Hej på er!
Jag och sonen inser att en del gamla trotjänare i SL-trafiken kommer att trilla över 16-årstrecket snart... Scania OmniLink (inte minst Keolis 4701!) och Volvo B9S bl.a.. Frågan är om/hur några av dessa räddas till eftervärlden? Har SvOf nån strategi - och möjligheter (pengar, tid, uppställningsplats..) - att göra insatser för busshistorien? Har SvOf tidigare köpt 16-plussare som fått "mogna" och blivit veteranbussar på sikt? Eller är det privatpersoner som köper loss enstaka bussar, och så letar de sig fram till SvOf senare i livet? (Vad kostar förresten en buss som rullat 16 år för SL - snackar man symboliska 1 kr, eller har de faktiskt ett högre värde?)
Blev visst många frågetecken ovan ser jag...

Mvh
Lars (och Edvin) Lengberg
PS. Apropå "rädda" - överlevde någon dubbelledbuss från Göteborg? Volvo själva kanske behöll nån..? Vore synd och skam om de blivit konservburkar allihop.. DS.
EDIT: Ändrade öknamnet till det korrekta Volvo B9S, då det nämnda öknamnet är känsligt i vissa sjukdomskretsar och inget som SvOf vill ha (ännu mera) kritik för.
/Admin