Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar/bussbilder/ämnen 15 till 30 år => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 22 november 2021, 11:20:43 AM

Titel: Linjebuss SL H20/H20A
Skrivet av: Bussmicke skrivet 22 november 2021, 11:20:43 AM
Man fick några skönheter då man tog över Råsta..

(https://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/L/Linjebuss/5000-5500/Linjebuss_5382_Sollentuna_station_1995-10-04.jpg)

(https://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/L/Linjebuss/5000-5500/Linjebuss_5383_Sollentuna_station_1995-10-04a.jpg)

(https://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/L/Linjebuss/5000-5500/Linjebuss_5383_Sollentuna_station_1995-10-04b.jpg)

(https://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/L/Linjebuss/5000-5500/Linjebuss_5399_Rastagaraget_Sundbyberg_1996-08-27a.jpg)
Titel: SV: Linjebuss SL H20/H20A
Skrivet av: Walter skrivet 22 november 2021, 12:15:17 PM
Tack för bilderna, behöll Linjebuss samma nummer på bussarna som de hade hos SL?
Titel: SV: Linjebuss SL H20/H20A
Skrivet av: Peter Rost skrivet 22 november 2021, 13:24:40 PM
Jag vill minnas att det var så, ja.

//Peter
Titel: SV: Linjebuss SL H20/H20A
Skrivet av: toddetoddelito skrivet 22 november 2021, 14:28:01 PM
Så snygga bilder, tack Micke!
Titel: SV: Linjebuss SL H20/H20A
Skrivet av: Bussmicke skrivet 22 november 2021, 17:19:57 PM
Citat från: Walter skrivet 22 november 2021, 12:15:17 PM
Tack för bilderna, behöll Linjebuss samma nummer på bussarna som de hade hos SL?
Jo det gjorde de.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Linjebuss SL H20/H20A
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 23 november 2021, 17:59:58 PM
Fanns inte H20A 5382 hela tiden i Råsta?
(Blev ju ombyggd till H25 front efter olycka ifall någon undrar...)/Ulf
Titel: SV: Linjebuss SL H20/H20A
Skrivet av: K R skrivet 23 november 2021, 20:05:56 PM
Hej!

5382 levererades 1977 som H20, Volvo B58 med van Hool-kaross, liksom de i tråden övriga avbildade 5383 och 5399.
Efter brand ca 1983-84 karosserades 5382 om med Säffle-kaross och littererades då om till H20A.

Fronten ifråga förekom hos SL i ledvagnsutförande på ett gäng H22: 6060, 6084-6089, 6256-6293, 6425, 6442-6450, flygbusserien H23: 6451-6466
samt första serien av den bredare H24: 6244-6255.
Dock förekom emellertid denna svarta plastfront inte på H25.

En detalj i målningen på H20A 5382 var att den utfördes med en smal röd rand ovanför fönsterraden på sidorna.
Något som den delade med H2 6469, från början H2S, svänghjulsbussen som senare ombyggdes till konventionell dieseldrift.
Även H22 6256 och 6257 hade detta utförande av målningen.
Dessa tre senare nämnda hade emellertid inte den röda kantmålningen i fronten ovanför skyltskåpet som förekommer på H20A 5382.

mvh K R
Titel: SV: Linjebuss SL H20/H20A
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 23 november 2021, 22:44:57 PM
Tack för denna utförliga förklaring som skingrade en del.../Ulf
Titel: SV: Linjebuss SL H20/H20A
Skrivet av: Robert Brink skrivet 24 november 2021, 12:50:08 PM
Ahhhh, tack för bilderna på några favoritvagnar. Har kört alla tre många gånger, samtliga var väl dom som blev kvar längst i trafik om jag inte minns fel? Just 5382 var ingen favorit i början då jag tyckte den var lite slö, men så klart att den blev en favorit senare. :) H20 var otroligt trevliga vagnar att köra. På slutet plockade jag gärna ut någon av dom sista i trafik när tillfälle gavs, vet att jag bla körde 592 med H20 när det bara fanns ett fåtal i trafik.

//R
Titel: SV: Linjebuss SL H20/H20A
Skrivet av: Bussmicke skrivet 24 november 2021, 23:53:17 PM
Tog du bilder på H2O på 592?
Vore kul att se.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Linjebuss SL H20/H20A
Skrivet av: Robert Brink skrivet 25 november 2021, 11:02:09 AM
Nej, det var innan man hade en bra kamera i fickan. Vet att en annan Råstaförare också plockade ut H20 på nattlinnet, tror han skrev här tidigare. Kanske att han tog någon bild?

//R
Titel: SV: Linjebuss SL H20/H20A
Skrivet av: John skrivet 03 mars 2022, 10:47:38 AM
Man skulle nog aldrig karossera om en utbränd buss idag.
Titel: SV: Linjebuss SL H20/H20A
Skrivet av: S Svensson skrivet 03 mars 2022, 11:07:58 AM
Om kaross eller inte ? Jag är inte helt säker på varför berörd buss (5382) blev om karosserad.  För det normala förr i tiden var inte heller att ge ny kaross. På 1940-och 50 talet förekom detta.
En orsak till att bygga om en buss är att bussen måste återställas. Detta kan bero på att det skrivits leasingavtal. I princip får inte detta skrivas om. Då kan det bli billigare att bygga om en buss med försäkringspengar än att betala av på bussen 8-10 år framåt. Exempel på en variant på detta ämne är GS spårvagn 203. Kort sagt kolliderade denna. SJ pantsatte flera lok och vagnar på 90-talet utomlands. Man undantog då enstaka exemplar av vissa fordonstyper. Jag tror att SJ buss 3180 var svårt skadad men blev reparerad. Tror det var 3210 som blev skadad i Köpenhamn och denna kom ut en månad efteråt.  med reparerad kaross.Buss 1337 (Säffle) tor jag det var som brandskadades i Nättraby (trädgård med besöksnäring) på 70-talet. Några SKV skadades. 476 och 1258 fick helt nya fronter medan en SKV brandskadades i Göteborg och skrotades.
Går det att reparera en buss tror jag man gör detta. Om det är lite längre återstående tid kvar att betala av.
Titel: SV: Linjebuss SL H20/H20A
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 03 mars 2022, 23:14:44 PM
SL höll väl inte på med leasing på 70 talet, det låter lite väl fantasifullt.

Det var väl en försäkringsskada helt enkelt, och då gäller försäkringsbolagens logik, går bilen att reparera så ska den repareras.
Titel: SV: Linjebuss SL H20/H20A
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 04 mars 2022, 08:47:59 AM
Om jag minns rätt var inget försäkringsbolag inblandat.

Det blev helt enkelt billigare för SL att låta Säffle bygga en ny kaross på det gamla chassiet jämfört med att beställa en helt ny buss.

Idag skulle man sannolikt gjort en annan bedömning med en 5 år gammal buss.
Titel: SV: Linjebuss SL H20/H20A
Skrivet av: S Svensson skrivet 04 mars 2022, 10:15:16 AM
Jag skriver också att det var billigare att tillverka en ny kaross. Men jag drog leasinguppgifterna därför att de är välbekanta för läsare av GP och kända av olika personer. Men Stockholms landsting sysslade också med leasingaffärer. Precis som svenska staten och Göteborgs kommun. Det är inga fantasier som jag skildrar. Om ett fordon totalhavererar så är det försäkringsbolag (eller försäkringsförening) som betalar ut värdet på fordonet som havererat och då värdet vid detta tillfälle. Om detta värde är mindre än  vad återstående leasingkostnad är förekommer en skillnad. Det är detta värde som är intressant och som jag nämner. Vad händer vid ett tillfälle då ett företag som leasar tecknat ett avtal om 20 år och det återstår 70% att betala när ett fordon är 10 år. Om någon tittar i GP om en personbil som havererade i Lerum finner man att bruksvärdet vid olyckstillfället var lägre än återstående leasingkostnad.
Vid olika kalkyler använder man sig av grundvärde (G) ränte (i ) slopningkostnad (S) och tid (t). Sedan kan man använda miniräknare eller räntetabell. Då kan var och en titta på olika värden och se vad som är relevant.
Titel: SV: Linjebuss SL H20/H20A
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 04 mars 2022, 15:22:19 PM
Relevant om fordonet är leasat, ja.

Du som verkar veta allt om ekonomin kanske kan säga var jag ska titta i årsredovisningen för att se om det förekommer leasingavtal?

Så här står det i.af: "För beställda bussar är 1977 och 1978 uppfört sammanlagt 91 MKR och för nyinköp av c:a 175 bussar per år 1979-1981 186 MKR. " Tycker att det låter som att man köpte bussarna bara.
Titel: SV: Linjebuss SL H20/H20A
Skrivet av: Ersa skrivet 04 mars 2022, 20:46:58 PM
Varken då i egen regi, eller idag hos operatörerna, brukar ju SL-bussar inte ha någon högre nivå än enbart trafikförsäkring.

Leasing kan jag inte uttala mig om, men att Stockholms läns landsting skulle ha hållit på med sånt för kollektivtrafiken i egen regi under 1970-talet har jag aldrig hört något om.
Titel: SV: Linjebuss SL H20/H20A
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 04 mars 2022, 23:45:54 PM
Detta fenomen skedde ju även med två kortvagnar men där var det Säffle som blev Säffle igen, dock var de nya karosserna inte (exakt) likadana som den ursprungliga.
H54 4824 blev H58 4824.
H58 4961 blev H1 4961.
Titel: SV: Linjebuss SL H20/H20A
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 05 mars 2022, 11:17:15 AM
Citat från: Ersa skrivet 04 mars 2022, 20:46:58 PM
Varken då i egen regi, eller idag hos operatörerna, brukar ju SL-bussar inte ha någon högre nivå än enbart trafikförsäkring.

Hm. Det är nog relevant att SL som bolag hade väldigt stora brandförsäkringar. 1976 var moderbolagets vagnpark brandförsäkrad för 1,7 miljarder vilket är nästan 5 ggr det bokförda värdet. Enligt förklaringarna är ett flertal vagnar försäkrade till återanskaffningsvärdet. Av detta står antagligen tunnelbanevagnarna för största delen, t.ex en vagn från 1950 hade väl ett bokfört värde nära noll (kanske 10-20 % av summan den köptes in för) men att köpa en ny vagn kostade 1,4 miljoner. Men när jag räknar ihop vad spårtrafikfordonen kan ha haft för återanskaffningsvärde totalt så blir det flera hundra miljoner över. Så jag undrar om inte de bussar som moderbolaget köpt in, åtminstone efter dagen H kan ha följt med i det där?