Vaxholmare på Södertörn

Startat av Hasse L, 11 juni 2010, 14:31:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L



SL H46 7988 Scania CR 110 L  (1969).




Fredrik Klint

Mycket trevligt! 7987 finns kanske också i gömmorna?

Nu måste jag fråga: Känns som att flytten av 7987+7988 till Handen gjorde att de blev ommålade. Hade de varit kvar i Vaxholm hade de förmodligen förblivit gula, att jämföra med H44A och H47A. Hur kommer sig detta egentligen? Någon form av protest? Alla andra garage som togs över av SL målade ju om åtminstone en del av vagnparken.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik Klint skrivet 11 juni 2010, 15:12:19 PM
Mycket trevligt! 7987 finns kanske också i gömmorna?

Nu måste jag fråga: Känns som att flytten av 7987+7988 till Handen gjorde att de blev ommålade. Hade de varit kvar i Vaxholm hade de förmodligen förblivit gula, att jämföra med H44A och H47A. Hur kommer sig detta egentligen? Någon form av protest? Alla andra garage som togs över av SL målade ju om åtminstone en del av vagnparken.

När det blev klart att Vaxholms Trafik AB skulle ingå i SL uppgav Radio Stockholm att man garanterats att de skulle få behålla sina bussar och färgen på dessa. Det gällde alltså de befintliga bussarna och under förutsättning att de inte av andra skäl blev i behov av omlackering. 

Att de båda CR110L ändå flyttades lär ha berott på att det inte fanns behov av dem i Vaxholm. De var ju också underhållskrävande och det var kanske därför lämpligt att samla de 50 H46 som övertogs från SJ innan leveransen och dessa två på några få depåer.

Som synes av bilden gick bussarna ett tag i Handen i Vaxholms-färgerna men målades snart om.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hasse L

Citat från: Fredrik Klint skrivet 11 juni 2010, 15:12:19 PM
Mycket trevligt! 7987 finns kanske också i gömmorna?


Dessvärre icke. Den får någon annan försöka skaka fram!
Mvh/ Hasse

saurer

Har inte herr  Sävenfjord den i Centralabussbeställningen livré

Staffan Sävenfjord

Citat från: saurer skrivet 11 juni 2010, 16:20:44 PM
Har inte herr  Sävenfjord den i Centralabussbeställningen livré

Nej, den Scania CR110L jag har i Centrala Buss design är CJX501. Så vitt jag kan förstå ingen tidigare SL-buss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D

Tack för dessa fina bilder på en udda H46!

Mvh Gunnar

Peter Öden

Hej !

Fick inte Vaxholms CR 110L litt. H 46 A ??

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 juni 2010, 12:27:54 PM
Jo.

En av skillnaderna var väl att det var sugmotor på dessa (D11)

Det var bara 7987 som hade litt H46A. 7988 fick litt H46, samma som de 50 som togs över från SJ innan leverans. De båda hade samma typ av motor. Enda skillnaden jag kan finna på dem var att 7987 hade dörr 1-0-0 vid leverans och när den flyttades. Den byggdes dock snart om till 1-1-0.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

K R

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juni 2010, 13:43:17 PM
Det var bara 7987 som hade litt H46A. 7988 fick litt H46, samma som de 50 som togs över från SJ innan leverans. De båda hade samma typ av motor. Enda skillnaden jag kan finna på dem var att 7987 hade dörr 1-0-0 vid leverans och när den flyttades. Den byggdes dock snart om till 1-1-0.

Hej!

I samband med att 7987 byggdes om till 1-1-0 littererades vagnen om från H46A till H46.

Till en början när dessa f d vaxholmsbussar var nya i Handen benämndes de av vissa förare såsom
"Waxholm I:an" och "Waxholm II:an" p g a sin divergerande dörrställning...

Länk till tidigare tråd med snygg broschyrbild på blivande H46A 7987:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28228.0

mvh K R

Björn Forslund

En av Vaxholms CR110L hade sugmotor, den andra turbomotor, vad jag vet.

K R

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 juni 2010, 17:30:10 PM
En av Vaxholms CR110L hade sugmotor, den andra turbomotor, vad jag vet.

Hej!

Enligt mina uppgifter hade de D11 båda två...

mvh K R

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 juni 2010, 17:30:10 PM
En av Vaxholms CR110L hade sugmotor, den andra turbomotor, vad jag vet.

I så fall står det fel i SL-boken 1981. Enligt denna hade SL-vagnarna i 46-serien motor DS11C03 på 260 hk medan de båda fd Vaxholmsvagnarna hade D11R2B på 190 hk.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Rådeström

Bussen är fd Y790-CJX501.

Ursprungligen registrerad 1971-07-01 på Matfors Omnibustrafik KB, Matfors, och fick redan på Matfors-tiden sitt nya regnr.

(CR110L-70 1971 541389)

//Uffe

Mikael T Nilsson

Hej,

Tack för dessa härliga bilder!  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.