Vägbulor Gupp Idioti

Startat av preacher, 21 maj 2009, 20:49:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

preacher

På ett 4 timmars omlopp på vad vi kallar Fem Sexan i Karlskrona kör man över 56 st olika Vägbulor.   Rekord???? eller bottennapp.
Kommunen måste ha en trafikingenjör som får bonus varje gång han hittar på ett nytt gupp. Utformningen på guppen är lite olika men eftersom underhållet vid och runtomkring guppen är obefintliga så slutar det med att bussarna slår i och vid vissa gupp är det ordentligt. Man sitter o spänner sej o väntar på dunsen. För o inte tala om alla onödiga inbromsningar som det blir.  Hur ser det ut i resten av landet utmed busslinjerna. Är det lika illa överallt???

Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Christer K

Det finns olika utforming av gupp, i Örebro har de gupp som gör att bussar och tyngre fordon kan passera utan problem och så finns det gupp som alla måste passera. I Örebro finns även ett hydralisk hinder (gupp) som går upp om man kör fortare än 30 km/tim.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

homer

56 gubb på 4 timmar... låter som att facket borde agera

Wetjo

Citat från: preacher skrivet 21 maj 2009, 20:49:47 PM
På ett 4 timmars omlopp på vad vi kallar Fem Sexan i Karlskrona kör man över 56 st olika Vägbulor.   Rekord???? eller bottennapp.
Kommunen måste ha en trafikingenjör som får bonus varje gång han hittar på ett nytt gupp. Utformningen på guppen är lite olika men eftersom underhållet vid och runtomkring guppen är obefintliga så slutar det med att bussarna slår i och vid vissa gupp är det ordentligt. Man sitter o spänner sej o väntar på dunsen. För o inte tala om alla onödiga inbromsningar som det blir.  Hur ser det ut i resten av landet utmed busslinjerna. Är det lika illa överallt???
Pär

Har inte räknat själv, men förarna i Falun påstår att på ett trafikdygn ska bussarna på Linje 701 passera 254 fartgupp.
Då pratar vi om riktiga gupp, inte "fyrkantshinder" som större fordon klarar sig ifrån...

76

I Uppsala har de fått bakläxa, och hindren ska plockas bort. Hittils har 2 försvunnit helt och 1 har omformats till nåt som är nästan lika illa. Det lär väl ta lite tid innan alla åtgärdats.

Leif D

I Norrköping gjordes farthindren om ganska kvickt efter att de började införas. Främst pga att de skadade bussar.
Guppen ändrades dels i höjd (sänktes) dels rapades utgångssidan ut, så att fordonen inte behöver hoppa ner, efter som det främst är då skador uppstår.  Norrköping har nu ca 100 platser som är utrustade med farthinder. Att man utan större problem kan passera vissa i 60 km/h med en bra personbil, får man väl fundera på om det är bra eller dåligt !
Man tycker ju trafikingenjörer borde lyssna runt på andra ställen efter erfarenheter, möjligen är många som SL, att de vill uppfinna hjulet varje gång.....
;-)

Taunusch

Farthinder kommer till av en anledning. Jag tror att busschaufförer har lika stor skuld i att de tillkommer som alla andra....

Knut

I Ski sør for Oslo har vi rundt 70 av dem på 1t. Er på servicelinjekjøring i boligfelt.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Nico


Citat från: Wetjo skrivet 21 maj 2009, 21:29:44 PMDå pratar vi om riktiga gupp, inte "fyrkantshinder" som större fordon klarar sig ifrån...

Nu vet jag inte riktigt om vi tänker på samma sak, men vanliga "fyrkantshinder" kommer inte heller tunga/stora fordon undan då de inre däcken i ett tvillingmontage normalt tar i vid sådana gupp. Så jag vill nog ändå ha en avvikande åsikt i det fallet.


Citat från: Stefan skrivet 21 maj 2009, 22:41:56 PM
Farthinder kommer till av en anledning. Jag tror att busschaufförer har lika stor skuld i att de tillkommer som alla andra....

Även vill jag anmäla en viss avvikande mening. Visst tillkommer farthinder alltid av en anledning, men i många fall så är det frågan om vad själva anledningen (skulden) i sig då är? Ofta så handlar det nog inte så mycket om fordonen och deras eventuella framfart i sig utan om missriktade insatser kring problem som man ofta inte ens verkar ha formulerat korrekt. I många fall verkar det t.ex. snarare handla om att folk i gemen, liksom många politiker, tror att farthinder är en generallösning på flertalet trafikproblem i stort. Att börja montera t.ex. gupp på vägar med 50-sträckor för att göra det besvärligt och därmed styra trafik mot andra gator/vägar känns som ett riktigt stolpskott.

Visst kan gupp däremot fylla en viktig funktion i vissa lägen (även om de utgör problem för både kollektivtrafik såväl som för t.ex. utryckningsfordon) som utanför t.ex. skolor och dagis, men man kan å andra sidan inte ha 30 km/h som maximal hastighetsbegränsning på alla gator. Om politikerna tillåter sig att missbruka både detta med gupp, 30-begränsningar, förbjudna genomfarter osv. så tappar folk till slut respekten för det hela. Med andra ord, blir orsaken till att guppen tillkommer mera av ett sätt att plocka [lokal]politiska poäng snarare än att de rent har en rent praktisk anledning så bör man nog fråga sig om de fyller sin funktion?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Fy för gupp i Borås räknades det ut att vi körde över gupp mer 225ggr per dag och sen dess har det kommit många fler... Man undrar hur de ansvariga tänker...om de nu överhuvudtaget tänker??? Det finns flera dumma saker i Borås exvis gupp före och efter rondell och där måste man ju ändå köra sakta  eller som på resecentrum gupp vid övergångställen och eftersom alla bussar stannar så kör vi verkligen inte fort bara irriterande att behöva hoppa upp och ner..Nej bort med guppen så vi kan få bättre arbetsmiljö och resenärer slipper hoppa och skaka... Många resenärer klagar över guppen och vissa kan inte åka färdtjänst längre för de har så ont i kroppen att de inte kan åka...Miljön tar ju skada av alla dessa inbromsningar och sen gaspådrag . Tänk vad pengar bussbolagen skulle spara och miljön bli mycket bättre utan dessa ##### gupp...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 22 maj 2009, 10:40:29 AM
Fy för gupp i Borås räknades det ut att vi körde över gupp mer 225ggr per dag och sen dess har det kommit många fler... Man undrar hur de ansvariga tänker...om de nu överhuvudtaget tänker??? Det finns flera dumma saker i Borås exvis gupp före och efter rondell och där måste man ju ändå köra sakta  eller som på resecentrum gupp vid övergångställen och eftersom alla bussar stannar så kör vi verkligen inte fort bara irriterande att behöva hoppa upp och ner..Nej bort med guppen så vi kan få bättre arbetsmiljö och resenärer slipper hoppa och skaka... Många resenärer klagar över guppen och vissa kan inte åka färdtjänst längre för de har så ont i kroppen att de inte kan åka...Miljön tar ju skada av alla dessa inbromsningar och sen gaspådrag . Tänk vad pengar bussbolagen skulle spara och miljön bli mycket bättre utan dessa ##### gupp...

Guppet på övre planet vid Resecentrum i Borås är nog det värsta exemplet jag hittat någonstans på onödiga fartgupp. Bussarna kan av praktiska skäl sällan hålla någon högre fart där - de allra flesta stannar vid hållplatsen och sedan är det ju strax efter en korsning. Guppet är också utformat så att det är synnerligen olämpligt för bussar. Om det nu placerades där för att stoppa upp personbilar som olagligt kör där så har man misslyckats. Med personbil kan man ta guppet i 50 knyck utan större problem (jag har inte provat men jag har iakttagit). Nu har det slitits något men i början var det vanligt att i synnerhet 13-metersbussarna tog i där. Men även en och annan kort Neoplan har tagit i fartguppet.
Ett annat vansinnigt fartgupp är det som finns på Lars Kaggsgatan, där linje 15 går in. Det finns inte en chans att hålla någon högre fart här och guppet är så slitet att det inte märks om man kör personbil. Men en buss rister av bara den när det kör över här även i så låg hastighet som 10 km/tim.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Leif D

Citat från: Nico skrivet 22 maj 2009, 04:43:46 AM
Nu vet jag inte riktigt om vi tänker på samma sak, men vanliga "fyrkantshinder" kommer inte heller tunga/stora fordon undan då de inre däcken i ett tvillingmontage normalt tar i vid sådana gupp. Så jag vill nog ändå ha en avvikande åsikt i det fallet.


Även vill jag anmäla en viss avvikande mening. Visst tillkommer farthinder alltid av en anledning, men i många fall så är det frågan om vad själva anledningen (skulden) i sig då är? Ofta så handlar det nog inte så mycket om fordonen och deras eventuella framfart i sig utan om missriktade insatser kring problem som man ofta inte ens verkar ha formulerat korrekt. I många fall verkar det t.ex. snarare handla om att folk i gemen, liksom många politiker, tror att farthinder är en generallösning på flertalet trafikproblem i stort. Att börja montera t.ex. gupp på vägar med 50-sträckor för att göra det besvärligt och därmed styra trafik mot andra gator/vägar känns som ett riktigt stolpskott.

Visst kan gupp däremot fylla en viktig funktion i vissa lägen (även om de utgör problem för både kollektivtrafik såväl som för t.ex. utryckningsfordon) som utanför t.ex. skolor och dagis, men man kan å andra sidan inte ha 30 km/h som maximal hastighetsbegränsning på alla gator. Om politikerna tillåter sig att missbruka både detta med gupp, 30-begränsningar, förbjudna genomfarter osv. så tappar folk till slut respekten för det hela. Med andra ord, blir orsaken till att guppen tillkommer mera av ett sätt att plocka [lokal]politiska poäng snarare än att de rent har en rent praktisk anledning så bör man nog fråga sig om de fyller sin funktion?


Många bra tankar där Nico, kan bara hålla med i det mesta !!
Vad många inte tänker på, är ju att många bilister (räknar alla kategorier fordonsförare dit av enkelhet nu) faktiskt kör vissa vägar av gammal vana och rutin. Därför ska mycke till för att ändra trafikströmmarna. Gupp kan väl till nöds få ner farterna något, men funkar inte alltid så bra (se vad jag skrev längre upp t.ex.).

Exempelvis, har man ju i Norrköping under många år nu försökt få bort genomfartstrafiken i Östra Promenaden. Det går inte att stänga gatan helt, för då funkar inte en lokala trafiken. Utan man vill att den trafik som ska köra E22 söder ut kör runt stan istället. Så är det nu skyltat då man kommer på E4 söder eller norr ifrån till Norrköping. Söder ifrån är ju närmast att åka efter denna skyltning, alltså naturlig väg. Norr ifrån är den skyltade vägen runt hela staden, via E4 och södra infarten och sedan vidare via Söderleden, på samma vis som trafik söderifrån.
Vad gör då många bilister som kommer norr ifrån, jo alla som kört här förr under många år, kör ju som alltid in norra infarten och sedan vidare via Östra Promenaden. Att köra ännu längre öster ut, är ju det som vore mest idealiskt, men det finn ingen bro längre öster ut än Hamnbron och då är man vid Östra Promenaden. Detta skapar jo då trafikköer, vilka är värst i norrgående riktning, där Östra Promenaden bara är enkelfilig som en lokalgata (resterande är parkering och kollektivkörfält).
Detta problem har ju stadens styrande brottats med många år nu, utan att egentligen lyckas så bra. Visst en mindre del trafik kör säkert via skyltad väg, men allt för få dock. Nu börjar man dock på allvar planera för en östligare broförbindelse över hamnområdet, men då stöter man på sjöfartens krav på segelfri höjd, eller så blir det en öppningsbar bro, vilket är dyrare.
Alltså detta med trafikreglering är inte lätt !!
;-)

Anders Noren

Citat från: Leif D skrivet 22 maj 2009, 10:50:15 AM
Exempelvis, har man ju i Norrköping under många år nu försökt få bort genomfartstrafiken i Östra Promenaden. Det går inte att stänga gatan helt, för då funkar inte en lokala trafiken. Utan man vill att den trafik som ska köra E22 söder ut kör runt stan istället. Så är det nu skyltat då man kommer på E4 söder eller norr ifrån till Norrköping. Söder ifrån är ju närmast att åka efter denna skyltning, alltså naturlig väg. Norr ifrån är den skyltade vägen runt hela staden, via E4 och södra infarten och sedan vidare via Söderleden, på samma vis som trafik söderifrån.

Det är ju onekligen närmast att köra Ö. Promenaden-Ståthögavägen om man ska köra mellan E4/R56 och E22. Utanför rusningen förmodligen snabbare än Söderleden-E4. Det är nog i första hand faktorerna vägsträcka och restid som är avgörande vid vägvalet och inte vanan. Det är förmodligen en försumbar andel trafikanter som kör Kungsgatan genom Gävle i stället för E4, däremot är det desto fler trafikanter till och från 76:an som kör Parkvägen trots skyltningen via E4.

Anders

Johan Hansson

I halmstad sätter kommunen gupp överallt.
Halmstad har ett annat rekord också och det är rondeller.
Sen 2000 så har det byggts uppemot 30 rondeller
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Jo

Citat från: preacher skrivet 21 maj 2009, 20:49:47 PM
På ett 4 timmars omlopp på vad vi kallar Fem Sexan i Karlskrona kör man över 56 st olika Vägbulor.   Rekord???? eller bottennapp.
Kommunen måste ha en trafikingenjör som får bonus varje gång han hittar på ett nytt gupp. Utformningen på guppen är lite olika men eftersom underhållet vid och runtomkring guppen är obefintliga så slutar det med att bussarna slår i och vid vissa gupp är det ordentligt. Man sitter o spänner sej o väntar på dunsen. För o inte tala om alla onödiga inbromsningar som det blir.  Hur ser det ut i resten av landet utmed busslinjerna. Är det lika illa överallt???

Pär

I så fall kanske bonusen stiger nu när man nu tydligen vill ha vägbulor även på Polhemsgatan.

Ett problem är ju även att bussarna är så låga så att de slår i. Hade man haft högre bussar med bättre fjädring hade inte problemet varit lika stort. Det är ju för övrigt ett problem som börjar finnas på nya bilar också. För att få bättre värden i körcykeln och lägre teoretiskt luftmotstånd lyckas man på pappret få en bil som drar några centiliter mindre på landsväg. Detta innebär ju dock överdrivet långsam körning i tätorterna med många inbromsningar och accelarationer vilket höjer bränselförbrukningen och som även drabbar de som har högre bilar som är optimerade för mer vardaglig körning och klarar att köra över guppen i lagstadgad hastighet.