Fredrik Gelin, 09 augusti 2009, 09:12:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Citat från: Yujin Zhang skrivet 24 juli 2009, 21:21:09 PM
Ny linje: linje 664 Uthamra-Bällstaberg-(framför mitt fönster)-Vallentuna station västra.

Linjen är i stil med 660, dvs "tätortstrafik"-Vallentuna om jag får säga så. 30-min trafik vardagar och 60-min traifk helger.

Frågan är bara hur länge det kommer ta innan protester kommer in till SL ang busstrafik på Svampskogsvägen (4 bussar/timme). Jag vill minnas att det tog inte så himla lång tid innan ersättningsbussarna försvann från den vägen när man hade erstrafik Visinge-Kårsta sist (kommer inte ihåg om det var 2006 eller 2007). (O jag lär tillhöra den gruppen nu också, men ska vi diskutera mer kring 664 och trafik på vägen i frågan är ni mer än gärna att börja ny tråd om ämnet, forsätt inte här.)
Jag fortsätter således här för att undvika att belasta tråden Yujin skrev ovanstående i...

Protesterna på Svampskogsvägen gällde att bussarna körde för fort, då var belastningen betydligt större än fyra bussar i timmen, men klagomålen lär säkert dyka upp, det skulle inte förvåna mig...
Dock misstänker jag att förarna på 664 kommer att vara något mindre stressade än de som körde ersättningsbussarna när det var aktuellt, så visst hopp finns ju kanske.

En sak jag funderat på är dock varför SL inte har dragit 664 genom Okvista när de hade chansen, det är ju ganska många som jobbar där.
Som det är nu är det ju bara 665 som trafikerar Okvista, så trafikanterna från Uthamra och Karlberg får byta vid Hjälmstavägen alt. gå från Tunavägen...
//Fredrik

Yujin Zhang

CitatEn sak jag funderat på är dock varför SL inte har dragit 664 genom Okvista när de hade chansen, det är ju ganska många som jobbar där.
Som det är nu är det ju bara 665 som trafikerar Okvista, så trafikanterna från Uthamra och Karlberg får byta vid Hjälmstavägen alt. gå från Tunavägen...
//Fredrik

Vet inte om jag tänker rätt nu, men visst blir det en omväg om man kör via Okvista (alltså Okvista ligger inte "längs vägen" i linjesträckning)? Det skulle i och för sig inte vara så dumt att köra några avgångar dit under morgon- resp kvällsrusning, men då får man justera avg-/anktid i Vallentuna då anslutning med RB sker i Kragsta.

Fredrik Gelin

Du har rätt i att Okvista inte ligger "på vägen", men jag tror att det skulle kunna vara användbart att köra via Okvista ändå eftersom 665:an bara går två gånger i timmen från stationen och den extra körtiden (5-7min?) kan vara uppskattat av de som pendlar till och från Okvista även om jag har en känsla av att många åker bilen till sina arbeten i Okvista med tanke på vilka företag som huserar där...
//Fredrik

Omnilasse

Fast kritiken 2006/2007 mot körningen då var nog av lite annan karaktär, då körde man ju ledbussar med trafik som inte betjänade området. Ledbussar har av någon anledning alltid varit småbarnsföräldrars stora skräck. Dessutom förstod jag det som att kritiken delvis också rörde körsättet (att några förare körde för fort helt enkelt), men kör man med normalbuss i ett område som idag saknar bra kollektivförbindelser tror jag nog att kritiken kommer att vara betydligt mildare, om inte obefintlig. Att då köra andra vägar för att några klagar tror jag vore vansinnigt, då får man väl i sådana fall diskutera hastigheten på vägen med kommunen.


Yujin Zhang

Citatmen kör man med normalbuss i ett område som idag saknar bra kollektivförbindelser

Undrar hur mågna boende längs linjesträckningen är beredd att skriva under det där...

Omnilasse

Citat från: Yujin Zhang skrivet 09 augusti 2009, 20:20:27 PM
Undrar hur mågna boende längs linjesträckningen är beredd att skriva under det där...
Det beror väl i hög grad var man bor längs vägen, visst de som bor närmast Roslagsbanans station har väl lite nytta av en bussförbindelse, men området är faktiskt rätt utsträckt och bor du längre bort från stationen tror jag nog att många är glada och har efterlängtat en bussförbindelse. Min notering från andra busslinjer/områden är att det inte behövs mer än ett par hållplatser på en busslinje, innan den börjar fylla ett behov och enligt Riplanen går ju gränsen för radhusen på cirka 700 meter vilket vi väl kommer upp i för förbindelsen längst bort i området. Det är ju rätt knepigt också om du exempelvis har barnvagn och annat, eller om man har svårt att gå. Men självklart är det ju ändå viktigt att man måste lyssna på de boende, och fr.a. se till så att bussarna inte kör för fort! Tidtabellen verkar ju dock rätt bra anpassad för sträckan, så det skall nog fungera rätt bra.

MariaL

Jag/vi bor längs med Svampskogsvägen och har redan störts av den nya busslinjen. Bussarna åker förbi 66 ggr per dag. De flesta verkar hålla hastigheterna, men det låter ändå väldigt mycket på vår tomt, som ligger ca 2 meter från Svampskogsvägen. Vi kommer definitivt att klaga på den nya busslinjen.

Hittills har vi sett ca 5 personer på bussarna under de dagar den gått. Kanske ökar efterfrågan ju längre tiden går. Det återstår att se. Just nu ser vi dock inte varför bussen ska gå fram till 24 på vardagarna. Det känns inte som om de sista två turerna efter 22 är befogade. Gissar att vårt hus sjönk i värde med 500.000 i måndags när bussen började gå. Linjen borde kunna dras utanför tätbebyggt område på Bällstabergsvägen utan att det drar ner tillgängligheten alltför mycket.

Omnilasse

Citat från: MariaL skrivet 18 augusti 2009, 22:45:46 PM

Hittills har vi sett ca 5 personer på bussarna under de dagar den gått. Kanske ökar efterfrågan ju längre tiden går. Det återstår att se. Just nu ser vi dock inte varför bussen ska gå fram till 24 på vardagarna. Det känns inte som om de sista två turerna efter 22 är befogade. Gissar att vårt hus sjönk i värde med 500.000 i måndags när bussen började gå. Linjen borde kunna dras utanför tätbebyggt område på Bällstabergsvägen utan att det drar ner tillgängligheten alltför mycket.
Visst skulle man kunna dra den på Bällstabergsvägen men det finns ju två problem med det, 1. att den då inte kommer fram till stationen, 2. att den väl just för Bällstabergsområdet förlorar sin funktion. Det blir så pass långt att gå till bussen, att man lika gärna går till tåget -även om det är längre. Men det här är ju alltid det stora dilemmat med närhet till bussen kontra att de går inne i områdena. Det tråkiga här är dock att det inte tycks ha planerats ordentligt med SL och Vallentuna kommun + byggbolaget. Sådant här tycker jag skall vara klarlagt när ett område planeras och det skall inte komma som någon överraskning om det skall gå någon bussförbindelse eller var den skall gå i sådana fall för de boende. Tyvärr är det dock rätt vanligt att detta inte fungerar.

Yujin Zhang

Citat från: MariaL skrivet 18 augusti 2009, 22:45:46 PM
Jag/vi bor längs med Svampskogsvägen och har redan störts av den nya busslinjen. Bussarna åker förbi 66 ggr per dag. De flesta verkar hålla hastigheterna, men det låter ändå väldigt mycket på vår tomt, som ligger ca 2 meter från Svampskogsvägen. Vi kommer definitivt att klaga på den nya busslinjen.

Hittills har vi sett ca 5 personer på bussarna under de dagar den gått. Kanske ökar efterfrågan ju längre tiden går. Det återstår att se. Just nu ser vi dock inte varför bussen ska gå fram till 24 på vardagarna. Det känns inte som om de sista två turerna efter 22 är befogade. Gissar att vårt hus sjönk i värde med 500.000 i måndags när bussen började gå. Linjen borde kunna dras utanför tätbebyggt område på Bällstabergsvägen utan att det drar ner tillgängligheten alltför mycket.

Nämen va kul! Då är jag inte ensam om att få bort linjen på Svampskogsv! Det som eventuellt kan förklara varför ingen åker linjen just nu (förutom att den är ny) är att RB fortfarande har sommartider och då passar inte anslutning t/fr tåget vid Kgl. Men annars håller jag fullt ut med dig.

Citat1. att den då inte kommer fram till stationen
Där har du helt fel. Man kan köra som ersättningsbussarna gör, dvs Bällstabergsvägen-(h/v)Svampskogsvägen-(v)Kantarellvägen-(h)Svampgskovägen-(h/v)Bällstabergsvägen. Vill boende lägsn Kantarellvägen inte få någon busstrafik nära dörrarna kan man enkelt använda parkeringsplatsen norr om stationen som vändplan då det ändå är kortvagnar som rullar på 664.

Citat2. att den väl just för Bällstabergsområdet förlorar sin funktion.
Tja...som det är just nu är hållplatsen placerat löjligt långt från RB att det tar 2min att bara gå till hpl Kragstalund station. Att sedan åka en hpl till Murkelvägen är inte på tal om då restiden(+gångtid till hpl + invänta avgtid) är ungefär samma som att gå till Murkelvägen. Hållplatsen efter, Museronvägen, är avsedd för brf Björkbacken (om jag kommer ihåg namnet rätt). Hållplatsen ligger så nära rondellen till Bällstabergsvägen att man i princip kan flygga den över till den vägen, restiden till stn är så gott som oförändrade.

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 augusti 2009, 17:22:54 PM
Redan i april 2004 meddelade Stadsbyggnadskontoret i kommunen i en skrivelse till b.la SL att Svampskogsvägen avsågs att trafikeras med buss enligt detaljplan från 2001 och detta informerade man även byggherrarna om b.la JM Bygg.
Jag tvivlar inte på det. Min poäng var just att samarbetet mellan dessa aktörer fungerar dåligt och att dagens sätt att bygga vägar i den här typen av områden är betydligt sämre lämpade för busstrafik, såsom Svampskogsvägen. Förr i tiden var man mycket bättre på att bygga anpassat för busstrafik och att byggbolaget tydligt här är ointressad av att informera om det (är väl något subjektivt - och jag räknar nog med en del mothugg här). Ett annat sådant exempelvis är ju Ekerö med Sandudden, tror väl att det även där har ingått krav på busstrafik tidigt i planeringen, men där tog det väldigt lång tid att enas då just inte SL ville ha någon "vändlösning" för att köra trafik dit, utan ville kunna dra trafiken via en ny väg till Ekerö sommarstad (men förstås inte betala för den), nu har man väl dock gått med på att köra en särskild variant från/till Sandudden i högtrafik. Tycker ständigt det är denna "strid" mellan kommuner som vill köra så nära bebyggelsen som möjligt och SL som inte vill - om än främst för att det blir dyrare och att vägarna inte är anpassade - knappast utifrån att boende skulle bli störda. Det är ju en bra jämförelse för inte tar det många minuter där heller att gå till närmaste busshållplats uppe på Ekeörvägen.

Dander

Värt att notera är också att bussen passerar tre dagis inom bara några hundra meter när den färdas på lilla Svampskogsvägen. En väg som tyvärr inte är anpassad för denna relativt stora och tunga trafik. Varför inte köra på Bällstabergsvägen, där finns redan busshållplatser för 608:an. Då håller man sig fortfarande inom riktlinjer för avstånd till busshållplatser.

MariaL

Personligen fick vi inte veta att en buss skulle gå längs med Svamskogsvägen förrän en bra tid efter vi skrivit på kontraktet. Där kan man nog bara skylla på byggherren. Och ärligt så trodde vi inte att bussen skulle trafikera vägen så ofta som den gör och såg det inte som ett stort problem när vi flyttade in.

Pratade med en projektmedlem från SL som varit involverad i 664 igångrullningen. Det är kommunen som varit aktiv att köra igång denna linje så snabbt som möjligt medan SL varit avvaktande då de inte anser att hela linjens dragning är tillräckligt anpassad för trafiken som ska gå.

Jag hoppas att SL utvärderar efterfrågan på denna linje och i alla fall anpassar antalet bussar efter antalet trafikanter, samt de tider den går.

Nico


Vi får väl hoppas att de som är ansvariga hos SL kommunicerar med de boende i området. Visst kan man sedan diskutera frågan i generella termer på vårt forum, men har man praktiska åsikter om alternativt klagomål på hur SL:s åtaganden sköts så hör man med fördel av sig just till SL eller till sina folkvalda politiker.




I övrigt så förtydligas det att diskussionsforumet Bussnack, samt Svenska Omnibusföreningen som då driver forumet, inte har någon som helst koppling till vare sig SL eller till hur kollektivtrafiken i Sverige planeras eller styrs. Detta är som sagt ett forum för folk som även har bussar, bussars bevarande och busstrafik som hobby.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Kullabergare

#13
Om några år, när Bällstaberg växer ihop med Byle i norra Täby Kyrkby kommer sannolikt buss 611 förlängas via Svampskogsvägen (parallellt med 664) till Kragstalunds hållplats vid Roslagsbanan. Bara så att ni vet var ni hörde det först, eftersom dialogen mellan SL, boende, byggherrar och kommun inte verkar fungera.

CS

Citat från: MariaL skrivet 23 augusti 2009, 10:54:00 AM
Personligen fick vi inte veta att en buss skulle gå längs med Svamskogsvägen förrän en bra tid efter vi skrivit på kontraktet. Där kan man nog bara skylla på byggherren. Och ärligt så trodde vi inte att bussen skulle trafikera vägen så ofta som den gör och såg det inte som ett stort problem när vi flyttade in.

Pratade med en projektmedlem från SL som varit involverad i 664 igångrullningen. Det är kommunen som varit aktiv att köra igång denna linje så snabbt som möjligt medan SL varit avvaktande då de inte anser att hela linjens dragning är tillräckligt anpassad för trafiken som ska gå.

Jag hoppas att SL utvärderar efterfrågan på denna linje och i alla fall anpassar antalet bussar efter antalet trafikanter, samt de tider den går.


Ligger det inte i ens intresse att läsa de detaljplaner, framtidsplaner osv som finns för det område där man spenderar åtskilliga miljoner för tomt och hus i innan man köper?