Sänkt körkortsgräns

Startat av Peter Rost, 06 december 2008, 19:54:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Krille

    Citat från: Björn Ax skrivet 07 december 2008, 09:30:14 AM
    Hur tänker du här?
    Ska man säga så till lastbilschaufförer också?
    Du kör ju bara. PÅ vissa ställen slipper du till och med lasta själv.
    Då får det räcka med 20 pix i månaden.
    Men nej det gör man inte.
    Så jag håller inte med i ditt resonemang där.[/list]

    Njaa, men tänk så här.
    1. Ingen kontanthantering på bussen du kör, bara att släppa på passagerarna.
    2. GPS med tillhörande elektronik som styr skyltning in/utvändigt.
    3. Dator som talar om när och var du ska svänga, avstånd till nästa hållplats m.m
    4. I förarens jobb ingår inget annat än själva körningen, såsom städ, tank osv.
    5. Övriga tekniska finesser, tex passagerarna öppnar bakdörrarna själva tex

    Självklart är det bra med teknisk utveckling, men vad leder det till om vi tänker lite längre?
    Ähhh, buss kan ju vem som helst köra, det är ju bara att titta på bildskärmen där framme och gasa/styra.
    Det är knappast status/lönehöjande, eller hur?

    Spånar

    /K

    peterbuilt

    Sänkt åldergräns är så mycket feltänk som det kan bli. För att komma åt problemet med förarbrist, både inom buss och lastbilsbranschen måste man först se varför det är brist. I och med att de stora pensionsavgångarna drar igång under de närmaste åren känner väl arbetsgivarna panik men saknar tydligen självransakan därav kravet.

    Faktum är att arbetstider, löner, arbetsmiljö OCH det allmänt dåliga bemötanden som förare inom BÅDA yrkena får, tär hårt. Många nya som kommer från industri, tjänstesektor eller skola, dvs med "normala" arbeten som referens, och det blir inte sällan en chock som heter duga. Och det totala ointresset(och/eller kunskapen att kunna) från arbetsgivarhåll att förändra eller förbättra ger i sin tur oengagerad personal som i sin tur ger onödiga skador och förslitningar och ointresse som genererar stora kostnader.
    Det är helt naturligt. Men onödigt. Yrken som där uppskattning saknas och där negativ kritik ges till höger och vänster, klagomål från allmänhet anses är normalt och närmast default, är som tur är få numera. Men detta är ett av dom. Med det i tanken påstå att sänkt åldersgräns är lösningen på uppenbara grundläggande problem är närmast löjeväckande. Skulle ungdomar acceptera mer skit är en 40+ person? Tror inte det va, det enda som kan upprätthålla orättfärdig kritik är livserfarehet. Man måste ju jämföra sin egen bransch med det man konkurerar med. DVS alla andra branscher. Inte andra bussbolag/fraktbolag. Vägen att gå är rimligare arbetsvillkor, bättre arbetstider, lägre månadstid, bättre ersättning för obekväm arbetstid större spridning i lönetrappan och induviduell lönesättning. Dvs precis som på den normala ÖPPNA arbetsmarknaden.(För jag anser att branschen inte är jämförbar med många andra den är INTE transparant och öppen, mycket i branschen är en kvarleva från förr pga att beställaren fortfarande, inte sällan iaf, är en politisk organisation som bevisligen är tillsatta av andra värden än kompetens.
    Grupptänket, med fackföreträdare, har sett sina bästa dagar inom denna bransch. Det "bussen" gick för några decenium sedan. Men det har dom inte fattat.

    RoTe

    Citat från: Krille skrivet 07 december 2008, 10:40:09 AM

      Njaa, men tänk så här.
      1. Ingen kontanthantering på bussen du kör, bara att släppa på passagerarna.
      2. GPS med tillhörande elektronik som styr skyltning in/utvändigt.
      3. Dator som talar om när och var du ska svänga, avstånd till nästa hållplats m.m
      4. I förarens jobb ingår inget annat än själva körningen, såsom städ, tank osv.
      5. Övriga tekniska finesser, tex passagerarna öppnar bakdörrarna själva tex

      Självklart är det bra med teknisk utveckling, men vad leder det till om vi tänker lite längre?
      Ähhh, buss kan ju vem som helst köra, det är ju bara att titta på bildskärmen där framme och gasa/styra.
      Det är knappast status/lönehöjande, eller hur?

      Spånar

      /K
    En lastbilschaufför kan slippa göra något annat än att köra och han har ändå bra mycket högre lön än busschaufförer.[/list]

    Björn Ax

    Citat från: Krille skrivet 07 december 2008, 10:40:09 AM

      Njaa, men tänk så här.
      1. Ingen kontanthantering på bussen du kör, bara att släppa på passagerarna.
      2. GPS med tillhörande elektronik som styr skyltning in/utvändigt.
      3. Dator som talar om när och var du ska svänga, avstånd till nästa hållplats m.m
      4. I förarens jobb ingår inget annat än själva körningen, såsom städ, tank osv.
      5. Övriga tekniska finesser, tex passagerarna öppnar bakdörrarna själva tex

      Självklart är det bra med teknisk utveckling, men vad leder det till om vi tänker lite längre?
      Ähhh, buss kan ju vem som helst köra, det är ju bara att titta på bildskärmen där framme och gasa/styra.
      Det är knappast status/lönehöjande, eller hur?

      Spånar

      /K
    3 och 5 finns inte här i Uppsala iaf.
    Jag ser avståndet till nästa hpl men inte vart eller när jag ska svänga.
    Sen så måste jag öppna bakdörrarna manuellt då automatöppning ej får användas på GUB.

    Sen att buss kan vem som helst köra. Ja du titta bara på reparation av GUB 380 så ser du att inte vem som helst kan köra buss.

    Sen vetskapen att man är ansvarig för upp till 100 passagerares liv. Är inte det värt nånting?
    Kör man lastbil är man bara ansvarig för lasten. Kanske kan ha värde upp till flera miljoner men vad är ett människoliv värt?

    se bara den tragiska olyckan med KR trafik. Där många människor dog.
    Hade den olyckan hänt med 2 lastbilar så hade högst 2 människor dött. Visst det är inte roligt det heller men det får perspektiv om skillnad mellan buss och lastbil.

    I min mening så ska bussförare ha om inte högre iaf lika lön som lastbilsförare.[/list]

    Staffan Sävenfjord

      Citat från: RoTe skrivet 07 december 2008, 12:38:28 PM
      En lastbilschaufför kan slippa göra något annat än att köra och han har ändå bra mycket högre lön än busschaufförer.[/list]

      Dessutom kan en lastbilsförare börja jobba direkt efter avslutad gymnasieutbildning.
      Något att fundera på kanske om man tror att bussförarna skulle få lägre löner därför att de har bättre utbildning.
      Jag förstår inte den här debatten. Det måste väl vara bättre med en bussförare som är 18 år och har genomgått tre års utbildning för att köra buss än en 21-åring som blivit skickad på sex veckors kurs av Arbetsförmedlingen. Många 18-åringar är inte lämpliga som  bussförare, men dessa torde då ha gallrats ut under utbildningen.
      Finns det någon statistisk som säger att unga långtradarförare kör sämre än äldre? Då frånsett att rutin ger körsäkerhet. Låt oss därför jämföra med en person som omskolats till långradarförare vid 50 års ålder. Jag tror inte det.
      Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

      Staffan Sävenfjord

      Citat från: Björn Ax skrivet 07 december 2008, 12:50:55 PM

      Sen vetskapen att man är ansvarig för upp till 100 passagerares liv. Är inte det värt nånting?
      Kör man lastbil är man bara ansvarig för lasten. Kanske kan ha värde upp till flera miljoner men vad är ett människoliv värt?


      Jag håller med dig om att en bussförare har ansvar för många människors liv. Men inte om att en lastbilsförare bara är ansvarig för lasten. Han är också ansvarig för att framföra sitt fordon säkert i trafiken. Och kör han farlig last kan slarv från hans sida kosta åtskilliga hundra människor livet.
      Sådana här jämförelser är tämligen meningslösa. Men det är ett rimligt krav att buss- och lastbilsförare tjänar lika mycket.

      Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

      Ersa

      Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 december 2008, 17:06:59 PM
      Jag förstår inte den här debatten. Det måste väl vara bättre med en bussförare som är 18 år och har genomgått tre års utbildning för att köra buss än en 21-åring som blivit skickad på sex veckors kurs av Arbetsförmedlingen. Många 18-åringar är inte lämpliga som  bussförare, men dessa torde då ha gallrats ut under utbildningen.

      Visst är utbildningen idag inte optimal. En rejäl bussförarkurs ligger idag på 15 veckor, och går självklart inte att jämställa med det gymnasiala fordonsprogrammet med inriktning transport som är på totalt 3 år. När man gått klart sin lilla bussförarkurs skickas man direkt ut i trafiken, i ett ensamt yrke där man inte ofta har nära hands till kollegor och underchefer att ställa frågor till.

      RoTe

      Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 december 2008, 17:06:59 PM
      Dessutom kan en lastbilsförare börja jobba direkt efter avslutad gymnasieutbildning.
      Något att fundera på kanske om man tror att bussförarna skulle få lägre löner därför att de har bättre utbildning.
      Jag förstår inte den här debatten. Det måste väl vara bättre med en bussförare som är 18 år och har genomgått tre års utbildning för att köra buss än en 21-åring som blivit skickad på sex veckors kurs av Arbetsförmedlingen. Många 18-åringar är inte lämpliga som  bussförare, men dessa torde då ha gallrats ut under utbildningen.
      Finns det någon statistisk som säger att unga långtradarförare kör sämre än äldre? Då frånsett att rutin ger körsäkerhet. Låt oss därför jämföra med en person som omskolats till långradarförare vid 50 års ålder. Jag tror inte det.


      Har du varit på ett transportgymnasium på sistone? Jag kan meddela att det är ett enda stort och dyrt dagis! Eleverna idag är otroligt omogna och tar ingenting på allvar. Det har gått så långt att pga elevers slappa inställning har hela klasser blivit utan sina CE behörigheter. De hinner inte ta körkorten för att de leker så mycket dagis. Att en elev kommit från ett transportgymnasium ser jag verkligen inte som en bedrift... Dessa elever har dessutom inte kört upp hos vägverket som vi andra dödliga utan dessa blir godkända när läraren tycker att de kör tillräckligt bra. De har ingen uppkörning alls!

      Sedan är det ju så att skolungdomar väljer gymnasie efter vad som är "roligt" och "häftigt". Att köra lastbil är "häftigt", att köra buss är "töntigt".

      Ersa

      Citat från: RoTe skrivet 07 december 2008, 18:39:34 PM
      Dessa elever har dessutom inte kört upp hos vägverket som vi andra dödliga utan dessa blir godkända när läraren tycker att de kör tillräckligt bra. De har ingen uppkörning alls!

      Humm... precis som alla vi yngre bussförare i norra Sverige som tagit våra busskort på Liljaskolan i Vännäs de senaste 10 åren? Trots detta inte är det någon "lekstuga" i linjetrafiken, vad jag sett.

      RoTe

      Citat från: Verspieder skrivet 07 december 2008, 18:42:32 PM
      Humm... precis som alla vi yngre bussförare i norra Sverige som tagit våra busskort på Liljaskolan i Vännäs de senaste 10 åren? Trots detta inte är det någon "lekstuga" i linjetrafiken, vad jag sett.

      Det är ganska stor skillnad i mognad mellan 18 och 21 år.
      Gymnasie klassas som dagis eller lekskola. Barn/ungdomar i grupp sjunker genast 10 år i mognad. En yrkesskola efter gymnasiet har goda chanser att bli seriös. Gymnasie har ingen chans de närmaste 20 åren...

      Ersa

      Vad jag vill minnas av den egna gymnasieskolan under 90-talet var det ganska svårt att ta sig in på transportgrenen av fordonsprogrammet. Och de jag kände till som fick sina CE-kort via denna eftertraktade utbildning arbetar idag som professionella förare, eller har egna små åkerier. Många är de som ville köra lastbil seriöst och som inte kom in på utbildningen. Dessa fick efter gymasiet istället ta C- eller CE-kort via militärtjänstgöringen, arbetsförmedlingen eller privat för att även de skulle kunna bli seriösa lastbilsförare.

      RoTe

      Gör ett studiebesök på valfritt yrkesinriktat gymnasium idag så ska du få se...
      Jag gick ut 2004 och vi hade ett j***a dagisgäng som gjorde absolut ingenting mer än att slåss/bråka och prata...

      Matte

      Efter att ha gått igenom det mesta i denna tråd så finns det vissa saker som jag tycker är bra skrivet. Att många arbetsgivare runt om i landet har svårt att få folk att stanna kvar är inte så konstigt tycker jag. Och jag undrar om en sänknig av åldern för att utbilda bussförare i gymnasiet tror jag inte kommer funka för att få fler bussförare. Vilken 18 årig kille/tjej orkar med att jobba med dom tiderna vi arbetar. Speciellt om dom inte får tillsvidare anställnig och kan "söka" egna arbetstider. Under dom åren jag jobbat som förare så har välldigt välldigt mycket försämrats på många fronter. Och då har jag "bara" vart bussförare under 2000-talet. När jag började så tyckte jag att detta är det bästa jobb jag haft med bra tider & bussar. Dom som anställs nu har det välldigt jobbig och flyr från yrket fort. För det är inte alls många som stannar kvar. För många arbetsgivare låter dom nya köra helt enligt va EU reglerna säger med kör & vilotider. Som tex är det en ensamstående tjej med 1 barn på 4-5 år har ingen chans att ha ett jobb som bussförare. Speciellt med tanke på hur många dagis det finns som där dom kan lämna barnet på dagis kl 05:00 och hämta runt 13:00 och sedan lämna igen vid 24:00 då hon ska jobba natt. Många arbetsgivare bryr sig inte om vad du har för privatliv och hur du sköter din barnomsorg. Bara du sköter ditt jobb och kommer till jobbet dom arbetstider du har. Och om det är nån som skolar om sig pga att dom blivigt uppsagda från sitt jobb innan med 07:00-17:00 jobb stannar nog inte säkskillt länge med dom arbetstider och vilotider som finns i detta yrke.

      Sen tycker jag att en 18åring är inte riktigt mogen att jobba som bussförare. Det behövs lite mer skin på näsan och kunna hantera människor på ett annat sätt. Så 21 års ålder är en bra ålder för att få börja med att ta en D behöriget. Jag vet själv hur jag va när jag va 18år och med den attityden jag hade så hade jag inte blivit långvarig på jobbet som bussförare. En 18åring är inte redo för det stora anvaret det innebär att vara bussförare. Och då menar jag inte bara för att köra buss med människor. Utan också orka med att kliva upp kl 03:00 för att göra sig iordning till jobbet på morgonen och arbeta i 9-10 timmar. Det är ett stort annsvar att se till så man orkar upp och får ut bussen i tid från garaget så det inte blir försenade eller inställda avgånga så passagerarna blir ståendes ute på alla hållplatser.

      Har visat flera gånger mina scheman jag har och vad det är för körningar och arbetstider och hur långa raster/pauser jag har.... ALLA SÄGER VA F*N... HUR ORKAR DU? får jag ofta som svar...
      Skulle nån fråga mig om att bra yrke man kan söka till så skulle jag definitivt inte rekomendera linje bussföraryrket till dom.

      Ber om ursäkt för eventuella stavfel pga dyslexi....

      AL

      Måste säga att jag delar "peterbuilt's" åsikter till 100%!  Och appropå "dagis" för blivande yrkesförare, se bara på Stora Holm i Göteborg där blivande yrkesförare utbildas. Ungdomar som inte har mer vett i skallen än att sätta eld på bussar, eller ägna sig åt allehanda bus! Detta elände har ju tidigare dokumenterats här på Bussnack!

      Det är en utopi att tro att sänkt åldersgräns för körkort är lösningen ens på en del av problemet!  Vad jag skulle vilja se är åtgärder mot arbetsgivare som av en eller annan anledning kan skylta med hög personalomsättning!  Kan man bevisligen inte ta hand om sin personal, ska man heller inte ha rätt att anställa!

      Patrik

      När man går ut gymnasiet så är dom flesta 19 år eller ska fylla 19 det året, så var det i somras iaf på min skola.

      Snart är vi framme vid den där "magiska" 21 årsgränsen.