Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Jonatan skrivet 11 augusti 2009, 16:16:18 PM

Titel: Swebus Bromma vs. Kallhäll
Skrivet av: Jonatan skrivet 11 augusti 2009, 16:16:18 PM
Hej,

jag har kört till och från på Swebus Tyresö i några år nu men har nu flyttat till Järfälla. Därför funderar jag på att börja köra på ett annat garage, de som ligger närmast till hands är ju Kallhäll och Bromma. Jag undrar om någon eller några från respektive garage kan lite kort beskriva trafikområdena med för- och nackdelar. Det vore väldigt uppskattat. Främst är dessa punkter intressanta:


Med vänlig hälsning /
Jonatan
Titel: SV: Swebus Bromma vs. Kallhäll
Skrivet av: Patrik skrivet 11 augusti 2009, 17:48:10 PM
Kan svara för Kallhäll;

Buss 542, 547 och 560 stannar vid Industrihotellet som är nära garaget, 547 stannar även vid Övre Bredgården som är precis utanför garaget.
Titel: SV: Swebus Bromma vs. Kallhäll
Skrivet av: Wetjo skrivet 11 augusti 2009, 21:21:01 PM
Var bor du i Järfälla?
Jakobsberg/Viksjö eller Barkarby/Skälby?
Jobbar du i Kallhäll har du bussar dygnet runt.
Det är lite "bängligt" att ta sig till Brommagaraget med "socialsnöre" om du har en väldigt tidig eller en väldigt sen tjänst.

Majoriteten av linjerna i Kallhäll trafikerar Järfälla och Upplands Bro kommuner.
Nu är det visserligen en hiskligt massa år sedan jag körde i Kaga, men räkna med ca sju arbetsdagar för att lära dig alla linjerna.
Sedan finns väl vissa prioriterade linjer som du kan börja med och sedan lära dig fler vartefter.
Jag tror att det är ca 20 linjer i Kaga att lära sig.

Brommagaraget kan jag väldigt lite om eftersom jag aldrig varit där.

Annars är det väl en smaksak vad man vill. Trafiksituationen är väl lite bättre i de yttre områdena än i Brommatrakten. Annars är det väl hugget som stucket.

Lycka till!

Titel: SV: Swebus Bromma vs. Kallhäll
Skrivet av: Wetjo skrivet 11 augusti 2009, 21:21:43 PM
Citat från: Patrik skrivet 11 augusti 2009, 17:48:10 PM
Kan svara för Kallhäll;

Buss 542, 547 och 560 stannar vid Industrihotellet som är nära garaget, 547 stannar även vid Övre Bredgården som är precis utanför garaget.

Du glömde 591 vid industrihotellet.  :P
Titel: SV: Swebus Bromma vs. Kallhäll
Skrivet av: Nico skrivet 11 augusti 2009, 21:35:47 PM

Brommagaraget ska väl även under en ganska nära framtid flytta till Lunda så då kanske det blir fler möjligheter att köra extra på bägge garagen.
Titel: SV: Swebus Bromma vs. Kallhäll
Skrivet av: Patrik skrivet 11 augusti 2009, 21:37:59 PM
Citat från: Wetjo skrivet 11 augusti 2009, 21:21:43 PM
Du glömde 591 vid industrihotellet.  :P

Ähh, nattlinjer är överskattade  ;)
Titel: SV: Swebus Bromma vs. Kallhäll
Skrivet av: Wetjo skrivet 11 augusti 2009, 21:49:43 PM
Citat från: Nico skrivet 11 augusti 2009, 21:35:47 PM
Brommagaraget ska väl även under en ganska nära framtid flytta till Lunda så då kanske det blir fler möjligheter att köra extra på bägge garagen.

Tänkte inte på det.  :-\ Då har du ju dygnetrunttrafik till bägge ställena...  :) Med samma nattlinje...
Är det fortfarande 550 som går till Tenstaplan, så är det den som gäller övrig tid. eller 541 och en promenad.
Titel: SV: Swebus Bromma vs. Kallhäll
Skrivet av: Jonatan skrivet 11 augusti 2009, 21:57:16 PM
Tackar för svaren. Jag bor i Jakobsberg så är väl närmast till Kallhäll, nu i alla fall. Sedan kanske det blir hugget som stucket när brommagaraget flyttar till Lunda. Tror väl att Kallhäll är lite roligare körning med trevligare vagnpark. Har inte kört MAN förut (förutom någon kilometers provtur) och är ju kul med nya bekantskaper.

Någon som kan ge en liten beskrivning av Brommagaraget, MrBuss kanske?
Titel: SV: Swebus Bromma vs. Kallhäll
Skrivet av: Omnilasse skrivet 11 augusti 2009, 23:14:23 PM
Citat från: Wetjo skrivet 11 augusti 2009, 21:49:43 PM
Tänkte inte på det.  :-\ Då har du ju dygnetrunttrafik till bägge ställena...  :) Med samma nattlinje...
Är det fortfarande 550 som går till Tenstaplan, så är det den som gäller övrig tid. eller 541 och en promenad.
550 är ju dock inte till så stor nytta som bussförare (går ju bara i rusningstid då få tjänster startar eller slutar), men du kan ju alltid ta 178 till Akalla och byta till 517 så kommer du lätt till Lunda, de tider 591 inte går- helt bra är det dock inte, men det går ju rätt bra att åka till Spånga också och ta buss (eller gå därifrån). Är själv inte bussförare, men jag har ju förstått att mercedesbussarna inte är så populära, annars är det väl rätt hygglig vagnpark även i Bromma. När det gäller linjer är väl dock Kallhäll något trevligare. Förutom några linjer till Solna cirklar ju nästan alla runt Spångaområdet av Brommagaragets linjer och några kring gröna linjen. Nu när 119 delas har man ju inte några riktigt långa linjer kvar, vilket ju kan göra det lite tjatigt. Kallhäll har väl inte heller så bra när det gäller långlinjer och det kan förstås bli lite tradigt med alla turer i Viksjö, men å andra sidan har man ju några mer lantliga linjer (556-557) och dessutom tre direktbusslinjer, varav en in till stan och en nästan in till stan (546 till Karolinska institutet). Kallhäll har ju 23 linjer (om man räknar med 552X) medan Bromma bara har 17 (inklusive 117X som väl snarast får räknas som en variant av 117 och inklusive 158 som ju bara går några turer per dag). Som "timförare" har väl dock Bromma fördelen att det går rätt fort att lära sig linjenätet. Kallhäll har ju en del rätt udda linjer, såsom 552x som går en variant på sommaren och en annan på vissa högtidsdagar (julafton och några fler dagar), liksom 548 som går till Ängsö några turer på helgerna, 567 som trafikerar en sträckning på vardagsmorgon, en annan på dagtid och eftermiddagar samt en helt annan sträckning på helgerna! Kräver som sagt lite mer av inlärning, men blir ju desto mer omväxlande!
Titel: SV: Swebus Bromma vs. Kallhäll
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 11 augusti 2009, 23:29:31 PM
Sedan får vi inte glömma att Kalhäll kör även trafiken i Kungsängentrakten!

När det gäller Bromma vill jag minnas att man är/var ganska pigga på att "koppla ihop" linjerna så man kör (utan att kolla igenom gamla tjänstepaket) tex 113-113-119-119-513 eller 127-117-112-114-124-124... osv, så man slipper snurra runt på tex 114 eller 127 hela dag.
Titel: SV: Swebus Bromma vs. Kallhäll
Skrivet av: Nico skrivet 11 augusti 2009, 23:32:38 PM

Finns nog knappt något paket (i alla fall inte hos entreprenörerna i SL-land) numera som innehåller linjerena tjänster utan nog snurrar man en del mellan linjerna lite överallt vilket även inkluderar Brommadepån.
Titel: SV: Swebus Bromma vs. Kallhäll
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 12 augusti 2009, 00:18:23 AM
CitatNä man kopplar ju linjerna så att det stämmer med pissepauser, raster och passlängder, så att man är på rätt ställe vid rätt tidpunkt och kan bli avlöst.

I Tyresö var det t.ex lämpligt att köra 872-873-875 eller 875-873-872 då utnyttjade man tiden och hade tillgång till avlösningsplatser med gångavstånd.

Ja men det där är ingen nyhet! Det är inte bara folk som har kastat halva livet i yrket som kan sådana saker, utan även "tillfälliga resenär" som jag inser sådana saker. Min kommentar skulle ses som en uppmuntran för Jonathan så han skulle slippa oroa sig för att snurra runt på samma Brommalinje hela dag.
Titel: SV: Swebus Bromma vs. Kallhäll
Skrivet av: Wetjo skrivet 12 augusti 2009, 04:45:20 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 11 augusti 2009, 23:14:23 PM
550 är ju dock inte till så stor nytta som bussförare (går ju bara i rusningstid då få tjänster startar eller slutar), men du kan ju alltid ta 178 till Akalla och byta till 517 så kommer du lätt till Lunda, de tider 591 inte går- helt bra är det dock inte, men det går ju rätt bra att åka till Spånga också och ta buss (eller gå därifrån).

Vad ska du till Akalla att göra om du ska till Lunda från Jakobsberg? Lång och stor omväg. Bättre då att ta 541 eller 543 till Byleden och promenixa den sista kilometern. Du spar bra mycket tid i så fall.
Titel: SV: Swebus Bromma vs. Kallhäll
Skrivet av: Omnilasse skrivet 12 augusti 2009, 10:15:17 AM
Citat från: Wetjo skrivet 12 augusti 2009, 04:45:20 AM
Vad ska du till Akalla att göra om du ska till Lunda från Jakobsberg? Lång och stor omväg. Bättre då att ta 541 eller 543 till Byleden och promenixa den sista kilometern. Du spar bra mycket tid i så fall.
Okej, får erkänna när jag tittade på restiden för 517 att det kanske blir lite stor omväg (Kunde inte tänka mig att den delsträckan skulle ta närmare 15 minuter!), men ser vi med den nya depån på Gunnebovägen är det väl annars bäst att gå från Spånga station - men det är klart att det går bra att promenera och få lite frisk luft från Skälbyvägen också. Tänkte väl komplettera med att det ju också finns uppställningsplats än för ett tio tal bussar i Vällingbydepån och Alvik används ju ännu, så det blir ju några andra ställen att åka till också.  Sedan använder ju Brommadepån rätt mycket avlösning längs linjerna också, så det blir ju rätt vanligt att påbörja/avsluta skiftet i Spånga station (och antar även längs hållplatser på gröna linjen).
Titel: SV: Swebus Bromma vs. Kallhäll
Skrivet av: Nico skrivet 12 augusti 2009, 11:14:07 AM

Från Spånga så går både 157 (under vissa tider) samt 517 mot Lunda. Nu spekulerar jag visserligen friskt sedan, men det är nog inte helt otroligt att man kan komma att dra i alla fall 517 i en slinga som passerar Gunnebovägen. Skulle kanske kräva en 3 minuter längre körtid. Ska man spekulera ännu vildare så skulle kanske även ett byte mellan garagen vara ett alternativ i framtiden, dvs. ett byte där nygamla 512 (503) och 517 kan komma att byta avtalsområde. Kallhäll kör ju redan 518 och 519 så 517 skulle kanske inte vara så konstig där heller... men detta är som sagt ett mycket fritt spånande från min sida.
Titel: SV: Swebus Bromma vs. Kallhäll
Skrivet av: Wetjo skrivet 12 augusti 2009, 11:25:24 AM
Citat från: Nico skrivet 12 augusti 2009, 11:14:07 AM
... men detta är som sagt ett mycket fritt spånande från min sida.

Mera spån!   ;)  ;D
Titel: SV: Swebus Bromma vs. Kallhäll
Skrivet av: Omnilasse skrivet 12 augusti 2009, 11:43:42 AM
Citat från: Nico skrivet 12 augusti 2009, 11:14:07 AM
Från Spånga så går både 157 (under vissa tider) samt 517 mot Lunda. Nu spekulerar jag visserligen friskt sedan, men det är nog inte helt otroligt att man kan komma att dra i alla fall 517 i en slinga som passerar Gunnebovägen. Skulle kanske kräva en 3 minuter längre körtid. Ska man spekulera ännu vildare så skulle kanske även ett byte mellan garagen vara ett alternativ i framtiden, dvs. ett byte där nygamla 512 (503) och 517 kan komma att byta avtalsområde. Kallhäll kör ju redan 518 och 519 så 517 skulle kanske inte vara så konstig där heller... men detta är som sagt ett mycket fritt spånande från min sida.
Vore ju bra för förarna, men frågan om man gör det för bussgaragets räkning, SL tappade av någon konstig anledning lusten till att dra via bussgaragen när man la ut busstrafiken på entreprenad :). Tycker mig väl ha sett i något SL-dokument att det kan bli ändringar avseende vilka linjer som skall ingå. I upphandlingsplanen har man dock ännu inte försökt samordna upphandlingen med aktuella områden, men möjligheterna finns ju i och med att Bromaavtalet väl planeras att vara ute för upphandling under 2013. Busslinks avtal är väl också av tillsvidare typ, så det finns ju en möjlighet där. 519 har ju dock gått in i "linjehimlen" sedan omläggningen i Järfälla. Talar man om "synnergieffekter" är väl en anledning till att Kallhäll har 518 att man kan växla med 541 i Vällingby.  Att bara byta till 517 skulle göra det svårt att skapa bra omlopp (kopplingar till andra linjer utan för stora tomkörningar) så frågan är om Kallhäll skulle vara så intresserade? Nu räcker ju inte depån till för det, men annars vore ju en möjlighet att nya Lundadepån tog järvalinjerna + 541. De går ju inte inom Solna/Sundbyberg, dessutom är ju Råsta också ganska fullbelagd! Det skulle ju som sagt dock rimligen kräva en upphandling för en sådan stor ändring av linjepaketen.
Titel: SV: Swebus Bromma vs. Kallhäll
Skrivet av: Nico skrivet 12 augusti 2009, 11:48:38 AM

Man får nog se vad som händer. Att sitta och spåna som jag gör är mest jämförbart med svammel eller kristallkula eller what ever.  ;D

Rent reellt så återfinns väl dock många avtalsområden i SL-land i former som inte är helt anpassade till dagens trafikutbud och dito önskemål så det är nog inte helt otroligt att man förr eller senare kommer att göra en del ändringar och rockader.
Titel: SV: Swebus Bromma vs. Kallhäll
Skrivet av: Omnilasse skrivet 12 augusti 2009, 12:15:24 PM
Citat från: Nico skrivet 12 augusti 2009, 11:48:38 AM
Man får nog se vad som händer. Att sitta och spåna som jag gör är mest jämförbart med svammel eller kristallkula eller what ever.  ;D

Rent reellt så återfinns väl dock många avtalsområden i SL-land i former som inte är helt anpassade till dagens trafikutbud och dito önskemål så det är nog inte helt otroligt att man förr eller senare kommer att göra en del ändringar och rockader.
Men visst är det kul att spåna! Men problemet är ju att det finns så många aspekter att ta hänsyn till! Och det är ju inte alltid SL väljer de mest rationella lösningarna... Nu planerar man ju Lundadepån till att ha plats för cirka 80 bussar, vilket är ungefär vad Bromma har idag, då blir ju möjligheterna till rockader ganska begränsade. Sedan kanske vi "fantaster" gärna ser att alla linjer inom ett område (nummerserie) hör till samma depå, medan om man ser på körtider från depå ut till linje måste konstatera att det kan bli helt andra lösningar som är mest ekonomiska. För många linjer handlar det ju närmast - i detta avseende - om från vilken sluthållplats man har mest tomkörningar från/till depå. Men lika viktigt som tiden för tomkörningar är ju hur man kan koppla ihop omloppen med andra linjer, samt om man väljer att ha avlösning längs linjen eller ej och vilka restider det då blir för förarna mellan olika avlösningsplatser. Man kan ju också här vända på det att se det som att SL genom konstruktionen av linjepaketen också därigenom styr vilka lösningar entreprenören skall välja.. 
Titel: SV: Swebus Bromma vs. Kallhäll
Skrivet av: rengmark skrivet 01 september 2009, 14:00:56 PM
Nu börjar Lundadepån bli klar. I dag körde Brommas 5418 genom tvätthallen ett flertal gånger och borde vara Stockholms renaste buss utvändigt. Man har idag ganska bra möjlighet att ta foton över depån men den försvinner senare när personalparkeringen inhägnas.
Det var tidigare meningen att Kälvestavägen och Gunnebogatan skulle bindas ihop. Det fanns en färdig vägbank under flera år som låg över båda industrispåren. Man hann t.o.m. asfaltera cykelbanan bredvid. Sedan ändrades planerna för att ge plats åt ny bostadsbebyggelse.