SJ-Buss och Swebus kör för Viking Line

Startat av Mikael T Nilsson, 19 juli 2008, 13:05:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



SJ-Buss och senare Swebus körde en del trafik åt Viking Line från olika städer i Sverige till Stockholm och Finlandsbåtarna.
Tror att endast Volvo B10M / van Hool Alizée användes för denna trafik, både två- och treaxliga vagnar. Här ser vi SJ-Buss 2602 "Kal Viking". Kan bilden vara tagen i Göteborg?



Swebus 2609 "Finn Viking" i Motala på väg mot Stockholm. Enligt mina anteckningar var 2609 vid fototillfället stationerad i Mjölby.

Vilka fler vagnar hade SJ-Buss/Swebus för Viking Line-trafiken och vilka smeknamn hade dessa bussar?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Walter

3171 har jog noterad som Viking-Målad, dock ej namnet, dess vagnar blev ju ommålade till expressen efter Viking-line tjänsternaoch ibland gick de förstärkning år expressen. Tack för bilderna
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

j-a

Tiden före swebus körde även GDG Viking turer

Mikael T Nilsson

Citat från: Walter skrivet 19 juli 2008, 14:50:34 PM
3171 har jog noterad som Viking-Målad, dock ej namnet, dess vagnar blev ju ommålade till expressen efter Viking-line tjänsternaoch ibland gick de förstärkning år expressen. Tack för bilderna

Tack för uppgiften. Även 3173 finns med på en vagnförteckning från Swebus Mjölby från 1994. Kan även den ha varit "Viking-lackad"?

Citat från: j-a skrivet 19 juli 2008, 22:33:38 PM
Tiden före swebus körde även GDG Viking turer

Intressant! Undrar om även dessa vagnar hade "Viking Line-utförande".
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

j-a

GDG vagnarna var vinröda med vit text längs hela sidan (Viking line).Dessa var 2827,2830,2381 i Dalarna. 2380 i Värmland

Walter

Citat från: Norrortsmicke skrivet 20 juli 2008, 09:22:34 AM
Tack för uppgiften. Även 3173 finns med på en vagnförteckning från Swebus Mjölby från 1994. Kan även den ha varit "Viking-lackad"?



3173 var Viking-målad ja
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Janne Rickman


Mikael T Nilsson

Tack för alla uppgifter om SJ- och GDG-bussar samt bilden på 3171.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

S Svensson

2402 var en tid också Vikingmålad.

Ursprungligen målades 2609/10 om till Vikingfärg. De hade då gått en kort tid i SJ T färg.
3171 och 3173 levererades  i Viking färg. Det var alltså 6 bussar som gick i troligen två omlopp.
En av de första av ovan som fick Swebusfärg var 3173 som därefter sattes in i 830 omloppet Göteborg-Norrköping.

Vi skall påpeka att det även var några bussar som gick Göteborg -Stockholm i Silja Line färger. 3191 B10M-Lathi var en sådan. Vill minnas att det var någon till. Dvs de fd GDG Spanienbussarna gick tidigare. En gång såg jag en sådan faktisk gå till Alicante i Siljamålning.Dessa fd GDG bussar togs ur trafik och troligen gick Siljakörningen enbart till Stockholm (med 3191)
Även SJ färgade bussar (och en VL) gick Helsingfors -Göteborg. En fredag såg jag en sådan komma in (troligen
2014) från Helsingfors och gå till Kruthusgatan. Den kom tillbaks och gick till Karlskrona därefter. Detta var några år tidigare.

Tittade efter 2402:s namn. Ulf,Leif eller Björn kanske vet. Ni som gav ut Turlistan.
Det vita färgen solm Vikingbussarna hade var för de ommålade bussarna ganska matt.






S Svensson

Det var enbart två bussar kvar på slutet sedan det slutades köra till Helsingfors (dvs med färjan). Sista året kördes till Stockholm. Byte till färja utan medförande buss.
Huruvida dagens Nils-Buss kan anses vara en fortsättare vet jag inte.
På tur till Göteborg kör Nils-Buss ungefär som dess tidigare föregångare. Också en chartrad färjetur även om det på den tiden rörde Englandsbåten. Jag vill minnas att Nyman&Schultz turistbussar körde i början av 70 talet. Minns att jag såg fd LB,fd Lindströms Drögmöller några gånger.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 23 juli 2008, 10:44:28 AM
Det var enbart två bussar kvar på slutet sedan det slutades köra till Helsingfors (dvs med färjan). Sista året kördes till Stockholm. Byte till färja utan medförande buss.
Huruvida dagens Nils-Buss kan anses vara en fortsättare vet jag inte.
På tur till Göteborg kör Nils-Buss ungefär som dess tidigare föregångare. Också en chartrad färjetur även om det på den tiden rörde Englandsbåten. Jag vill minnas att Nyman&Schultz turistbussar körde i början av 70 talet. Minns att jag såg fd LB,fd Lindströms Drögmöller några gånger.

Det är Nilsbuss som kör Silja-anslutningar i dag inom ramen för samarbetet Svenska Buss. I Borås brukar dessa bussar vara synnerligen glest besatta.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Har inte Interbus en Silja-målad buss (Merca) idag?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 23 juli 2008, 13:29:32 PM
Har inte Interbus en Silja-målad buss (Merca) idag?

De hade det i alla fall hösten 2007. En Mercedes Integro.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christian Ljunggren

Citat från: S Svensson skrivet 23 juli 2008, 09:29:09 AM
2402 var en tid också Vikingmålad.

Ursprungligen målades 2609/10 om till Vikingfärg. De hade då gått en kort tid i SJ T färg.
3171 och 3173 levererades  i Viking färg. Det var alltså 6 bussar som gick i troligen två omlopp.
En av de första av ovan som fick Swebusfärg var 3173 som därefter sattes in i 830 omloppet Göteborg-Norrköping.

Vi skall påpeka att det även var några bussar som gick Göteborg -Stockholm i Silja Line färger. 3191 B10M-Lathi var en sådan. Vill minnas att det var någon till. Dvs de fd GDG Spanienbussarna gick tidigare. En gång såg jag en sådan faktisk gå till Alicante i Siljamålning.Dessa fd GDG bussar togs ur trafik och troligen gick Siljakörningen enbart till Stockholm (med 3191)
Även SJ färgade bussar (och en VL) gick Helsingfors -Göteborg. En fredag såg jag en sådan komma in (troligen
2014) från Helsingfors och gå till Kruthusgatan. Den kom tillbaks och gick till Karlskrona därefter. Detta var några år tidigare.

Tittade efter 2402:s namn. Ulf,Leif eller Björn kanske vet. Ni som gav ut Turlistan.
Det vita färgen solm Vikingbussarna hade var för de ommålade bussarna ganska matt.








2610 var den som lackades om allra först.
Detta skedde i Nr.

/Christian