Vänersborgs Linjetrafik

Startat av Mikael T Nilsson, 08 augusti 2007, 17:42:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



En neoplan från Vänersborgs Linjetrafik passerar Skövde resecentrum. Bussen är dekorerad med bland annat texten "VL Resor Göteborg och Vänersborg". Har VL även depå i Göteborg? Har bussen något inv.nr? Jag har sökt, bl a på flera hemsidor utan att hitta uppgifter om detta.



VL 50 ankommer Kampenhof i Uddevalla på linje 670 från Trollhättan en regning kväll i juli. Entreprenör för Västtrafiks linje 670 (Trollhättan-Uddevalla) är Buss i Väst AB och de utförare av trafiken jag har sett är Vänersborgs Linjetrafik och Lysekils Buss. Finns det fler trafikutförare?

Stämmer det att bussen har inv.nr. 50 som den är uppmärkt med? Jag har tidigare fått uppgifter om att den har inv.nr 8.



VL 36 har just anlänt Drottningtorget i Trollhättan på linje 670 från Uddevalla samt skyltat om till "Ej i trafik". Denna busstyp finns väl inte på så många ställen i Sverige? Jag har bara sett busstypen i Bohuslän och Trollhättan/Vänersborg hos VL och Uddevalla Omnibuss.



Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter Öden

Hej !

Busstypen återfinns också hos Sven Carlsson Trafik AB i Gnosjö !

Mvh Peter Ö

Fredrik Thurfjell

Likaså hos Veolia i Skåne. Lund/Sjöbo/Ystad. Inte för att de blir vackrare för det, men det är ju en smaksak.

Mikael T Nilsson



Tack Peter och Frethu för era kompletterande uppgifter!

Ja, busstypen ser lite speciell ut, men jag tycker den är lite snyggare än den här Vest-modellen (se bild från Oslo ovan).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niclas Rosenius

Citat från: Norrortsmicke skrivet 08 augusti 2007, 17:42:22 PM


En neoplan från Vänersborgs Linjetrafik passerar Skövde resecentrum. Bussen är dekorerad med bland annat texten "VL Resor Göteborg och Vänersborg". Har VL även depå i Göteborg? Har bussen något inv.nr? Jag har sökt, bl a på flera hemsidor utan att hitta uppgifter om detta.


    Hej Micke!

    Bussen har inga synlig invnr, men den måste ju ha nåt. Fotade den själv i Mars men hittade inget på den då heller. Sen en liten justering på regnr skall vara WYJ608 inte WYN608 som du skrivit i bildtexten.

    MVH Niclas
   

Peter L

Citat från: frethu skrivet 08 augusti 2007, 17:54:37 PM
Likaså hos Veolia i Skåne. Lund/Sjöbo/Ystad. Inte för att de blir vackrare för det, men det är ju en smaksak.

Ja, men det är väl inte riktigt samma modell? Veolia i Skåne har väl bara Center och Contrast, medan bussen på bilden är "toppmodellen" (vad den nu heter), mer av riktig turistbuss än de som rullar på SkåneExpressen?

Trier

Citat från: Norrortsmicke skrivet 08 augusti 2007, 17:42:22 PM
Har VL även depå i Göteborg? Har bussen något inv.nr? Jag har sökt, bl a på flera hemsidor utan att hitta uppgifter om detta.


De finns sen ett par år tillbaka i tiden ute i Landvetter. Vill minnas att de etablerade sig där ungefär samtidigt som Landvetterbuss gick i konkurs (för andra gången?) och dom tog över en del personal.

Sväng av avfarten innan Landvetter flygplats, höll höger och kör rakt fram nån kilometer så ligger dom på högersidan. Landvetterbuss gamla lokaler ligger strax innan på vänstersidan.

//Mr T

Johan B

#7
Citat från: Norrortsmicke skrivet 08 augusti 2007, 17:42:22 PM



VL 36 har just anlänt Drottningtorget i Trollhättan på linje 670 från Uddevalla samt skyltat om till "Ej i trafik". Denna busstyp finns väl inte på så många ställen i Sverige? Jag har bara sett busstypen i Bohuslän och Trollhättan/Vänersborg hos VL och Uddevalla Omnibuss.


På Västkusten finns totalt 10 Horisonter. En hos Leja Touring, tre hos Tjörns Omnibusstrafik, två hos Uddevalla Omnibuss, två hos Vänersborgs Linjetrafik och två hos Strömstad Tanum Buss. Samtliga går som Expresser i Bohuslän. Sedan har Horredstrafiken en, även den i linjetrafik för Västtrafik. Sven Carlsson har en som redan sagts, KR har Sveriges enda 4x2 Horisont. Avslutningsvis kör Veolia några på Norrlandskusten. Sedan finns en, möjligtvis två demobussar i landet. Den ena visade Esbjörn tror jag det var på bild för ett tag sedan i gamla snacket, en röd. Sen var det en som visades på mässan i Stockholm som jag inte heller vet var den hamnat, kan för all del vara norskreggad. Nu tror jag vi fått med alla.

Svenn Erik Nielsen

Hej alla

Jag har denna som 42.  XNC 164 har jag også som 08.

Svenn Erik

    Hej Micke!

    Bussen har inga synlig invnr, men den måste ju ha nåt. Fotade den själv i Mars men hittade inget på den då heller. Sen en liten justering på regnr skall vara WYJ608 inte WYN608 som du skrivit i bildtexten.

    MVH Niclas
   

S Svensson

Jag var i Trollhättan sista veckan i juni och lade märke till VL bussar. Jag tror buss som efterfrågan är 50008 som radionr. Den kan ha annat nr också.Vet ej !
VL märker tuistbussar med Vänersborg-Götebor eller enbart någon av dessa. Tyvärr är det fel med Göteborg. orsak kanske är att tfn nr har 031-.
Depå hos vägverket i Björröd,Sätila eller Skene("terminal 156") och eventuellt i Rävlanda (Åvägen).Vad gäller Vänersborg så innebär det även depå i Mellerud,Bengtsfors ev ytterligare.

Mikael T Nilsson

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 08 augusti 2007, 18:32:59 PM
    Hej Micke!

    Bussen har inga synlig invnr, men den måste ju ha nåt. Fotade den själv i Mars men hittade inget på den då heller. Sen en liten justering på regnr skall vara WYJ608 inte WYN608 som du skrivit i bildtexten.

    MVH Niclas
   

Hej Niclas,

Tack för korrigeringen vad gäller reg.nr. Jag får jaga vidare efter inv.nr. på bussen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Trier skrivet 08 augusti 2007, 18:56:46 PM
De finns sen ett par år tillbaka i tiden ute i Landvetter. Vill minnas att de etablerade sig där ungefär samtidigt som Landvetterbuss gick i konkurs (för andra gången?) och dom tog över en del personal.

Sväng av avfarten innan Landvetter flygplats, höll höger och kör rakt fram nån kilometer så ligger dom på högersidan. Landvetterbuss gamla lokaler ligger strax innan på vänstersidan.

//Mr T

Tack för uppgifterna. Är det endast beställningsvagnar som är placerade ute i Landvetter, för VL kör väl ingen linjetrafik i Göteborgstrakten?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Johan B skrivet 08 augusti 2007, 19:26:58 PM
På Västkusten finns totalt 10 Horisonter. En hos Leja Touring, tre hos Tjörns Omnibusstrafik, två hos Uddevalla Omnibuss, två hos Vänersborgs Linjetrafik och två hos Strömstad Tanum Buss. Samtliga går som Expresser i Bohuslän. Sedan har Horredstrafiken en, även den i linjetrafik för Västtrafik. Sven Carlsson har en som redan sagts, KR har Sveriges enda 4x2 Horisont. Avslutningsvis kör Veolia några på Norrlandskusten. Sedan finns en, möjligtvis två demobussar i landet. Den ena visade Esbjörn tror jag det var på bild för ett tag sedan i gamla snacket, en röd. Sen var det en som visades på mässan i Stockholm som jag inte heller vet var den hamnat, kan för all del vara norskreggad. Nu tror jag vi fått med alla.

Stort tack för uppgifterna. Jag visste inte att Uddevalla Omnibuss endast har två st. Är inte hemma nu, men har en anteckning på reg.nr. på en av de jag har fotograferat: XRZ108.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Cero

Citat från: Norrortsmicke skrivet 08 augusti 2007, 17:42:22 PM



VL 50 ankommer Kampenhof i Uddevalla på linje 670 från Trollhättan en regning kväll i juli.



VL 36 har just anlänt Drottningtorget i Trollhättan på linje 670 från Uddevalla samt skyltat om till "Ej i trafik".


Det verkar som att Västtrafik bättre förstått vilken typ av bussar som passar sig på linje 670 än sin kollega på östkusten. Denna typ av bussar vore väl något för SL 670 och 676?

Hallå SL! :-*

/Cero

Bussgubben

Citat från: Johan B skrivet 08 augusti 2007, 19:26:58 PM
På Västkusten finns totalt 10 Horisonter. En hos Leja Touring, tre hos Tjörns Omnibusstrafik, två hos Uddevalla Omnibuss, två hos Vänersborgs Linjetrafik och två hos Strömstad Tanum Buss. Samtliga går som Expresser i Bohuslän. Sedan har Horredstrafiken en, även den i linjetrafik för Västtrafik. Sven Carlsson har en som redan sagts, KR har Sveriges enda 4x2 Horisont. Avslutningsvis kör Veolia några på Norrlandskusten. Sedan finns en, möjligtvis två demobussar i landet. Den ena visade Esbjörn tror jag det var på bild för ett tag sedan i gamla snacket, en röd. Sen var det en som visades på mässan i Stockholm som jag inte heller vet var den hamnat, kan för all del vara norskreggad. Nu tror jag vi fått med alla.

Vänta! Veolia i Partille har väl även en sån som går på främst linje 100.