Länsbussarna 308

Startat av Stefan P, 26 juni 2008, 17:34:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Länbussarna i Örebro Län hade en veteranbuss med regnr. EDW 953, Scania - Vabis.

Var finns den idag om den finns kvar?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 26 juni 2008, 17:34:40 PM
Hej

Länbussarna i Örebro Län hade en veteranbuss med regnr. EDW 953, Scania - Vabis.

Var finns den idag om den finns kvar?

mvh Stefan P

Ja, den finns kvar enligt fordonsregistret och ägs av Busslink i Örebro. Har enligt mina noteringar nummer 9001 numera.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

robbes

har för mig den har stått ute i odensbacken i deras garage om jag ej missminner mig  skall höra med min kusin om han vet något om den

Staffan Sävenfjord

Citat från: robbes skrivet 09 juli 2008, 00:28:47 AM
har för mig den har stått ute i odensbacken i deras garage om jag ej missminner mig  skall höra med min kusin om han vet något om den

Jo, jag har sett den där men det är ett par år sedan nu. Det vore naturligtvis intressant att höra om den står kvar.  :) Enligt fordonsregistret är den i alla fall i trafik om än inte för yrkesmässig sådan. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juli 2008, 08:47:06 AM
Jo, jag har sett den där men det är ett par år sedan nu. Det vore naturligtvis intressant att höra om den står kvar.  :) Enligt fordonsregistret är den i alla fall i trafik om än inte för yrkesmässig sådan. 

Fick just besked att bussen numera är deponerad hos Scania i Södertälje.
En närmare granskning av fordonsregistret visar att bussen inte besiktigats sedan 1992 och således har körförbud sedan länge. Bussen rullade i alla fall i samband med 100-årsjubileet i Malmköping 1999. Grönskylt?

Observera också att jag skrivit fel kaross på den svart-vita bilden. Det skall vara SKV, precis som det står under färgbilden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ola Almquist

Vad har denna buss för historia?

Tack på förhand!

M.v.h.
Ola

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ola Almquist skrivet 13 augusti 2008, 21:52:31 PM
Vad har denna buss för historia?

Tack på förhand!

M.v.h.
Ola


Enligt mina noteringar är det fd AB Omnibus.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Hej!
Det var jag som körde bussen när fotot i Malmköping togs 1999 och det är min cykel som hänger frampå. Bussen som anges vara av 1950 års modell var på den tiden skatte- och besiktningsfri. Sedan dess har tydligen reglerna ändrats.

Bussen har chassinummer 92675, karossnummer 3399 och är helt uppenbart av årsmodell 1953. Gammalt nummer T 313, registrerad detta år på Södra Närkes Buss AB, därnäst Eskilstuna Omnibustrafik och efter det AB Omnibus, samtliga "G-företag" och med adress i Örebro. Den var reservregistrerad 1955-1959 då den automatiskt avregistrerades. År 1962 togs den in igen på sitt gamla regnummer utan problem. I originalskicket var den således gul med blå rand och jag såg den på 6o -talet i trafik i det utseendet. År 1970 övertogs Södra Närkes Buss AB:s linje Örebro-Täby kyrka-Kumla av Örebro Stads Trafik AB och bussen följde med. Lackerades i Södra Hjälmarstrandens färger mörkgrön/gulbeige. Blev senare Länsbuss och blå, ser i dag ut som på Malmköpingsbilden efter att de besinnat sig och slopat den moderna länsbusslackeringen. Bussen har troligen ännu inte rullat över 30.000 mil. Det är synd att den inte får vara med i t ex Tunga Rallyt och att återstående underhållsåtgärder inte kommer till stånd. Numera finns det inga rimliga motiv för Busslink att behålla bussen då de förmodligen fr o m nästa år bara kommer att ha kvar trafiken i Odensbacken här i länet, om de inte vinner nya anbud eller överklagningen i Örebro ger ett annat resultat än Swebus som trafikutövare.

Här i länet har funnits bortåt tio Scania-Vabis-bussar som angetts vara av årsmodell 1950 men i praktiken tillverkats 1952-53. Någon förklaring till detta har aldrig gått att få, skatte- eller bokföringshistoria??

Mvh Jan G


Björn Forslund

Hej
Ja, numera  måste alla bussar, oavsett årsmodell, besiktigas varje år.

Ola Almquist

Den nuvarande blå färgen har den alltså aldrig haft tidigare? Är det Örebros stadsvapen på sidan?

M.v.h.
Ola

bilomnibussen

Den nuvarande blå färgen kan man väl säga att den fick som Länsbuss någon gång på 1970-talet, eller kanske redan hos Örebro Trafik AB. Då var den också helt ljusblå liksom övriga övertagna SHT-bussar. Sedan tillkom den mörkblå lackeringen som ses på den äldre bilden ovan. Under en period hade den Länsbussarnas uppsnofsade lackkombination med en bred sidobård i mörkblått och vitt som vinklade upp mot bakersta sidorutorna, en helt malplacerad lack på en så gammal buss. Bl a efter förslag från mig till den tekniske chefen inom Näckrosbuss lackerades nederdelen om till rent ljusblått och man anbringade då gamla Örebrostadsvapen på sidorna. Denna logga hade Örebro Stads Trafik AB ända till moderniseringen nån gång på 1970-talet när bussarna fick en blå/vit kombination. Redan under den ganska korta tid T313 var grön/gul hade den sådana stadsvapen på sidorna. Förståsigpåare säger att vapnet sitter en plåt för långt fram, skulle sitta under nästa sidoruta.

Helst skulle naturligtvis bussen återställas i AB Omnibus gul/blå kombination. Å andra sidan har den ju varit blå hiskeligt mycket längre än den var gul. Ännu hellre skulle motorn bytas eftersom blocket ändrar sig genom temperaturväxlingarna så att topplockspackningarna går lite då och då. Och helst skulle också allt skumgummi i sätena bytas ut, det rinner nu ut genom bottnarna i form av gult stoft. Klädseln är det däremot inget fel på. Och så skulle det behövas lite finish och allmän handpåläggning och någon som använde bussen lite då och då.

Mvh Jan G

Ola Almquist

OK! Då förstår jag. Hur länge gick den i linjetrafik?

M.v.h.
Ola

bilomnibussen

Har ingen exakt uppgift på detta. Förmodligen bara under del av 1970-talet. Det var verkmästaren Lennart Boij vid Länsbussarna i Karlskoga som räddade bussen från förfall och i stället rustade upp den till fortsatt användbart skick. En sommar i mitten på 80-talet gick den som sightseeingbuss i Örebro. Därefter endast använd som veteranfordon, mycket sporadiskt. En lördag i mitten av 90-talet skjutsade jag och Kjell Gustavsson i Lista AHK Eskilstuna i denna buss och Kjells Volvo 1938/SKV. Resan gick för min del Örebro-Eskilstuna-Pålsboda-Motala-Hällestad-Julita-Eskilstuna-Örebro, en tur på 45 mil och inga problem.
Mvh Jan G