Norrtälje 1992

Startat av Bussmicke, 06 februari 2022, 00:27:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke







Exemplarisk skyltning på buss och hållplats.  ;D  :-*




Och för att Ersa inte ska bli ledsen tar vi med en buss på 807.


Mer bilder på hemsidan.
Sökdatum 2022-01-17 i bildgalleriet.

---
/Edit: Korrigerade användarnamn.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Jag blev glad redan vid bilden på den trevligt skyltade "tjufemman". :) Men bildbevis på att kortvagn på 807 räckte då (och i princip räcker på 677 än idag) är givetvis också trevligt.

Ulf Berlin

SL buss och enkelvagn på 807an var ju verkligen inte vanligt,men detta är ju taget under midsommartid så...
Jag får inte ihop texten på sidan på 4326.../Ulf

Carl

Står det inte "Norrtäljetrafiken Rimbo" på sidan på 4326?

En titt i gamla tidtabeller antyder att SL bara körde två UL-omlopp (och då endast på 807an) fram till sommaren 1993. Då förlängdes 639 från Hallstavik till Östhammar och Öregrund, och därmed började UL (dvs. Swebus Östhammar) köra till Stockholm. I samband med det fick SL fler omlopp på 807 samt började även köra avgångar på 805.

Som jag minns det var även H6A 4319 utrustad med UL-maskin. Samma minne säger också att SLs två UL-omlopp kördes med normalbuss fram till 1993. Men detta minne är osäkert, och någon annan vet säkert bättre.

Fredrik Gelin

Körde inte Norrtälje enstaka avgångar på 809 också?

Jag har ett vagt minne av att det var ytterligare någon linje som kördes i något utbyte med UL, men kommer inte på vilken det var just nu.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Ersa

Jodå, samt ett par avgångar på 805, 888 och ett par ytterligare UL-linjer jag inte kommer på fritt ur minnet. På olika omlopp som givetvis varierade mellan åren och depåerna.
Ett exempel på ett Rimboomlopp som lär ha funnits dessa år var 807 från Rimbo till Uppsala, 888 till Björklinge och tillbaka, 805 till Hallstavik, 641 till Norrtälje, och 647 till Rimbo.
Detta medan grå UL-bussar i princip bara förekom på 807, samt en enstaka variant av denna, där en liten delsträcka av 625 (från Norrtälje via Rösa till Rimbo) kördes, för att i Rimbo åter bli till en 807 och direkt fortsätta mot Uppsala.

Det stämmer bra att det var 1993 som utbytet utökades rejält. Samma utbyte avslutades i princip helt i augusti 2008.

Bussmicke

15 ljuva år då

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

B10M

Fantastiskt vackra bilder, stort tack för detta.

Eje Larsson

När SL övertog SJ:s busstrafik i Roslagen 1969 kom trafiken Norrtälje-Uppsala att köras från Uppsala i enlighet med det avtal som skrevs  mellan SL och SJ-buss. Detta genererade en hel del konstiga tomkörningar morgon och kväll som ibland annonserades för allmänheten. Vid UL:s bildande 1978 tog vi över avtalet. Dessutom återupptogs den tidigare nedlagda trafiken Hallstavik - Uppsala som även den kördes från Uppsala. Sedan Swebus bildats satte vi oss ner, UL och Swebus  tillsammans med Busslink i Norrtälje. Som planeringsansvarig på UL ville jag få bort alla konstiga körningar. Därför föreslog vi att omlopp som naturligt började i Rimbo och Hallstavik skulle köras av Busslink. Vi skulle byta kilometer med varandra. Färgen på bussen var underordnad. Det viktiga var att köra trafik när folk ville åka. Personalen i Rimbo och Hallstavik var entusiastiska. Många hade ett förflutet hos SJ-buss och hade tidigare kört i Uppsala län. Detta samarbete kom sedan att utvecklas ytterligare. Vi sparade fordon och de berörda busslinkförarna fick roligare tjänstgöring. Den hårdast belastade turen på L 807 var den som kom in till Uppsala 7:45. Därför tursattes den med ledvagn. Hem behövdes den inte på förmiddagen, men vi hade användning för den. Vi nyttjade den som skolförstärkning till Uppsala bl. a. från Järlåsa, Björklinge eller Alunda. Det varierade mellan olika tidtabeller var den gick. När Swebus på vårt uppdrag skaffat 20 m långa ledvagnar slog vi ihop SL 639 med UL 810 så att L 639 kom att köras genomgående Öregrund - Östhammar - Hallstavik - Rimbo - Tekniska Högskolan. Eftersom 20 m ledvagnarna tog 82 sittande kunde Busslink minska förstärkningsberedskapen i Hallstavik. Samarbetet utvecklades sedan ännu mer så att UL-vagnar kom att gå enstaka turer på L 641 Norrtälje - Hallstavik och SL-vagnar på L 809 Norrtälje - Edsbro - Knutby - Uppsala. Det övergripande syftet var hela tiden att erbjuda bättre utbud inom kostnadsramarna. En dag blev jag uppringd av en man från gatukontoret i Stockholm. Han undrade vem som gett oss tillstånd att köra 20 m långa bussar på Valhallavägen. Jag fann mig snabbt och svarade att det nog var den som gett tillstånd till 24 m långa tankbilar med högoktanig flygbensin från Värtan till Arlanda via Valhallavägen. Sedan hörde jag aldrig något mer om den saken.

Ersa

Att ha 807-bussarna baserade mestadels i Uppsala och Rimbo, samt någon enstaka i Norrtälje, var ett bra upplägg med minimala tomkörningar. Idag står alla 677-blåbussar (utom en) i Norrtälje, vilket leder till tomkörningar därifrån istället, då flera omlopp fortfarande än idag börjar och slutar i Rimbo.
Det finns ett enda litet utbyte kvar, i form av vardagsdygnets första 677 från Uppsala, som körs med en gul buss från Uppsala till Åby Långhundra, där den vänder tillbaka igen. Detta lär förmodligen fortsätta även efter att Keolis respektive Transdev tagit över kontrakten.

Visst var alla dessa utbyten populära bland den vana förarkåren i Rimbo, som hade ett rejält stort trafikområde som sträckte sig över betydande delar av Uppsala kommun i väst, Östhammar i norr, samt alla möjliga lokala linjer runtom Täby/Danderyd i söder. Det var trevliga varierande arbetsdagar på den tiden.

Ulf Berlin

Bra svar på en dum fråga Eje ;)
20m vagnarna var väl dom som hade den mörkröda/silverfärgade UL lacken?/Ulf

Carl

Enligt gamla tidtabeller (både från SL och UL) var det år 1999 som SL började avgångar köra på 809 samt turer till Björklinge och Järlåsa (senare istället Alunda). Mellan 1993 och 1999 höll sig SLs Uppsalaturer till 805 och 807. Däremot började SL redan från 1995 köra på UL-linjer kring Östhammar.

Körde någonsin Norrtäljestationerade förare på UL-trafiken? Under min korta sejour i Norrtälje år 2000 var det fortfarande bara Rimbo- och Hallstaviksförare som körde på UL. Jag fick det då förklarat att detta var ett enkelt sätt att avgränsa vilka förare som behövde utbildning och utrustning för ULs biljettsystem.

Eje Larsson

Det stämmer att det var Rimbo och Hallstavik som körde UL. Detta var för att minimera utbildningsbehovet. En annan udda företeelse var att SL-förarna hanterade bussgods och cyklar fast SL officiellt inte gjorde det. Det fanns en inofficiell överenskommelse med personalen att de fick en femma per hanterad fraktsedel. Pengarna gick till fikakassan i personalrummen i Rimbo och Hallstavik. En hallstaförare lär ha bott i Älmsta och tog med sig de enstaka paket som förekom dit när han åkte hem. En gång ringde någon från SL: s huvudkontor på Tegnergatan och sa: "Det går rykten om att vi kör cyklar och gods till Norrtälje, men det gör ju inte vi." Jag förklarade för honom att det ingick i uppdraget att köra UL-trafik. Då undrade han vem som ansvarade för godset. Mitt svar blev att det gjorde respektive fikarum. Mig veterligt var det aldrig någon försändelse som kom bort.