Huvudmeny

Torsby [Bilder]

Startat av Jonathan W, 30 juli 2009, 13:30:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juli 2009, 20:22:29 PM
Värmlandsbuss ingår i trafiksamarbetet Förenade Buss.
Jag har inte förstått det rätta riktigt men det verkar som om Förenade Buss i Värmland dels är en samarbetsorganisation, dels namnet på det företag som numera heter Larsson-Resman Produktion. Men kan någon utreda det bättre är jag mycket tacksam.



Till skillnad från andra samarbetsbolag (Buss i Väst, Centrala Buss osv) så har Förenade Buss sedan starten (i stort sett) även bedrivit trafik i egen regi och ägt bussar för denna trafik. Det är denna trafik som fr o m 2007 bedrivs under Larssonbuss namn. Förenade Buss är alltså numera bara själva samarbetsorganisationen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 30 juli 2009, 21:30:55 PM
Till skillnad från andra samarbetsbolag (Buss i Väst, Centrala Buss osv) så har Förenade Buss sedan starten (i stort sett) även bedrivit trafik i egen regi och ägt bussar för denna trafik. Det är denna trafik som fr o m 2007 bedrivs under Larssonbuss namn. Förenade Buss är alltså numera bara själva samarbetsorganisationen.

Det var alltså ungefär som jag trodde. Tack för klarläggandet i alla fall.
Men Förenade buss i Värmland är enligt allabolag.se i alla fall moderbolag till Larsson-Resman Produktion.
Förutom Olle Larsson var det väl också den lite för tidigt bortgångne Nils Müntzing (tidigare bussägare från Askersund) som låg bakom Förenade Buss i Värmland.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juli 2009, 21:35:48 PM
Det var alltså ungefär som jag trodde. Tack för klarläggandet i alla fall.
Men Förenade buss i Värmland är enligt allabolag.se i alla fall moderbolag till Larsson-Resman Produktion.
Förutom Olle Larsson var det väl också den lite för tidigt bortgångne Nils Müntzing (tidigare bussägare från Askersund) som låg bakom Förenade Buss i Värmland.


Det är korrekt. Man har har väl lagt den "operativa" delen i ett dotterbolag till samverkansbolaget för att Förenade Buss ska vara kunna fungera som ett renodlat sådant. Dvs fördela körningarna mellan de olika driftsbolagen och inte till sig själva och driftbolagen. Larssonbuss(med två bussar) övertogs f ö av Förenade Buss i februari 1999 medan reseproduktionen(Larssonbuss-Resman) övertogs vid senare tidpunkt.

j-a

Citat från: Sven W skrivet 30 juli 2009, 13:43:12 PM
Hej

Går Malungsbussen ända ner till Torsby? Jag trodde den vände i Värnäs. Så har det i alla fall sett ut de gånger jag sett de, men det var ju ett par år sedan sist.

Hälsningar
Sven
Ja den går till Torsby,och Karlstadbussen går till Malung,Mora sedan förra sommaren

Ulf Berlin

Citat från: JW skrivet 30 juli 2009, 13:30:57 PM



Hej.
Trevliga bilder från Värmland.
Detta är f d LB/CON 2221 som har varit Birkabuss och senast hos CON i Kalmar län.
Kul att se att den lever fortfarande.
BPG 012 är dessutom f d LB/CON 2098./Ulf

Clabbe

Det är för att undvika godsrangeringen, som man byter buss i Värnnäs. Det är en hel del som ska till norra delen i Sverige.
Dalabussen går Hagfors Torsby och är åter i Värnäs på em. Medan bussen från Karlstad kör till Mora tor.