Veteranbuss till salu

Startat av Svempa, 25 maj 2009, 18:44:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svempa

PÅ busscentrum i Uppland säljes denna :
http://www.busscentrum.se/9585.htm
Kommer den att försvinna utomlands?
Sida: 1 / 1
Skriv ut
Produktgrupp   Övriga bussar
Märke   Volvo B518X
Jämför i annan valuta      
       Begärt pris
Pris exklusive moms   
135 000 SEK
=    135 000 SEK
moms   
33 750 SEK
=    33 750 SEK
Pris inklusive moms   
168 750 SEK
=    168 750 SEK
Lagerid   9585
Tillverkningsår   1950
Allmänt betyg (1-5)   5
Styrning   Höger
Veteran   Ja
Typ av fjädring   Parabel-parabel
Annan information   veteranbuss, VERY GOOD CONDITION
Uppställningsplats   uppsala
Land   Sverige

yngrot

Vore ju synd om den försvann 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Sven W

Hej

B518X? Vad är det? Känns inte som något särskilt vanligt.

Hälsningar
Sven

Greger Larsson


Ove Bojarp

Det ser ut att vara en Fabian Hägglund, men var fanns han någonstans
sin verksamhet?

Björn Forslund

Hej

Nej, prislappen är på tok för hög. Inredningen kommer från någon betydligt modernare buss, och det drar ner intrycket. En fin buss av den årgången med originaltrogen inredning kan gå för 150 tusen till utländska köpare, men denna har, som skrivits, varit till salu länge.

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 maj 2009, 00:44:31 AM
Intresset verkar inte så stort eftersom den funnits till salu i flera år, för halva den prislappen kanske det kunde vara intressant men ytterst få om någon betalar 170 tkr.

Inredningen känns inte som orginal 1950

Stolarna känns mer 1970-tal tycker jag. Tyvärr känner jag inte igen stolstypen, men det kanske någon annan gör här? Jag tror inte att stolarna kan vara äldre än 1960-tal i alla fall. Dessutom känns klädseln på stolarna väldigt modern

Misstänker att bussen kan ha saknat stolar vid renovering och att man då satt in dessa i brist på annat
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Greger Larsson

Bussen tillhörde ursprungligen Fabian Hägglund i Trehörningsjö och blev avregistrerad 1970. 1989 bärgades den till Ö-vik och renoverades av fd åkaren John Byström. Stolarna vill jag minnas kom från en merca-buss och de ser finska ut så det var troligen från någon LPO/Delta (el Autokori). Bussen hamnade sedan hos Stefan Gustafsson i Slagnäs och han hade faktiskt planer på att byta ut stolarna till äkta vara. Tyvärr gick ju Stefan bort hastigt och bussen blev därefter till salu hos Busscentrum.

Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 26 maj 2009, 22:31:30 PM
Bussen tillhörde ursprungligen Fabian Hägglund i Trehörningsjö och blev avregistrerad 1970. 1989 bärgades den till Ö-vik och renoverades av fd åkaren John Byström. Stolarna vill jag minnas kom från en merca-buss och de ser finska ut så det var troligen från någon LPO/Delta (el Autokori). Bussen hamnade sedan hos Stefan Gustafsson i Slagnäs och han hade faktiskt planer på att byta ut stolarna till äkta vara. Tyvärr gick ju Stefan bort hastigt och bussen blev därefter till salu hos Busscentrum.

Det förklarar en hel del. Vet du om Stefan hann få tag på rätt sorts stolar? Stolarna kanske ligger någonstans och väntar på att monteras in i bussen? I sådana fall borde det inte vara några större problem att fixa detta
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.