Vilka företag gick upp i SL

Startat av Stefan P, 04 april 2008, 16:14:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vilka företag fanns före SL, vilka färgsättningar hade de på bussarna och vilka gick upp i SL och vilka blev kvar.

Vad kom det sig att SL bildas, för samordning eller var det upphandling?

mvh Stefan P

Cero

Några upphandlingar av trafik förekom inte när SL bildades 1967. Anledningen var att skapa ett trafikbolag med ansvar för hela stockholmsregionen och på sikt möjliggöra en taxe- och linjestruktur som inte var avgränsad till olika områden eller regioner i länet. Begreppet Stockholm började ju på 60-talet på allvar växa utanför kommunen Stockholm inom vilken SL:s föregångare Stockholms spårvägar, SS, verkade. Planer fanns ju också på att dra tunnelbanan in i andra kommuner, något som kunde ha varit knepigt med den gamla SS-organisationen.

Vilka bolag som kom att införlivas i SL och när finns det många här som är skickade att berätta om. De jag på rak arm kommer på är:

  • SS (Stockholms spårvägar, röd-vita bussar)
  • Delar av SJ:s linjetrafik (gulbeige med grön rand eller organge/creme)
  • Nacka-Värmdöbussarna BSBV (gula med svart midja)
  • Södertörnsbussarna (beige/grön)
  • MOAB (Mälaröarna, blå bussar)
  • SOAB (Södertälje, blå)
  • Vaxholm (gulbeige/röd)
  • Lidingö buss (röd?)
  • Lidingö tåg (som väl var ett separat bolag?)
  • Saltsjöbanan
  • Roslagsbanan (SJ)

SS gick upp i SL 1967. När övriga införlivades överlåter jag till mer kunniga att svara på, liksom att förlägga/korrigera listan.

Joachim Wansölin

Citat från: Cero skrivet 04 april 2008, 16:36:52 PM
Vilka bolag som kom att införlivas i SL och när finns det många här som är skickade att berätta om. De jag på rak arm kommer på är:

  • ...
  • Nacka-Värmdöbussarna BSBV (gula med svart midja)
  • ...
  • Saltsjöbanan

Hur var det med TS, Trafik AB Saltsjöfart då? Det var väl en sammanslagning av BSBV och SSnJ?

Peter Rost

Saltsjöfart
Wikipedia

Rederiaktiebolaget Saltsjöfart var ett dotterbolag till Wallenbergägda Järnvägsaktiebolaget Stockholm-Saltsjön. Järnvägsbolaget drev inte bara Saltsjöbanan och busstrafik utan var även en stor markägare i Nacka kommun. När kollektivtrafiken i Stockholms län skulle samordnas under AB Storstockholms Lokaltrafik kunde man därför inte överta järnvägsbolaget.

Bolaget övertog per den 1 januari 1969 Busstrafiken Stockholm-Södertörns (BSS) och Busstrafiken Stockholm-Björknäs-Värmdös (BSBV) linjer, anläggningar, fordon och personal från järnvägsbolaget.

På extra bolagsstämma den 2 januari 1969 bytte rederiet namn till Trafikaktiebolaget Saltsjöfart (TS) för att sedan säljas till SL som ett helägt dotterbolag.

Busstrafikenheterna drevs vidare som två bussgrupper, TSB - Björknäsbuss och TSS - Södertörnsbuss.

Även Saltsjöbanan, som en kort tid varit kommunalägd, införlivades i TS. Dåvarande Saltsjöbadens köping köpte banan av Stockholm-Saltsjön den 14 september 1968 och sålde den vidare till Kommunalförbundet för Stockholms stads och läns regionala frågor den 7 november samma år.

Vid en omorganisation från 1 januari 1975 bildades Östra trafikdistriktet inom moderbolaget SL, där Björknäs- och Södertörnstrafiken kom att ingå som två trafikområden.

Saltsjöbanan kvarstod som enda trafikenhet inom TS, vars förvaltning samordnades med Järnvägsaktiebolaget Roslagsbanan (RB). Dessa två bolag fusionerades den 1 januari 1980 till AB Storstockholms Lokaltrafiks Järnvägar.

Källa: Wikipedia.

/Peter



S Svensson

SJ busstrafik togs över 1 maj 1969 i huvudsak även om SL fortsatte ta över i maj 1971.
SSnJ togs egentligen inte över som företag. Istället köptes järnvägen in och placerades under ett nytt bolag Saltsjöfart.Trafik AB Stockholm-Saltsjön (SSnJ) fortsatte som ett fastighetsbolag.
Linjebuss överlät linjen Stockholm-Håtuna med 3 bussar.
Enligt uppgift utkommer en bok om SL och pendeltrafiken om en tid.
Om bildandet av SL kan skrivas mycket.Helge Berglund har skrivit i sina memoarer: H Berglund (dy):Kämpa grabbar.
Det som kan kallas länskort kom inte som man kan tro 1968 utan 1971 (ev 1970). På en SJK utfärd var det någon som visade sitt nya kort för mig.
Det är egentligen mycket svårt att svara för det lätt att något uteblir.
Till järnvägen till Saltsjöbaden hörde även ett antal bussföretag. De som gick utmed järnvägen.Gemensamt med dessa är att de var ägda av närstående ättlingar till förre utrikesministern Knut Agaton Wallenberg.
Det finns troligen specialister på SL och dess bildande här i detta forum.

Ersa

Jag ju dra kort historik om SLO, Stockholms Läns Omnibus AB som verkade från Jarlaplan i söder, till Öregrund i norr och Uppsala i väster. Dvs nuvarande Danderyd, Täby, Norrtälje och Östhammars kommuner. Detta företag ägdes av SRJ (Roslagsbanan) och införlivades till SJ samtidigt som SRJ i juli 1959, under namnet Danderyds billinjegrupp. 1964 införde SJ linjenummer i 600-serien i detta område. 1969 övertog Danderyds billinjegrupp av SL, och 1972 övertog SL även Roslagsbanan.

Norr om Hallstavik i det som idag är Östhammars kommun där SRJ:s dotterbolag NUO (Norra Upplands Omnibuss) bedrivit trafik behölls linjerna av SJ Buss i Uppsala, och alla dessa hade man kvar i Swebus regi ända till KR Trafik började vinna upphandlingar i området 2003.

Kristofer

TGS, Tumba - Grödinge - Sorunda Trafik, skall icke förglömmas, även om det var ett av de mindre bolag som togs över.

Och hur var det med TrafikAB Stockholm - Kvarnholmen? Fanns det kvar tills SL bildades?
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Björn Forslund

Kvarnholmstrafiken var det första bolag som togs över av SL, i oktober -68. Ersattes av förlängd linje 53.