Ersättningsbussens dag: Bussar som ersätter spårvagnar

Startat av Staffan Sävenfjord, 07 augusti 2007, 19:10:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Här är ett gäng av de många olika bussar som ersätter spårvagnar. Jag hade hoppats att bussarna skulle gå genom Chalmerstunneln men det gjorde de inte utan i stället körde de en lång omväg. Trots att ersättningsbussarna rullat ett par veckor nu var folk väldigt förvånade när det dök upp buss i stället för spårvagn.

En taskigt skyltad ersättningsbuss på linje 6 - tror jag. Linjenumret framgick av A4-lappen i fönstret men den var skriven med kulspetspenna och kunde läsas på cirka en meters håll.


Förmodligen fanns inte Marklandsgatan med i skyltprogrammet så det fick bli så här i stället:


Här är det dock föredömligt skyltat:


Jag åkte själv med den här bussen, som har sin bakgrund i Alingsås, och föraren fick säkert 20 gånger upprepa att han körde till Marklandsgatan.


Trångt på Ascherbergsgatan där spårbyte försiggår. Men bussen på bilden måtte väl ändå vara felskyltad.


Och så ett par bussar vid Chalmers:



Den mörka bilen bakom den här bussen tog dagens dumhetspris. Ja, inte bilen utan föraren. När bussen stannar vid hållplatsen Chalmers blir det stopp för trafiken bakom vilket den här föraren inte gillade utan han använde tutan till protest. Dock lyckades jag tysta honom med hjälp av kameran. Till hans heder skall sägas att han såg rätt skamsen ut. Han har nog öppnat GP med viss bävan de senaste dagarna...


Tre bussar till vid Chalmers utan vidare kommentar:




Med denna unika buss, en MaxCi med höga ryggar, åkte jag tillbaka till Korsvägen. Bussen kördes av en glad ung man vars musiksmak var betydligt sämre än hans allmänna uppträdande. Han frågade nämligen om det störde att han spelade musik i bussen. Rätt svar är: Ja, det gjorde det. Men det svarade jag förstås inte utan det blev ett "ja, inte stör det mig". Men då visste jag ju inte vilka låtarna skulle bli.


Av någon anledning körde denna buss i par med en MAN från Spårvägen. Det var väl 3 resenärer i ena bussen och 4 i den andra. Så man kan ju fråga sig varför. Ibland var den ena före och ibland den andra så det kan inte ha varit fråga om någon form av utbildning.

















Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 augusti 2007, 19:10:22 PM

Förmodligen fanns inte Marklandsgatan med i skyltprogrammet så det fick bli så här i stället:




Jag tycker att stombusslacken ser riktigt klädsam ut på MAN-bussar :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Erling.L

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 augusti 2007, 19:10:22 PM


Förmodligen fanns inte Marklandsgatan med i skyltprogrammet så det fick bli så här i stället:





Mer troligt en förare som inte kunde skylrkoderna då inte linjerna på ersättning är förprogramerade i C90 o inte står skyltkoder på specarna
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Staffan Sävenfjord

Citat från: BEL skrivet 07 augusti 2007, 19:58:06 PM
Mer troligt en förare som inte kunde skylrkoderna då inte linjerna på ersättning är förprogramerade i C90 o inte står skyltkoder på specarna


Jag var inne på det också men alla bussarna på linje 13 hade texten "Ersätter spårvagn" medan alla på linje 6 var korrekt skyltade "Korsvägen" resp "Linnéplatsen".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Axel

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 augusti 2007, 19:10:22 PM

Trångt på Aschebergsgatan där spårbyte försiggår. Men bussen på bilden måtte väl ändå vara felskyltad.


Och så ett par bussar vid Chalmers:


Med denna unika buss, en MaxCi med höga ryggar, åkte jag tillbaka till Korsvägen. Bussen kördes av en glad ung man vars musiksmak var betydligt sämre än hans allmänna uppträdande. Han frågade nämligen om det störde att han spelade musik i bussen. Rätt svar är: Ja, det gjorde det. Men det svarade jag förstås inte utan det blev ett "ja, inte stör det mig". Men då visste jag ju inte vilka låtarna skulle bli.


Av någon anledning körde denna buss i par med en MAN från Spårvägen. Det var väl 3 resenärer i ena bussen och 4 i den andra. Så man kan ju fråga sig varför. Ibland var den ena före och ibland den andra så det kan inte ha varit fråga om någon form av utbildning.



Att skylta 10 Guldheden är väl inte helt fel, om man kör från City. Jag korrigerade gatunamnet åt dig. Men heter så det inte Guldhedsgatan egentligen? Eller är bilden tagen "under" Vasa sjukhus, mellan Chalmers och Kapellplatsen?

Vilken konstig hållplats, med ett jack i. Jo, det är ju en tillfällig lösning, men ändå´

Bussarna på linje 6 ersätter ju en spårvagn, M31, eller två vagnar av äldre modell. Spårvagnarna går ju två och två, varför skulle inte bussarna göra det? Fast lite underligt är det ju att V2 går före V1 ibland 8)
Någon trafikledare kanske gett de bägge turlista för samma tur kurs tåg?

Karsten

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 augusti 2007, 19:10:22 PM


Med denna unika buss, en MaxCi med höga ryggar, åkte jag tillbaka till Korsvägen. Bussen kördes av en glad ung man vars musiksmak var betydligt sämre än hans allmänna uppträdande. Han frågade nämligen om det störde att han spelade musik i bussen. Rätt svar är: Ja, det gjorde det. Men det svarade jag förstås inte utan det blev ett "ja, inte stör det mig". Men då visste jag ju inte vilka låtarna skulle bli.




Helt unik är den inte, åtminstone två till finns i SL-land men med annan dörrställning (2-2-1). Busslink 5158 och 5159 som till en början gick på Kamomillen Nynäs-SöS, därefter via Björknäs till Handen.

CS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 augusti 2007, 19:10:22 PM
En taskigt skyltad ersättningsbuss på linje 6 - tror jag. Linjenumret framgick av A4-lappen i fönstret men den var skriven med kulspetspenna och kunde läsas på cirka en meters håll.
GS kör endast turerna på linje 13 samt något omlopp på linje 10.
Linje 6,7 och 10 körs av Orusttrafiken samt Veolia med några omlopp på linje 6.
Således så blir denna buss på linje 13.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 augusti 2007, 19:10:22 PM
Förmodligen fanns inte Marklandsgatan med i skyltprogrammet så det fick bli så här i stället:


Här är det dock föredömligt skyltat:
Har fått det förklarat av en GS-förare som att vissa nyare KomFram har destination kopplat till linjenummer och att det inte gick att välja fritt av den anledningen. Dock verkar vissa förare föredra skyltningen Ersätter Spårvagn ändå, smaksak enligt mig. Orusttrafiken har Mobitec i bussarna där det går att välja hur som hellst.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 augusti 2007, 19:10:22 PM
Trångt på Ascherbergsgatan där spårbyte försiggår. Men bussen på bilden måtte väl ändå vara felskyltad.
Visst e det trångt, väldigt... Och ja, bussen är skyltad i fel riktning, lätt hänt...

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 augusti 2007, 19:10:22 PM
Och så ett par bussar vid Chalmers:
Hmm, kan ha varit jag detta:) Inte märkte jag att man blev fotad >:( :)

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 augusti 2007, 19:10:22 PM
Den mörka bilen bakom den här bussen tog dagens dumhetspris. Ja, inte bilen utan föraren. När bussen stannar vid hållplatsen Chalmers blir det stopp för trafiken bakom vilket den här föraren inte gillade utan han använde tutan till protest. Dock lyckades jag tysta honom med hjälp av kameran. Till hans heder skall sägas att han såg rätt skamsen ut. Han har nog öppnat GP med viss bävan de senaste dagarna...
För att inte snacka om alla dom bilister som försöker köra om i avspärrningarna för att sedan bara fastna och pinsamt tvingas flytta koner och backa... Ibland undrar man vad folk har i huvudet...

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 augusti 2007, 19:10:22 PM
Av någon anledning körde denna buss i par med en MAN från Spårvägen. Det var väl 3 resenärer i ena bussen och 4 i den andra. Så man kan ju fråga sig varför. Ibland var den ena före och ibland den andra så det kan inte ha varit fråga om någon form av utbildning.
Nja... Min gissning är att MANen från GS e felskyltad eftersom dom inte kör den linjen, borde kommit som linje 13 från Marklandsgatan. Däremot blir det följe nästan hela vägen ändå, en hållplats skiljer det, och det är Marklandsgatan respektive Linnéplatsen.

Tack för ett trevligt bildsvep!

//CS

Busstobbe

Mycket trevliga bilder!

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 augusti 2007, 19:10:22 PMHär är det dock föredömligt skyltat:
Den här hör väl ändå till Orusttrafiken och inte GS om jag inte är helt ute och snurrar?


Jona

Citat från: Simon A skrivet 08 augusti 2007, 13:23:09 PM
Mycket trevliga bilder :)

Medhåll, detta reportage har jag väntat på Staffan sedan du utlovade det i ett annat ersättnings-inlägg nära dig!

/Jona
MVH Filosofen Jona

robbes

vad det gäller usu blev jag förvånad att orusttrafiken/tanum som den är reggad på har valt bussar som INTE är godkända för transport av funktionshindrade i rullstol. står så här i tekniska data



T71LN INRÄTTAT FÖR PASSAGERARE MED FUNKTIONSHINDER, DOCK INTE FÖR
PASSAGERARE I RULLSTOL

robbes

nej lars det är bilden på den blåa västtrafiksbussen men jag ville ej  citera med bild då så många redan gjor det o man tänker på de som ej ahr snabba uppkopplingar det gäller den som staffan felaktigt skrivti att den ägs av göteborgsspårvägar men enligt vv tillhör orusttrafiken usu886 i inlägget skyltad linge 6 Linnéplatsen

robbes

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 augusti 2007, 13:57:31 PM
Ok!

Det finns ju inget krav på att en buss klass 2 av 2004:års modell ska ha rullstolsplats.

//Lars

du aknske har rätt i det men sedan finns ju andra lagar som säger samhället skall vara tillgänglit för alla inklusive rullstolsburna och i den lagen inkluderas kollektivtrafiken

robbes

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 augusti 2007, 14:30:21 PM
Men man kan ju svårligen skrota alla bussar som köpts innan kraven på fordonsutrustning etc ställdes.
Detta rör ju sig om en förortsbuss (klass2) och inte om en buss för innerstadstrafik.
Nya klass 2 bussar har aningen ramp eller lift.

//Lars

Lars den lagen som jag glömt namnet på men är rättinsat i pga handikappad mor kom redan unde 90 talet om att tillgängligheten för handikappade och tillträde för dem så det omfattar redan denna bussen även om det är en förorts buss den är ju endast tre år gammal ju men som sagt var abra en fundering från min sida varför de ej köper bussar anpassade för rullstolshindrade som typ låggolvarna i skåne som var handikapp anpassade redan då jag körde för swebus där nere då vegorna kom

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 augusti 2007, 19:10:22 PM
Här är ett gäng av de många olika bussar som ersätter spårvagnar. Jag hade hoppats att bussarna skulle gå genom Chalmerstunneln men det gjorde de inte utan i stället körde de en lång omväg. Trots att ersättningsbussarna rullat ett par veckor nu var folk väldigt förvånade när det dök upp buss i stället för spårvagn.
Här är det dock föredömligt skyltat:



Fint bildsvep! Den här busstypen verkar ha blivit ganska vanlig i Västtrafik Göteborg och Bohuslän. Jag har sett en hel del hos GS och Uddevalla Omnibuss.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.