En klassisk nattbusslinje

Startat av Gunnar D, 10 maj 2011, 07:02:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



I sommarnatten gör en H23 Capitol på linje 104 ett stopp vid Norrmalmstorg den 20 juni 1966.

Mvh Gunnar

Mr H

Härlig bild!

Funkade det då på 104:an som senare på 94:an att Hornsberg körde inre ringen och Söder den yttre? Detta levde väl kvar på 94:an att Hornsberg körde den inre ringen och Söder den yttre, eller var det tvärtom då efter dagen H? Innebar det i sin tur att när 104:an förstärktes med spårvagn så var det bara Söders ring som kördes med spårvagn?

Mr H

Mr G

Söder körde väl den inre ringen vill jag minnas. Så jag tror att det var tvärtom. Efter dagen H alltså.

Sen flyttar vi oss till före dagen H, och då borde väl detta vara en Hornsbergsvagn, för inte hade väl Söder några H23:or då? Om man kan dra slutsatser från detta körde Hornsberg åtminstone den inre ringen. Efter dagen H byter ringarna dessutom plats med varandra, så att den inre blir yttre och tvärtom. Så då skulle ju din hypotes kunna stämma. Söder körde yttre ringen och Hornsverg den inre. Sen byter man, men kör fortfarande åt samma håll så att säga.

Kunde inte Hornsberg ha kört trådbuss förresten på sin ring om man kompletterat med lite trådar här och där?   ??? ;D ???
吉先生

Gunnar D

Denna natt gick det även en H23 på yttre ringen och nyårsnatten 66/67 gick det spårvagn åtminstone på inre ringen.
I min världsbild utgick H23 endast från Hornsberg fram till Dagen H.

/Gunnar

Bussföraren

Söderhallen körde inre ringen på 94:an fram till dess att linjen upphörde i ringlinjeform

AGR

Citat från: Gunnar D skrivet 10 maj 2011, 14:46:26 PM
Denna natt gick det även en H23 på yttre ringen och nyårsnatten 66/67 gick det spårvagn åtminstone på inre ringen.
I min världsbild utgick H23 endast från Hornsberg fram till Dagen H.

/Gunnar

Nyårsnatten 66/67 gick det spårvagn på bägge ringarna.Bilden visar A25 461 på yttre ringen. På Mustangerna gick inte att rulla fram 104 utan endast 104E. Men natten till ära (den sista ringlinjen med spårvagn) så var vi några som skyltade upp 461 med en rulle från en H15 och lät måla upp skyltar samt fixade fram ett par skyltar med Ringlinjen.
461 vid Slussen på sista varvet, tur 3 ska gå till Högalid för vändning och sedan hem till SÖH


Gunnar D

Citat från: AGR skrivet 10 maj 2011, 17:36:43 PM
Nyårsnatten 66/67 gick det spårvagn på bägge ringarna.Bilden visar A25 461 på yttre ringen. På Mustangerna gick inte att rulla fram 104 utan endast 104E. Men natten till ära (den sista ringlinjen med spårvagn) så var vi några som skyltade upp 461 med en rulle från en H15 och lät måla upp skyltar samt fixade fram ett par skyltar med Ringlinjen.
461 vid Slussen på sista varvet, tur 3 ska gå till Högalid för vändning och sedan hem till SÖH


Ett hedervärt tilltag!

Vände tur 3 via Långholmsg-Heleneborgsg?

/Gunnar

Hasse L

Citat från: Mr H skrivet 10 maj 2011, 10:10:05 AM
Härlig bild!

Funkade det då på 104:an som senare på 94:an att Hornsberg körde inre ringen och Söder den yttre? Detta levde väl kvar på 94:an att Hornsberg körde den inre ringen och Söder den yttre, eller var det tvärtom då efter dagen H? Innebar det i sin tur att när 104:an förstärktes med spårvagn så var det bara Söders ring som kördes med spårvagn?

Mr H
Natt till sön- & helgdagar kördes kvartstrafik på 104 med fyra vagnar på varje ring. Då körde Hbh tre vagnar på vardera ringen och Söh en på vardera. Det kunde också variera; i en turlista från 1961 kör Söh bara en av åtta turer (på inre ringen). Vardagnätter körde Hbh rubbet i de tabeller jag har sparat (1961-65).
Mvh /H.

Mr H

Citat från: Hobgoblin skrivet 10 maj 2011, 21:25:49 PM
Natt till sön- & helgdagar kördes kvartstrafik på 104 med fyra vagnar på varje ring. Då körde Hbh tre vagnar på vardera ringen och Söh en på vardera. Det kunde också variera; i en turlista från 1961 kör Söh bara en av åtta turer (på inre ringen). Vardagnätter körde Hbh rubbet i de tabeller jag har sparat (1961-65).
Mvh /H.

Tack för den infon! Verkar som ett ämne till en doktorsavhandling det här!

Mvh
Mr H

AGR

Citat från: Gunnar D skrivet 10 maj 2011, 17:54:40 PM
Ett hedervärt tilltag!

Vände tur 3 via Långholmsg-Heleneborgsg?

/Gunnar

Nej via Varvsgatan och slingan för linje 10.
Mvh AGR

Gunnar D

Citat från: AGR skrivet 11 maj 2011, 09:01:42 AM
Nej via Varvsgatan och slingan för linje 10.
Mvh AGR

Tack, fann det själv mest troligt. Vändmöjligheten i storslinga kanske inte heller fanns då.

/Gunnar

Mr H

Fast det var väl inte så långt före nedläggningen 1967 som det gick att köra Långholmsgatan-Heleneborgsgatan?
Har för mig att det finns en bild i något av linjehäftena från SSS antingen för linjerna 3, 10 eller 104 på ett mustangtåg som tar den vägen. (Tyvärr så har jag inte tillgång till häftena just nu!). Egentligen så kan jag tycka att det skulle ha kunnat vara ett alternativ för vändningen med linje 10 att vända via denna större slinga för att fortsätta att ha Hornstull i linjesträckningen efter det att trean lades ned och 10:an lades om!

Mr H

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 11 maj 2011, 13:17:21 PM
Tyvärr så har jag inte tillgång till häftena just nu!

Har du ingen portfölj när du går till jobbet?

吉先生

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 11 maj 2011, 13:17:21 PM
Egentligen så kan jag tycka att det skulle ha kunnat vara ett alternativ för vändningen med linje 10 att vända via denna större slinga för att fortsätta att ha Hornstull i linjesträckningen efter det att trean lades ned och 10:an lades om!
Mr H

Och dryga 10 år innan dess kunde det ha varit ett alternativ att dra ut 10:an till Ekensberg när man la ned linje 18 pga platsbrist vid Södermalmstorg. Om det nu var anledningen att 18 konverterades till trådbusslinje 98.
吉先生

Mr H

Hoppas att moderatorn ursäktar om vi glider in lite på spårvagnsfrågor men det kan väl ha sitt intresse det också! Bilden jag pratade om tidigare är från SSS linjeskrift "Linje 0 och andra udda linjer" alltså inklusive linje 104. På en bild från 1 januari 1964 går ett ingående mustangtåg in mot Söderhallen via just nämnda förbindelse Långholmsgatan-Heleneborgsgatan! Tåget är frontskyltat "104" med neddraget linjenummer så att inte det underliggande "E" ska synas. Originellt nog så är motorvagnen A25 451 skyltad "Hornstull" med 60-talsrulle d.v.s svart på vit botten. Det har jag aldrig sett på någon Mustang tidigare!

Mr H