Resa till Bohus-Malmön 1992

Startat av Tommy H, 12 mars 2012, 18:04:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy H

I början av juni 1992 så gav sig min klass iväg på skolresa till Bohus-Malmön en hel vecka. Givetvis fick min far som då körde åt Linköpings Trafik AB äran att köra bussen.
Det givna valet blev den för tillfället fräschaste bussen i Åtvidaberg, LITA 5216 (OPO800) som vid tillfället var ungefär två år gammal.
LITA-bussarna 5216-5217-5218 var lite speciella på det sättet att de inte hade automatisk växellåda, de hade växelspaken i en låda på sidan av förarstolen (hette visst G7-EGS). Under årens lopp hände det åtskilliga gånger att svetsarna lossnade och lådan hamnade på golvet under färd.
De var också några av ytterst få bussar som hade en spak på instrumentpanelen till Telmabromsen. Det fanns förare som i början inte visste vad detta var och körde med Telman delvis inkopplad och sedan klagade på att bussarna var så oootroligt slöa...
5216 hamnade sedan hos Näckrosbuss, Linjebuss och Connex, för att därefter 2007 skeppas över till Kazakstan.


Hela bildserien är från färjan till Bohus-Malmön samt vid kursgården där, förutom den sista som är tagen på okänd plats i Göteborgstrakten.












Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/