LInjer Örebro - Arboga och Örebro - Mariestad

Startat av Stefan P, 12 september 2012, 15:54:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Har det funnits linjer som varit liknade de ovanstående eller har flesta linjer slutat vid länsgränserna?

mvh Stefan P

Ps. Detta gäller inte Expressbuss linjer.

Silo

OB Omnibus hade en linje Örebro - Eskilstuna över Arboga - Götlunda - Kungsör. Denna lades ned för något tiotal år sedan. Linjen låg väl någonstans i gränslandet linjetrafik/expressbuss, den var till stor del avsedd för arbetspendling och vissa turer gick till större industrier i säderna. Länstrafiken Örebros färdbevis gällde vissa delsträckor, men i övrigt hade AB Omnibus egna biljetter och månadskort. När den nya järnvägen kom i drift minskade resandeunderlaget drastiskt, varefter linjer upphörde abrubt mitt under gällande tidtabell och mitt i en månad. Resande som hade köpt månadskort (AB Omnibus egna) som fortfarande gällde fick pengar tillbaka motsvarande resterande giltighetstid.
/TS

Resenären

AB Omnibuss körde också Örebro-Arboga via Glanshammar och Götlunda i egen regi. När trafiken övertogs av Länsbussarna avkortades linjen vid Götlunda och körs så än idag som linje 321 även om vissa turer vänder vid Länsgränsen mitt i skogen vid hållplatsen "Spånga". På 80-talet och kanske tidigare gick också en sen kvällstur från Örebro till Spånga körd av Örebro Trafik AB med vanlig stadsbuss.

Christer K

Citat från: Resenären skrivet 13 september 2012, 14:32:22 PM
AB Omnibuss körde också Örebro-Arboga via Glanshammar och Götlunda i egen regi. När trafiken övertogs av Länsbussarna avkortades linjen vid Götlunda och körs så än idag som linje 321 även om vissa turer vänder vid Länsgränsen mitt i skogen vid hållplatsen "Spånga". På 80-talet och kanske tidigare gick också en sen kvällstur från Örebro till Spånga körd av Örebro Trafik AB med vanlig stadsbuss.
Stämmer precis Örebro Trafik hade en till landsorts linje till Odensbacken via Stora Mellösa och åter, man körde denna också med stadsbuss. Hade man tur kunde man vika av vid Österplan och tjäna en 15 - 20 min i avslutningstid.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.