Swebus 3047 läges rapport

Startat av 1896, 27 maj 2014, 11:37:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Nuvarande ägare i Helsingborg är väldigt snäll och låter bussen stå i sitt garage tillsvidare, dock hade garaget ifråga objudna gäster under Jul och Nyårs helgerna, dessa hade sönder både tändningslåset och rattstången i bussen, så nu går bussen inte att köra, tanken var att bussen skulle köras upp till mig på Värmdö, men nu krävs alltså reparationer först.

Vad gäller den trasiga inredningen, så har jag fått löfte av nuvarande ägaren till GDG 1860 att jag ska få köpa dynor från den bussen, han ska göra husbuss av den bussen, så han har lovat att spara dynor åt mig.

3047 är alltså den sista Alpusen i Sverige som fortfarande är buss, därför vore det guld värt om den kunde bevaras, fast jag tycker innerst inne att detta är Nobinas ansvar och möjligen något länsbolag där dessa bussar nyttjats flitigt, återstår väl att se om jag kan bli sponsrad, jag ger i vart fall inte upp den möjligheten.  8)

1896

Med sorg i hjärtat måste jag meddela att 3047 nu håller på att demonteras hos Rybro Lastbilar AB i Kvidinge. Detta var alltså den sista Alpusen i Sverige som fortfarande var buss, så ska en Alpus bevaras som buss nu, så krävs mycket mera arbete mot om 3047 hade räddats.  :'(

John P

Tråkigt !   :'(
Vad hände ?
En bevarad Alpus hade varit jättekul. Jag åkte ofta med Alpus-bussar till och fån skolan när jag gick i högstadiet, fanns en hel del Alpus-bussar i Trollhättan, på slutet gick de mest som skolbussar.
Andra bussar som vore kul om de bevaras vore t.ex Carrus FIFTY och kanske en DAB m.fl.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

1896

Vet faktiskt inte exakt vad som hänt, jag fick bara ett sms där ägaren förklarade att han inte hade möjlighet att ha kvar bussen i garaget längre, och sedan gick det fort. Jag hade ju önskat lite ekonomisk backup om jag skulle ha tagit på mig ansvaret för denna buss, men de jag frågat har inte svarat, och att dra upp en buss från Helsingborg till Värmdö med bärgare hade blivit dyrt.  :P

Har dock kvar GDG 1101 på önskelistan, en Scania CR110M, några sådana finns det ju inte heller bevarade, men den är det mycket, och då menar jag mycket mera jobb med innan den blir buss igen. I övrigt så finns ju trots allt GDG 1177 bevarad hos Värmlands bussveteraner, ett GDG "hembygge" av den första modellen, vi får trösta oss med det så länge.  :)