Gamla 45-an för drygt 20 år sedan

Startat av Staffan Sävenfjord, 27 mars 2008, 19:48:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Ägdes den av SJ när den var avställd utanför Borås i 20år? I och med att den gick med till Swebus borde ju SJ ägt den hela tiden. Hur kommer det sig i så fall att SJ behöll den så länge?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 28 mars 2008, 21:10:15 PM
Ägdes den av SJ när den var avställd utanför Borås i 20år? I och med att den gick med till Swebus borde ju SJ ägt den hela tiden. Hur kommer det sig i så fall att SJ behöll den så länge?

Den ägdes av SJ hela tiden (förutom första året då Stockholms Omnibus som sagt var ägare). Någon gång i mitten av 1950-talet ställdes den av då den inte hade tjänst. Sedan skickades den till lite olika garage innan den till slut kom till Borås som ställde in den i det gamla garaget i Dalsjöfors. Vad jag vet användes inte detta för något annat och det var först cirka 1980 när min far, trafikmästare vid SJ Buss, fick i uppdrag att åka dit för att röja ur detta som bussen återupptäcktes. Med stöd av framför allt distriktschefen Lennart Broqvist fick personalen möjlighet att ta hand om bussen och den gjordes i ordning vid den då nya anläggningen i Brodal på lediga stunder.
Det var alltså rena turen att i princip ingen visste om att den fanns och att när den väl hittades fanns en förstående chef som gav såväl ekonomisk som praktisk möjlighet att behålla den. Givetvis var förvåningen stor när bussen hittades och inte mindre när de såg att den var i mycket gott skick.
Bussen såg dessutom ut och var inredd som många minns SJ-bussarna från 1950-talet. Och det fanns förare i Borås som fortfarande var i tjänst då som en gång hade kört liknande bussar, dock inte denna eftrersom den lär ha rullat i Stockholms-trakten hela sin aktiva tid.
Bussen har sedan den blev klar i samband med SJ:s 75-årsjubileum 1986 använts för utfärder för klubbens medlemmar och deras anhöriga. Genom min far fick jag då möjlighet att följa med, eftersom man förut var tvungen att vara anställd vid SJ Buss/Swebus för att få bli medlem. När Swebus förlorade i princip all trafik i Borås 1995 ändrades detta till att man skulle vara anställd vid något bussbolag. Och för några år sedan blev det en stadgeändring så att nu får även "verkligt bussintresserade personer" bli medlemmar. Men klubbens träffar är fortfarande något av personalträff för gamla SJ-förare.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2008, 19:48:19 PM


Häromdagen skrev vi om Almexen föregångare. Så här såg den ut:

Maskinen fungerar än i dag och det finns ett tillfredsställande förråd av kvittorullar. När bussen visades upp brukar därför frikostigt säljas biljetter från maskinen. Passa på om du får se bussen någon gång. Biljetterna säljs nämligen till det facila priset av 0:00 kronor. Bussen planeras i nuläget var med bland annat vid Smålandsrundan i Skillingaryd och Tunga rallyt väst i Göteborg i maj. Sedan finns den också tisdagskvällar vid veteranbilsträffarna på Stora torget i Borås (från slutet av maj samt i juni och augusti).


Har aldrig sett den här sortens maskiner annat än som museiobjekt. De var säkert borta långt innan jag föddes. Tycker att de ser ut som en gammal kassapparat

Vilka var det som tillverkade dessa? Var de standard i SJ:s bussar förr i tiden?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 29 mars 2008, 00:17:14 AM
Har aldrig sett den här sortens maskiner annat än som museiobjekt. De var säkert borta långt innan jag föddes. Tycker att de ser ut som en gammal kassapparat

Vilka var det som tillverkade dessa? Var de standard i SJ:s bussar förr i tiden?

Det skrev jag: National. De sista torde ha försvunnit från SJ på 1960-talet. Fanns också hos privata bussbolag och då ännu längre.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)