GDG-bussar i Dalarna och Kristinehamn

Startat av Mikael T Nilsson, 03 oktober 2008, 09:07:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer några bilder på GDG-vagnar. Först en Volvo B58 / van Hool Vistadome vid bussgaraget i Malung. En mycket vacker karosstyp!



En Alpus av äldre modell i bussgaraget i Malung 1988. En del bussar av denna modell gick över till Swebus och den sista lär ha varit vagn 0140 (Swebusnr) i Karlstad.



Sutligen en Volvo / van Hool Alizée, fotograferad i Kristinehamn 1988. Även den en mycket vacker karosstyp. GDG 2075 blev senare Swebus 0150.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jonas Gustafsson

#1
Citat från: Norrortsmicke skrivet 03 oktober 2008, 09:07:43 AM




En Alpus av äldre modell i bussgaraget i Malung 1988. En del bussar av denna modell gick över till Swebus och den sista lär ha varit vagn 0140 (Swebusnr) i Karlstad.



Trevliga bilder!
Ska man vara noga infördes Alpus-namnet på karosserna först när den nya karossmodellen kom. Den äldre kallades helt enkelt GDG-kaross och var i stort sett oförändrad i över 10 års tid, från Lier-tiden (GDG tog över modellen och pressverktygen från Lier) till 1981.

GDG har alltid för mig varit ett fascinerande exempel på hur det gick till i Sverige förr i tiden.
Ett statligt bussföretag med all kringverksamhet inom företaget-busstillverkning, däck, kiosker, resebyrå, bränsleimport m.m., m.m.

Många av GDG:s Dalarnabussar köptes väl av Linjebuss senare.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Hans J

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 03 oktober 2008, 12:27:25 PM
Trevliga bilder!
Ska man vara noga infördes Alpus-namnet på karosserna först när den nya karossmodellen kom. Den äldre kallades helt enkelt GDG-kaross och var i stort sett oförändrad i över 10 års tid, från Lier-tiden (GDG tog över modellen och pressverktygen från Lier) till 1981.

GDG har alltid för mig varit ett fascinerande exempel på hur det gick till i Sverige förr i tiden.
Ett statligt bussföretag med all kringverksamhet inom företaget-busstillverkning, däck, kiosker, resebyrå, bränsleimport m.m., m.m.

Många av GDG:s Dalarnabussar köptes väl av Linjebuss senare.
//Jonas G

Hej Jonas!

GDG:s bussar i Dalarna köptes inte direkt av de företag som övertog trafiken i Dalarna utan de löstes in centralt och fördelades sedan vidare till de nya entreprenörerna. GDG sålde inga bussar direkt till de nya entreprenörerna.
Däremot sålde GDG bussar från Gästrikedistriktet direkt till Linjebus. En liten lustig affär där ett SJ företag sålde fordon till en entreprenör som slagit ut "moderföretaget" på annat ställe i landet.
Dessa bussarna var avsedda att ersätta de bussar som kom att saknas vid det trafikövertagandet.
Efterhand som Linjebus fick nyleveranser kom "Dalabussar" att dyka upp på olika platser inom Linjebus.

Kanske var Lierkarossen i stort sett oförändrad under sin livstid men en stor förändring som medförde ett stort konstruktionsarbete var förändringen att övergå till 13-meters kaross byggd på ett chassi med 6,5 m hjulbas från den ursprungliga 12-meters karossen byggd på ett chassi med 6-meters hjulbas.

Hälsn.
HansJ     

Mikael T Nilsson

Citat från: HansJ skrivet 03 oktober 2008, 15:50:01 PM
Hej Jonas!

GDG:s bussar i Dalarna köptes inte direkt av de företag som övertog trafiken i Dalarna utan de löstes in centralt och fördelades sedan vidare till de nya entreprenörerna. GDG sålde inga bussar direkt till de nya entreprenörerna.
Däremot sålde GDG bussar från Gästrikedistriktet direkt till Linjebus. En liten lustig affär där ett SJ företag sålde fordon till en entreprenör som slagit ut "moderföretaget" på annat ställe i landet.
Dessa bussarna var avsedda att ersätta de bussar som kom att saknas vid det trafikövertagandet.
Efterhand som Linjebus fick nyleveranser kom "Dalabussar" att dyka upp på olika platser inom Linjebus.

Kanske var Lierkarossen i stort sett oförändrad under sin livstid men en stor förändring som medförde ett stort konstruktionsarbete var förändringen att övergå till 13-meters kaross byggd på ett chassi med 6,5 m hjulbas från den ursprungliga 12-meters karossen byggd på ett chassi med 6-meters hjulbas.

Hälsn.
HansJ     




Hej,

Här är en av bussarna som hamnat hos Linjebuss. Den gick först i trafik i Dalarna innan den omplacerades till Blekinge.
Vagnen är f.d. GDG 1186.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ola Almquist

Hamnade inte någon av dessa, med Blekingelack, som skolbuss i Ystad på slutet? Jag har för mig att jag såg en där omkring 1994, tillsammans med en Skandia och något annat.

M.v.h.
Ola

S Svensson

Citat från: Norrortsmicke skrivet 03 oktober 2008, 09:07:43 AM
[img]http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/
Här kommer några bilder på GDG-vagnar.

Sutligen en Volvo / van Hool Alizée, fotograferad i Kristinehamn 1988. Även den en mycket vacker karosstyp. GDG 2075 blev senare Swebus 0150.
Denna AGH741 finns sedan åtskilliga år i Skene hos Michael Jernberg. Han har även numera en rödmåld Irizar.

j-a

Det fanns en GDG/Lier hos Wasatrafik i Leksand som hade Dalatrafiks lacken,fd GDG 1075 eller 1189 är inte säker på vilken.Finns det någon som har bild på den,var nog den enda som blev lackad i dalalack

Peppe

Det fanns två Dalatrafikmålade hos Linjebuss i Borlänge, 817 och 821. Har för mig att 821 gick i Avesta innan den kom till Borlänge.

Peter Rost

#9
Citat från: Norrortsmicke skrivet 03 oktober 2008, 09:07:43 AM


Här kommer några bilder på GDG-vagnar. Först en Volvo B58 / van Hool Vistadome vid bussgaraget i Malung. En mycket vacker karosstyp!



En Alpus av äldre modell i bussgaraget i Malung 1988. En del bussar av denna modell gick över till Swebus och den sista lär ha varit vagn 0140 (Swebusnr) i Karlstad.




Trevligt. Av vilken årsmodell är 1171? Påminner lite om  Ikarus karosserna.

/Peter

j-a

#10
1171 är årmodell 1981 :) chassinr 16234

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

bilomnibussen

Hej! Så enastående trevligt att få se dessa bilder. 2327 och 1186 körde jag under min tid i Dalarna, 2327 var frän början blå/vit/röd som turistbussarna inom GDG var vid den tiden. 1186 fick vi ny till Ludvika jämte 1194. Så till det eviga diskuterandet av detaljer som man så gärna ger sig in i. GDG:s kaross hette just GDG ända tills man införde ett reviderat utförande av den nya kaross som presenterades 1982. Denna nya kaross hette först GDG 260 men fick sedan namnet Alpus 260 och även emblem vilket de tidigare aldrig hade. Vi talade alltid om dem som hembyggen, den avbildade typen kallades också pappkartongen. Den nya karossen kallades på grund av sin lackering med vita ränder kors och tvärs för julklappspaketet. En rad Ludvikavagnar placerades i Blekinge vad jag vet, bl a vår första vagn av det nya utförandet GDG 1267, den allra första vagnen hade invnumret 1265.

Det här har ni kunnat läsa tidigare. Men det kanske finns nytillkomna läsare.

Mvh Jan G

Ulf Fernestad

Citat från: Norrortsmicke skrivet 03 oktober 2008, 09:07:43 AM




Sutligen en Volvo / van Hool Alizée, fotograferad i Kristinehamn 1988. Även den en mycket vacker karosstyp. GDG 2075 blev senare Swebus 0150.
Bilden är tagen uppe vid godsmagasinet i närheten av jvgstationen, på middagen så hade vi omstigning plus förarbyte på bussen från Gbg ( 0735) till Örebro, därefter åkte bussarna ner till Västerlånggatan för vidare färd enligt tidtabell. För övrigt så var 2075 den första B10 alizèe som GDG beställde och även den enda 13m som var 2,50 bred
mvh Fernestad

j-a

Stämmer bra,på bilden kommer bussen från Sälen och går mot Göteborg