En hyllning till Scania MaxCi - En bussmodell ser publiken

Startat av Ulf Rådeström, 31 december 2009, 23:07:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Såhär i 2009 års skälvande sista timme och med den påbörjade utrotningen av Scania MaxCi på allvar så bjuder jag på följande bilder:

Första gången bussen såg publiken var på Bussmässan i Kupolen, Borlänge i september 1992. Scania hade tagit fram en demovagn (PPT830 - senare såld till Vänersborgs Linjetrafik) - som man visade för allmänheten.







Efter mässan gick bussen i stort sett raka vägen ner till Malmö där man försökte sälja in den till Malmö Lokaltrafik. Även ett år senare hade man demovagn nummer 2 en vända - då i trafik (men ML) nappade aldrig på lågentrébussen - Malmö som vid den tiden var en av de pensionärstätaste städerna i Sverige. Bilden fotad på Scania i Malmö september 1992 bara dagarna efter mässan.



Först av alla o ha bussen i trafik var inte SL som man kanske kunde tro - Linjebuss i Lund köpte direkt fyra bussar och satte dom i trafik årsskiftet 1992/1993. Ni kan tro att jag sprang benen av mig och fotade denna bild i januari 1993  :)



Men visst - Stockholm var inte sena och satte två i trafik nästan samtidigt - 4021 och 4022. Dock hittade jag ingen i mina negativ såhär just nu - så jag bjuder på den första bussen som serielevererades till SL istället.



Följande bussar var först ut:
Linjebuss Lund 580-583 dec-92
SL 4021-4022 dec-92
Trollhättans Trafik AB 116-118 feb-93
SLT - Södermanlands Läns Trafik AB 106 och 500 jun-93
Luleå Lokaltrafik 126 jun-93
Mariestads Busstrafik två bussar maj-93
Swebus Skövde 3455-3457 maj-93
Visby Stadstrafik en buss jun-93
Demovagnen nedan levererad till Vänersborg Linjetrafik aug-93
Trollhättans Trafik AB 119-121 sep-93
SL 5001-5020 juni till september 93

Det skulle bli 603 byggda bussar. På slutet flyttades produktionen huvudsakligen till Slupsk, Polen som även sålde de flesta inom landet. Sista bussen levererades till SOT Rutetrafikk i Norge.


//Uffe

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Oskar A

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 31 december 2009, 23:07:04 PM


Först av alla o ha bussen i trafik var inte SL som man kanske kunde tro - Linjebuss i Lund köpte direkt fyra bussar och satte dom i trafik årsskiftet 1992/1993. Ni kan tro att jag sprang benen av mig och fotade denna bild i januari 1993  :)



//Uffe

Trevliga bilder och tack för den intressanta faktatexten! Två av dessa fyra första till Lund kom ju förövrigt att hamna i Stockholm på äldre dar, då som Swebus 1282 och 1287 med placering i Bromma.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Muk

Intressant text och bra bilder. Kul att se hur Scanias designers hade tänkt det med "maskeringen" av nivåskillnaden vid fönstren i jämförelse med de bussar som sedan kom ut i trafik.  :)

bussfan

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 31 december 2009, 23:07:04 PM
Såhär i 2009 års skälvande sista timme och med den påbörjade utrotningen av Scania MaxCi på allvar så bjuder jag på följande bilder:

Första gången bussen såg publiken var på Bussmässan i Kupolen, Borlänge i september 1992. Scania hade tagit fram en demovagn (PPT830 - senare såld till Vänersborgs Linjetrafik) - som man visade för allmänheten.







Efter mässan gick bussen i stort sett raka vägen ner till Malmö där man försökte sälja in den till Malmö Lokaltrafik. Även ett år senare hade man demovagn nummer 2 en vända - då i trafik (men ML) nappade aldrig på lågentrébussen - Malmö som vid den tiden var en av de pensionärstätaste städerna i Sverige. Bilden fotad på Scania i Malmö september 1992 bara dagarna efter mässan.



Först av alla o ha bussen i trafik var inte SL som man kanske kunde tro - Linjebuss i Lund köpte direkt fyra bussar och satte dom i trafik årsskiftet 1992/1993. Ni kan tro att jag sprang benen av mig och fotade denna bild i januari 1993  :)



Men visst - Stockholm var inte sena och satte två i trafik nästan samtidigt - 4021 och 4022. Dock hittade jag ingen i mina negativ såhär just nu - så jag bjuder på den första bussen som serielevererades till SL istället.



Följande bussar var först ut:
Linjebuss Lund 580-583 dec-92
SL 4021-4022 dec-92
Trollhättans Trafik AB 116-118 feb-93
SLT - Södermanlands Läns Trafik AB 106 och 500 jun-93
Luleå Lokaltrafik 126 jun-93
Mariestads Busstrafik två bussar maj-93
Swebus Skövde 3455-3457 maj-93
Visby Stadstrafik en buss jun-93
Demovagnen nedan levererad till Vänersborg Linjetrafik aug-93
Trollhättans Trafik AB 119-121 sep-93
SL 5001-5020 juni till september 93

Det skulle bli 603 byggda bussar. På slutet flyttades produktionen huvudsakligen till Slupsk, Polen som även sålde de flesta inom landet. Sista bussen levererades till SOT Rutetrafikk i Norge.


//Uffe

det här e buss typ jag gillar synd bara att det ska av vecklas >:(

Kinslayer

Mycket trevlig hyllning till en trevlig bussmodell som dom flesta har en åsikt om......bra eller dålig är upp till var och en,själv älskar jag den  ;D

Mattias Andersson


Underbar fakta o läsning såhär på nya året 8) 8)

Tackar så mycket för detta o God fortsättning!

Mange_buss

Fina bilder! Trevlig historia att läsa om en trevlig bussmodell.

Bussen till Visby Stadstrafik (Numer Visby Lokaltrafik) hade reg.nr. PMG 040. Har hört att den nu ska gå i trafik vid Arlanda, stämmer det? ???

Ulf Rådeström

Citat från: Mange_buss skrivet 01 januari 2010, 13:19:19 PM
Fina bilder! Trevlig historia att läsa om en trevlig bussmodell.

Bussen till Visby Stadstrafik (Numer Visby Lokaltrafik) hade reg.nr. PMG 040. Har hört att den nu ska gå i trafik vid Arlanda, stämmer det? ???

Jovisst ska den det!

Patrik

Citat från: Mange_buss skrivet 01 januari 2010, 13:19:19 PM
Fina bilder! Trevlig historia att läsa om en trevlig bussmodell.

Bussen till Visby Stadstrafik (Numer Visby Lokaltrafik) hade reg.nr. PMG 040. Har hört att den nu ska gå i trafik vid Arlanda, stämmer det? ???

Det är "min" buss, har kört den från kl 4 till 10 idag.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Peter Öden

Hej !

Fd. Visbys buss PMG 040 står sedan 2006-11-28 regad på
Flygplatsparkeringen MA AB/Arlandastad.

Jag instämmer helt oxå i tidigare inlägg beträffande Scania Maxci
att det är en trevllig busstyp.

Mvh Peter Ö

Mange_buss

Citat från: Patrik skrivet 01 januari 2010, 13:40:06 PM
Det är "min" buss, har kört den från kl 4 till 10 idag.

Vilket sammanträffande..  :D

Är den fortfarande röd med beige rand?

Patrik

Citat från: Mange_buss skrivet 01 januari 2010, 14:04:05 PM
Vilket sammanträffande..  :D

Är den fortfarande röd med beige rand?

Nej, den är GUB-grön tycker jag det ser ut som.
Men måste jämföra med en bild sen.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

yngrot

Trevligt att se. Den mässan var jag oxå och kollade på vi var ett gång från Borås som åkte upp . Busstypen gillar jag verkligen men tyvärr är de snart borta allihopa den dagen får vi ha sorg... 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina