Veteranbuss

Startat av Peter Öden, 21 juni 2009, 20:20:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

På blocket så har en Scania-Vabis B 62 ev. B 63 ASJ annonserats ut till försäljning.
Gamla reg.nr är DPP 025 på den men det har s.a.s. fallit ur registret.
Känner någon till något om den ?? Silvergrå överdel och röd nederdel !!

Mvh Peter Ö

Greger Larsson

Scania-Vabis B62/ASJ -50, chassinr 92307
Urspr AB Kålleredsbussarna, reg nr O248, inreg 520509,
660819 t AB Eskilstuna-Boden, Göteborg,
680923 t N388 >DPP025

Mvh GL

bilomnibussen

Hej! Här har vi tydligen ytterligare en "falsk" 1950:a. Jag har tidigare i något sammanhang skrivit om ett tiotal funna bussar i regel från Örebro län som har årsmodellbeteckningen 1950 men helt klart är av årsmodell 1952-53 av chassinummer, registreringsdatum och utförande att döma. Ingen har hittills lyckats förklara varför dessa bussar anges som årsmodell 1950 i besiktningsinstrumenten.
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 21 juni 2009, 22:03:32 PM
Hej! Här har vi tydligen ytterligare en "falsk" 1950:a. Jag har tidigare i något sammanhang skrivit om ett tiotal funna bussar i regel från Örebro län som har årsmodellbeteckningen 1950 men helt klart är av årsmodell 1952-53 av chassinummer, registreringsdatum och utförande att döma. Ingen har hittills lyckats förklara varför dessa bussar anges som årsmodell 1950 i besiktningsinstrumenten.
Mvh Jan G

Det är samma sak med denna, med förflutet från Örebro län.

Enligt Anders Haraldsson är det en 53-a. Han hade dock ingen bra förklaring på varför det blivit fel.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Jag tror att det är ett avsiktligt fel, tidigare trodde jag att det hade något samband med en viss Scania-återförsäljare men det kan inte stämma. Det är inte heller destinerat till en viss löpande chassinummerserie. En buss två chassinummer före (tror jag) EDW953 betecknas 1953. De aktuella vagnarna har funnits såväl hos privata bussföretag som SJ. Även hos Scania (Palle Björkman) är man helt frågande till fenomenet.
Mvh
Jan G

Björn Forslund

Är det inte så att man ville slippa besiktning helt enkelt? Äldre än t o m 1950  är ju befriade, men vad gäller bussar så har det ändrats, nu måste alla bussar in oavsett årgång.
Ska man ta en tidigare avreggad buss i bruk är det ju lätt hänt att den blir lite äldre i pappren...