Rejäl husbuss

Startat av 1896, 04 augusti 2016, 20:25:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 05 augusti 2016, 11:47:24 AM
Så ett 16500 kg:s fordon utan inredning måste du ha C behörighet för att köra men monterar du några stolar i den så räcker det med ett B körkort och då alltså utan några krav om förnyelse av körkortet efter 5 år som man självklart trodde gällde all tung trafik.

Ja. Men du skall ha "bostadsinredning" för att få registrera fordonet som personbil klass II. Det skall alltså vara en husbuss. Men det räcker väl med ett enklare pentry och ett köksbord med några stolar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: zjbus skrivet 05 augusti 2016, 11:47:24 AM
Så ett 16500 kg:s fordon utan inredning måste du ha C behörighet för att köra men monterar du några stolar i den så räcker det med ett B körkort och då alltså utan några krav om förnyelse av körkortet efter 5 år som man självklart trodde gällde all tung trafik.

PB klass II är avsett att vara husbilar. Det räcker inte med ett par stolar utan fordonet ska vara inrett för bostadsändamål. Jag har själv byggt om en buss till husbil, men inte PB klass II. Den stora fördelen är att besiktningavgiften blir densamma som för PB. En stor buss kostar minst 1500:- att besa, varje år.
Min uppfattning är att de flesta som har PB klass II är eller har varit yrkesförare.

zjbus

Tack för era svar men faktum kvarstår med mer eller mindre avancerad bostadsinredning så får man alltså framföra ett tungt fordon med endast ett B körkort och att de flesta är eller har varit yrkesförare är förstås bra men alltså inget krav, låter varken logiskt eller trafiksäkert.

Björn Forslund

Citat från: zjbus skrivet 05 augusti 2016, 12:31:11 PM
Tack för era svar men faktum kvarstår med mer eller mindre avancerad bostadsinredning så får man alltså framföra ett tungt fordon med endast ett B körkort och att de flesta är eller har varit yrkesförare är förstås bra men alltså inget krav, låter varken logiskt eller trafiksäkert.

Det var en miss av okunniga myndigheter som inte räknat med så stora husbilar. Men vad jag vet har det väl inte hänt någon större olycka med den typen av fordon.

yngrot

Som sagt en rejäl husbuss men här måste man ju oxå tänka på höjden ..  Vad gäller 24 m ledvagnar så är de ju spärrade på max 70km/h  så risken att någon skulle bygga om en sådan  är väl obefintlig..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Greger Larsson

Äh, den där husbussen var väl inte så värst, med tanke på att det finns flera Helmarkdubbeldäckare som är ombyggda. Då blir det mer rejält: 15m x 4,25 i höjd, Setran är "bara" 12m x 4m.

zjbus

Citat från: Greger Larsson skrivet 06 augusti 2016, 15:18:37 PM
Äh, den där husbussen var väl inte så värst, med tanke på att det finns flera Helmarkdubbeldäckare som är ombyggda. Då blir det mer rejält: 15m x 4,25 i höjd, Setran är "bara" 12m x 4m.
Är rejält = bättre enligt din uppfattning?

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 06 augusti 2016, 16:20:38 PM
Är rejält = bättre enligt din uppfattning?

Jag såg inga värderingar; bara en definition av användningen av ordet "rejäl".

En personlig reflektion som jag och några vänner känt igen oss i, är att om man vuxit upp i ett geografiskt område där 15-metersbussar är normal standardlängd, och t.ex 6-8 st rejäla extraljus är standardutrustning... då brukar man le lite och tyst låtsas hålla med då man i ett annat geografiskt område råkar på någon individ som står och framställer en 12-meters tvåaxling med fyra små lampor fram med ännu större ordalag än "rejäl". Då låter man bli att berätta att det där hemma fanns ett likadant fordon som kallades "fimpen" pga sin lilla storlek. 8)

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 06 augusti 2016, 17:08:16 PM
Jag såg inga värderingar; bara en definition av användningen av ordet "rejäl".

En personlig reflektion som jag och några vänner känt igen oss i, är att om man vuxit upp i ett geografiskt område där 15-metersbussar är normal standardlängd, och t.ex 6-8 st rejäla extraljus är standardutrustning... då brukar man le lite och tyst låtsas hålla med då man i ett annat geografiskt område råkar på någon individ som står och framställer en 12-meters tvåaxling med fyra små lampor fram med ännu större ordalag än "rejäl". Då låter man bli att berätta att det där hemma fanns ett likadant fordon som kallades "fimpen" pga sin lilla storlek. 8)
Jag tyckte väl att Äh, den där husbussen var väl inte så värst lät lite nedvärderande mot ett mindre fordon.
Nog om det, apropå det du skriver så måste jag fråga om det också handlar om fordon som får framföras med endast B körkort? Instämmer definitivt inte i att det skulle vara "häftigt" med större ekipage snarare en större trafikfara det händer redan alldeles för många olyckor i trafiken med tunga fordon, att låta folk med den inställningen och kanske bara ett B körkort framföra dem på allmän väg det tycker då inte jag är häftigt i alla fall.

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 06 augusti 2016, 17:23:23 PM
Jag tyckte väl att Äh, den där husbussen var väl inte så värst lät lite nedvärderande mot ett mindre fordon.
Nog om det, apropå det du skriver så måste jag fråga om det också handlar om fordon som får framföras med endast B körkort? Instämmer definitivt inte i att det skulle vara "häftigt" med större ekipage snarare en större trafikfara det händer redan alldeles för många olyckor i trafiken med tunga fordon, att låta folk med den inställningen och kanske bara ett B körkort framföra dem på allmän väg det tycker då inte jag är häftigt i alla fall.

Nej, jag talade endast om vanliga tungfordon i yrkestrafik. Personligen ser inget behov av att behålla regelverket för tillåtande av äldre B-körkort i dylika tunga fordon.
Inte heller är jag överförtjust i den här "utökade behörigheten" för lite tyngre personbilssläp med enbart B-körkort. Snarare borde man dra det åt andra hållet och avskaffa klassen "lätta släp", samt införa E-behörighet som krav på alla slags bromsade släp som får framföras i 80 km/t.

Lars-Håkan_E

Det är ingen här som ventilerat en annan sak som följer med Pb klass II ?

Med en sådan "Buss" är det skyltad hastighet som gäller, även 120 km/h för de motorvägar som medger detta.

Det är väl helt ok för nyare "bussar" med ABS och skivbromsar men kanske inte så lämpligt för andra.

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 augusti 2016, 19:00:50 PM
Det är ingen här som ventilerat en annan sak som följer med Pb klass II ?

Med en sådan "Buss" är det skyltad hastighet som gäller, även 120 km/h för de motorvägar som medger detta.

Det är väl helt ok för nyare "bussar" med ABS och skivbromsar men kanske inte så lämpligt för andra.
Det har du ju helt rätt i,  finns det nu en skillnad på tunga och lätta fordon vid 3500 kg med allt vad det innebär för att få köra de tyngre, högre körkortsbehörighet, förnyelse av körkortet vart femte år, förarkort, lägre hastighetsbegränsningar och en hel del extra för fordonen som färdskrivare och fartspärrar så är det ju helt orimligt att det är lagligt att köra ett fordon med en tjänstevikt på 16500 kg och tydligen ännu mer med endast ett B körkort om fordonet har en bostadsinredning (var f.. finns logiken?) och då alltså utan alla begränsningar som är normalt för fordon över 3500 kg och dess förare.

Kvarne

Det intressanta här är att jag som har D kort och jobbar som busschaufför INTE får köra en husbuss utan måste ta C-kort medans
"Ullrika" som tog sitt B-kort 1993 fullt lagligt får köra en fullstor buss om den är reggad som PB K2. Make sense...? Nope..... ::) ???
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Fikman


Sen är det ju så att miljözonerna i storstäderna gäller bara buss lastbil och inte personbil klass II, alltså fullt lagligt åka sthlm citty med gammal buss reggad som personbil klass II.

Kravet för att kunna regga som personbil klass II är ju huvudsaklig bostadsinredning, i början slank det igenom bussar med garage bak men numera får man bara ha fullhögt liten bit i lastutrymme.

Personbil klass II kom till 96 som en eu anpassning för att utryckningsfordon skulle få framföras på B körkort, kommun/landsting kunde inte längre skriva dispenser för chaufförerna, sen gick det till en bit in på 2000talet innan eu gnällde på Sverige att våra skatteregler misgynade stora husbilar och då speciellt dieseldrivna husbilar varvid dom nån byråkrat snabbt konstatera att vi kan kategorisera dom  som personbil klass II och på det viset få dom i egen skattekolumn och då få en mer gynnsam beskattning, sen kan jag tycka att byråkraterna borde lagt in en övre max vikt på personbil klass II.

D11R21

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 augusti 2016, 12:08:15 PM
Den stora fördelen är att besiktningavgiften blir densamma som för PB.


Min PB2 kostade 795:- å besiktiga i Maj i år så nog var det dyrare än vanlig PB.

Mvh Patrik