Köra ner skylt och sen smita...

Startat av a32, 06 augusti 2008, 16:22:33 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Fredde

CitatJa, men det kan ju ändå hända att man missar saker. Såvitt jag vet finns inget som heter "fiktiv smitning" så om man kör över något utan att märka det, så kan man säkert dömas för allt möjligt men inte just smitning.

Kanske kan det vara så, men då går det ju hur bra som hellst att säga att man inte så eller märkte vad som hände...


JDS

Citat från: Fredde_J skrivet 06 augusti 2008, 20:50:57 PM
Kanske kan det vara så, men då går det ju hur bra som hellst att säga att man inte så eller märkte vad som hände...

Ja, just det! Det är åklagaren som ska bevisa att ett brott har begåtts och inte den åtalade som skall bevisa motsatsen tror jag.

Fredde

CitatJa, just det! Det är åklagaren som ska bevisa att ett brott har begåtts och inte den åtalade som skall bevisa motsatsen tror jag.

Se där, ja det är bra att veta som sagt..


Ulf Rådeström

Citat från: Fredde_J skrivet 06 augusti 2008, 20:36:20 PM
Han har nog också två backspeglar, som man tittar i för att följa upp vad som händer bakåt...



Säkerligen, och han har säkert trafik på den gatan han är påväg ut på att titta på, ett tak på macken som skall räddas om man har en 4m hög buss, ett bakhörn som sveper ut ganska ordentligt om man skall göra en tvär sväng då han har en lång hjulbas.

Så man kan fortfarande misslyckas och inte märka det.

robbes

så fort du gjort åverkan på annan persons egendom i detta fell kommun eller vägverket så skall polisen eller ägaren till skylten underättas


utdrag från trafikförodningen

Rubbande av trafikanordning och hinder på väg

9 § Vägmärken, vägmarkeringar, trafiksignaler och andra anordningar för trafiken får inte rubbas eller ändras.
   Den som rubbat eller ändrat ett vägmärke, en vägmarkering, en trafiksignal eller någon annan anordning för trafiken skall omedelbart återställa anordningen i tillfredsställande skick. Om det inte går, skall han eller hon snarast underrätta polis eller den som satt upp och underhåller anordningen om förhållandet samt vidta de åtgärder som trafiken kräver.


10 § Sådant som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken får inte kastas eller lämnas på en väg.
   Den som förorsakat att något som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken finns på vägen skall omedelbart avlägsna detta. Om det inte går skall han eller hon uppmärksamma andra på förhållandet genom utmärkning eller dylikt tills han eller hon låtit undanröja faran eller olägenheten.



http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm

Ulf Rådeström

jaja...hur vet VI att han inte gjort det eller gjort det via företaget??
Det kanske kom ut personal efter telefonsamtal efter att korven var inne i munnen på trådskaparen  :)

robbes

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 augusti 2008, 21:37:04 PM
jaja...hur vet VI att han inte gjort det eller gjort det via företaget??
Det kanske kom ut personal efter telefonsamtal efter att korven var inne i munnen på trådskaparen  :)

jag klämde ner en skylt en gång med släpet på lastbilen ringde polisen o fick ordern att märka ut det så ingen skulle köra på det och då låg den på refugens längdriktning och inte i vägen som denna bilden visar så jag personligen tvivlar då amn skall märka ut hinder etc som man åsamkat

Jonas M. Bobjörk

Angående uppsåt med mera så är många trafikbrott sådan att det inte krävs ett uppsåt, bara oaktsamhet.
Fortkörning eller rödljuskörning t.ex. Inte måste väl åklagare besluta att personen körde för fort med flit? Smitning borde vara ett sånt också. Annars kan man ju krocka med allt möjligt och sen hävda att man inte märkt nåt.
Samma med skyddsobjekt för övrigt. Beträder man området av oaktsamhet så kan man bli dömd. Oftast blir man dock bara avvisad från platsen.

JDS

#23
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 06 augusti 2008, 21:58:44 PM
Angående uppsåt med mera så är många trafikbrott sådan att det inte krävs ett uppsåt, bara oaktsamhet.
Fortkörning eller rödljuskörning t.ex. Inte måste väl åklagare besluta att personen körde för fort med flit? Smitning borde vara ett sånt också. Annars kan man ju krocka med allt möjligt och sen hävda att man inte märkt nåt.
Samma med skyddsobjekt för övrigt. Beträder man området av oaktsamhet så kan man bli dömd. Oftast blir man dock bara avvisad från platsen.

Nja, fortkörning och rödljuskörning är ordningsbotsbrott, liksom "Underlåtenhet vid trafikolycka att underrätta den som lidit skada eller polis", "Otillåten flyttning av fordon vid trafikolycka", "Otillåtet rubbande av trafikanordning" och "Förorsakat hinder på väg". Det är däremot inte det här brottet ur lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott:

5 § Om en vägtrafikant, som med eller utan skuld haft del i uppkomsten av
en trafikolycka, genom att avlägsna sig från olycksplatsen undandrar sig
att i mån av förmåga medverka till de åtgärder, vartill olyckan skäligen
bör föranleda, eller om han undandrar sig att uppge namn och hemvist
eller att lämna upplysningar om händelsen, döms till böter eller fängelse
i högst sex månader.

Är brottet med hänsyn till omständigheterna att anse som grovt, döms till
fängelse i högst ett år.

Bestämmelserna i första och andra styckena gäller även den som för
spårvagn och den som annorstädes än på väg för motordrivet fordon. Lag
(1986:1248).


Jag måste erkänna att jag inte riktigt vet vad "smitning" egentligen syftar på, men jag trodde att det var det senare brottet. Det var kanske fel?

Knut

Vem vet?? Kanskje han oppfattet dette, men valgte å kjøre videre og tok en kjappp tlf til en eller annen som faktisk har noe med dette å gjøre. Har selv kjørt på et skilt med buss, meldte i fra til "vägverket" selv og skre skademelding da jeg kom hjem til stasjoneringsstedet. Som noen har sagt. Vi vet ikke hva føreren merket og evt har gjort med dette
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

JDS

Citat från: Knut skrivet 07 augusti 2008, 00:01:45 AM
Vem vet?? Kanskje han oppfattet dette, men valgte å kjøre videre og tok en kjappp tlf til en eller annen som faktisk har noe med dette å gjøre. Har selv kjørt på et skilt med buss, meldte i fra til "vägverket" selv og skre skademelding da jeg kom hjem til stasjoneringsstedet. Som noen har sagt. Vi vet ikke hva føreren merket og evt har gjort med dette

Kunde inte ha sagt det bättre själv! Faktum är att jag nästan tror att jag har sagt det själv  8)

Jonas M. Bobjörk

Citat från: JDS skrivet 06 augusti 2008, 23:15:06 PM
Nja, fortkörning och rödljuskörning är ordningsbotsbrott, liksom "Underlåtenhet vid trafikolycka att underrätta den som lidit skada eller polis", "Otillåten flyttning av fordon vid trafikolycka", "Otillåtet rubbande av trafikanordning" och "Förorsakat hinder på väg". Det är däremot inte det här brottet ur lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott:

5 § Om en vägtrafikant, som med eller utan skuld haft del i uppkomsten av
en trafikolycka, genom att avlägsna sig från olycksplatsen undandrar sig
att i mån av förmåga medverka till de åtgärder, vartill olyckan skäligen
bör föranleda, eller om han undandrar sig att uppge namn och hemvist
eller att lämna upplysningar om händelsen, döms till böter eller fängelse
i högst sex månader.

Är brottet med hänsyn till omständigheterna att anse som grovt, döms till
fängelse i högst ett år.

Bestämmelserna i första och andra styckena gäller även den som för
spårvagn och den som annorstädes än på väg för motordrivet fordon. Lag
(1986:1248).


Jag måste erkänna att jag inte riktigt vet vad "smitning" egentligen syftar på, men jag trodde att det var det senare brottet. Det var kanske fel?

Ja, men det står inget där om att personen måste ha haft uppsåt att lämna platsen.

JDS

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 07 augusti 2008, 12:55:57 PM
Ja, men det står inget där om att personen måste ha haft uppsåt att lämna platsen.

Nej, men jag förmodar att rätten i sin bedömning väger in huruvida föraren verkligen uppfattade att olyckan inträffade. Man blir liksom inte automatiskt dömd för allt man anklagas för!

Jonas

"Otillåten flyttning av fordon vid trafikolycka"
Undrar vad som menas med detta?
Det bör ju vara vid större kollisioner med personskador, för i övriga fall brukar ju polisen vilja att man flyttar på sig så att man inte står ivägen för övrig trafik.

JDS

Citat från: Z skrivet 08 augusti 2008, 11:47:01 AM
"Otillåten flyttning av fordon vid trafikolycka"
Undrar vad som menas med detta?
Det bör ju vara vid större kollisioner med personskador, för i övriga fall brukar ju polisen vilja att man flyttar på sig så att man inte står ivägen för övrig trafik.

Ja, jag gissar utan att ha kollat att det rör sig om brott mot trafikförordningen 2 kap §8 som reglerar i vilka fall ett fordon får flyttas vid en trafikolycka.