Ny skyltning linje 428-430 Nacka/Värmdö

Startat av Peter Erret, 09 januari 2009, 22:38:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Erret

For extra tidigt ut mot Värmdö idag för att plåta den nya skyltningen visste att en 428 och 430 går från Gustavsberg 14:30 mot Ingarö.

Första bussen:

Nej inte 1821, myrornas krig i flera veckor, anslag i garaget om att begära ett A4 med linjenummer.
På skyltningen skulle det stå "Björkviks brygga".
För tydlighetens skull så brukar jag med fler använda skyltningen "Björkvik" (Yttre skyltning 317)

Andra bussen:

Skitig skylt och nedsläkt belysning, på skylten kan man skönja 430 Eknäs brygga.
Borde bara vara "Eknäs" för att tydligare visa vart bussen är på väg.

Då jag själv skulle köra en tur på linje 429 så skulle nog en bättra bild åstadkommas:

En bra och tydlig skyltning, tyvärr skitig display och buss.


homer

För tydlighetes skull skulle nog jag vilja påstå att Björkvik (ingarö) eller Björkviksbrygga är mycket tydligare är bara björkvik, åtminstånde när man står i slussen, när man väl är ute på ön

Peter Erret

Citat från: homer skrivet 09 januari 2009, 23:46:12 PM
För tydlighetes skull skulle nog jag vilja påstå att Björkvik (ingarö) eller Björkviksbrygga är mycket tydligare är bara björkvik, åtminstånde när man står i slussen, när man väl är ute på ön
Om du står i Slussen och skall till Björkviks brygga så tror jag att du är införstådd med att det Björkvik som du ska till ligger på Ingarö. I annat fall så tycker jag att du skall åka till Brommaplan, åka via Ekerö centrum, Svanhagen, Solbacka, Sånga Säby (inte att förväxla med Säby på Ingarö, linje 430), Färentuna kyrka och Ilända konsum för att hamna i Björkvik.  ;)

Karsten

En annan rolig inkonsekvens är att det på infotavlorna i Slussen (och Gustavsberg?) skyltas "Björkviks brygga" på 428, men endast "Eknäs" på 430. Eknäs finns det ju faktiskt två rätt stora områden som heter i trafikområdet, framförallt just därför föredrar jag skyltningen som var fram tills för någon vecka sedan; Ingarö (Eknäs/Björkvik/Idalen).

JAB

Citat från: Karsten skrivet 10 januari 2009, 08:23:21 AM
En annan rolig inkonsekvens är att det på infotavlorna i Slussen (och Gustavsberg?) skyltas "Björkviks brygga" på 428, men endast "Eknäs" på 430. Eknäs finns det ju faktiskt två rätt stora områden som heter i trafikområdet, framförallt just därför föredrar jag skyltningen som var fram tills för någon vecka sedan; Ingarö (Eknäs/Björkvik/Idalen).

Du får väl leta upp 1800-vagnar med "Brose"-skyltar i, de uppdateras inte med automatik från Buss-PC... ;)

Fredde

Nog tycker jag allt att detta nya är att föredra. Varför? Jo:

1: Ingarö med jättetext och Björkvik/Idalen/Eknäs med små, små bokstäver är inte lätt att se på avstånd. Speciellt inte om glaset framför dest.skylten är smutsigt.

2: Det står inte Värmdö (Bullandö) på linje 440 eller Vindö (Överby) på linje 434. Det står inte heller Nacka (Saltängen) på 410an eller Nacka (Duvnäs utskog) på 411an. Det är faktiskt ofta de som åker med de sist nämda linjerna frågar om man åker till Nacka. Varför ska man då ha just texten Ingarö på 428an-430? Nej det är inte det minsta logiskt.

Nog tror jag allt att de som anländer till Slussen för vidare färd mot Ingarö vet vilken linje de ska åka med för att komma till ön. Annars får de springa runt och leta efter texten Ingarö på bussen (och det har jag aldrig sett), för som tidigare sagt, det står ju knappast Ingarö på info.tavlorna.

För övrigt, trevliga bilder!


Peter Erret

Nu är vi återigen där, otydliga destinationsskyltar ("liten text", svårt att se på håll). Vad håller SL på med?

Man visar åter igen Ingarö (Björkviks brygga) på linje 428, Ingarö (Idalen) på linje 429 och Ingarö (Eknäs brygga) på linje 430.

Är det beroende på person som ansvarar för dagens text som det ändras eller är det lekstuga.

at1981

Hej!


Jaha, de har ändrat igen :(

Jag kan dock påpeka att en sak Swebus ändrat på sedan SL/Busslink-tiden är skyltningen på 438. förr stod det Kalvsvik (rad 1) och Boda (rad två) och nu står det bara Boda eftersom samtliga turer på 438 passerar förbi Kalvsvik antingen innan eller efter Boda.

Och skyltningen på 434 från Slussen stod förr (rad 1) Sollenkroka och (rad 2) Överby på turer som gick till båda ställena, om turen gick via Stavsnäs eller ej fanns att läsa om i tidtabellen för den intresserade.


Sedan vid bytesturer mot Slussen stod det ju Kolvik, Ålstäket, Gustavsbergs C eller vart nu bytet kunde tänkas ske någonstans vilket i och för sig får plats på en enda rad. Och i tidtabellen kunde man läsa att det var byte till Stockholm.


462 är en linje som enbart går Ramsdalen - Kolvik, den har aldrig gått till Slussen. Där skyltar man ju "Slussen (bussbyte)" fördelat på två rader, visst finns det anslutning till Slussen men linje 462 har aldrig gått till Slussen. Men tar vi en annan linje i länet som t.ex. 782, den skyltar ju knappast "Södertälje (bussbyte)". När vi talar om 462 så framgår det inte av displayen om turen går via Evlinge eller inte, utan den informationen framgår enbart av tidtabellen. På så sätt kunde man liksom på 433/434 slopa texten "via Stavsnäs" på rad två för det framgår också av tidtabellen och enbart skylta linjens slutdestination med stor tydlig text.


---
Det här med skyltning, är det SL eller entreprenören som bestämmer vad som ska skyltas?
... undrar bara eftersom det inte är ett enhetligt system länet igenom vad gäller skyltning oavsett entreprenör.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 februari 2009, 08:26:18 AM
Det har du fått svar på flera ggr tidigare ;D

All skyltningsinformation sköts av SL via BussPc:n och laddas i de flesta fall in nattetid via Wlan, inget som entreprenören kan påverka si du.

Så felet ligger hos SL om skyltningen är inkonsekvent som det är nu på linje 40?

(Ja, jag har anmält felet till SL Kundtjänst för över en månad sen..)

Fredde

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 februari 2009, 08:26:18 AM
All skyltningsinformation sköts av SL via BussPc:n och laddas i de flesta fall in nattetid via Wlan, inget som entreprenören kan påverka si du.

Då kan man ju undra varför SL vill ha/har lagt in olika texter beroende på om man läser på bussens dest.skylt, på PCn eller på den inre "textraden" för resenärerna...


Yujin Zhang

Citat från: Fredde_J skrivet 04 februari 2009, 12:45:22 PM
Då kan man ju undra varför SL vill ha/har lagt in olika texter beroende på om man läser på bussens dest.skylt, på PCn eller på den inre "textraden" för resenärerna...

Och dessutom kan man undra varför hos vissa TO står hela t.o.m. garaget bussen ska tomma till (t.ex. "Älvsbygaraget) på innerdisplayen medan andra garage har "Ej i trafik" på både inne och ytterskylt.

Fredde

Citat från: Yujin Zhang skrivet 04 februari 2009, 18:11:00 PM
Och dessutom kan man undra varför hos vissa TO står hela t.o.m. garaget bussen ska tomma till (t.ex. "Älvsbygaraget) på innerdisplayen medan andra garage har "Ej i trafik" på både inne och ytterskylt.

Så vitt jag vet är detta bortplockat för ovan angivna garage.