(http://i42.tinypic.com/34oooeu.jpg)
Hej! Att få lagom storlek på bilderna är en sak för sig. Här ser man t v fd E 862 en Scania-Vabis SKV från A Adamssons Bussbolag i Medevi. Men bussen till höger sätter myror i huvudet på mig. Vad är detta? En Säffle/Arvika eller en sen ASJ?? Har den gått i Askersundstrakten eller är det en tillfällig besökare som slagit till? Platsen är Askersunds busstation-tidpunkt 1976 vill jag minnas.
Mvh
Jan G
Hej
Främre delen påminner om Säffle/Arvika...men baktill, man ser en väldigt smal ruta på bakgaveln. Sitter det en dörr där?
/Björn
Hade inte SJ några "långfärdsbussar" med dörr på bakgaveln för att underlätta vid resor i utlandet? Kan det vara en sådan, fast i annan ägo?
Tack för inkomna synpunkter! Det är ju också ett takfönster mitt bak, och man ser inga bagageluckor, kan väl vara fack på sidorna. Knepigt fall är det.
Mvh Jan G
Citat från: AL skrivet 06 februari 2009, 00:46:51 AM
Hade inte SJ några "långfärdsbussar" med dörr på bakgaveln för att underlätta vid resor i utlandet? Kan det vara en sådan, fast i annan ägo?
Var lite inne på det också men bussarna på SJ var byggda av Hägglunds. Och det finns inte mycket som tyder på Hägglunds på den här bussen.
Men det verkar ju inte ha funnits någon dörr förutom förardörren på vänster sida. Så det är mycket möjligt att det var en buss med samma princip, alltså dörren längst bak. Detta för att bussen utan problem skulle kunna användas i utlandstrafik på den tid vi hade vänstertrafik och de högertrafik. Även Linjebuss hade väl sådana bussar. Vill minnas att den dörrkonstruktionen fanns på den buss som var med i Hasse Ekman-filmen "Sjunde himlen". Bussen på bilden kanske rentav är en fd Linjebuss. Bakdörren verkar dock ha varit igensatt när bilden togs.
Bra! Jag hade inte sett att det fanns en förardörr. Det står något slags sådant fordon efter E20 i trakten av Vara som liknar denna. Har någon sett den. Troligen i form av övergiven husbuss och jag tror en special-Säffle med annorlunda front, mera lik ASJ från mitten av femtiotalet. Tror att någon bild av en sådan buss fanns i något Bussnytt, hinner inte titta just nu, ska iväg och köra Garphyttan.
mvh Jan G
Jag tycker att det syns en vikdörr på höger sida. Om den har förardörr på vänster sida är den alltså vänsterstyrd? Kan det vara någon GDG-turistvagn, eller fd?
Hej
Jag tycker det ser ut som att den här mystiska bussen är DPE023. Den tillhörde Sigvard Falkenström & Co i Närkesberg. Det var en Volvo/Säffle. Jag såg den i Askersund 1975 skyltad Skolbuss. Jag har noterat chassinummer 635-2064.
Jag hittar den dock inte i Ulf R utmärkta Säffle-lista.
Hälsningar
Sven
Det kanske är ett Arvikabygge? De hade ju egen nummerserie. Vet inte om Uffe har med även Arvikabussarna i listan?
Hej !
Bussen ägs av en privatperson i Skara sedan drygt 2 år. bussen är avställd vid ungefär samma tidpunkt.
mvh Peter Ö
Citat från: Sven W skrivet 08 februari 2009, 13:28:36 PM
Hej
Jag tycker det ser ut som att den här mystiska bussen är DPE023. Den tillhörde Sigvard Falkenström & Co i Närkesberg. Det var en Volvo/Säffle. Jag såg den i Askersund 1975 skyltad Skolbuss. Jag har noterat chassinummer 635-2064.
Jag hittar den dock inte i Ulf R utmärkta Säffle-lista.
Hälsningar
Sven
Intressant buss! Och visst finns den i Säfflelistan, karossnr 1062. Dock har den där felaktigt blivit noterad som B655. Tydligen var förste ägare Palms Busstrafik i Hohultsslätt. Just den här bussen skymtar f ö i en Svensk Omnibustidning från ~mitten av 80-talet!
;Mvh Greger L
Men kan någon förklara bakdelens konstiga utseende? Har den haft dörr på gaveln?
Ja, det verkar väl troligt att den ursprungligen var turistbuss för utlandstrafik iom att den levererades vänsterstyrd.
Hej
Jag såg också den här raden i Säfflelistan men ville inte köpa den p g a att typbeteckningen inte stämde. Jag hade väntat mig att det skulle stå B638, för det borde väl vara en sådan. B635 kanske?
Säfflefabriken hade också bild på den här i sin annonsering i Svensk Omnibustidning 1961. T ex i nr 11 på sidan 5 visas den tillsammans med en Kvarnholmen-pannkaka. Vår aktuella buss är på bilden försedd med Palms karakteristiska bevingade märke. På bilden syns inte baksidan så inga ledtrådar om någon bakdörr här inte.
Hälsningar
Sven
Hello everybody!
Väldigt bra jobbat! Lustigt att det skulle vara samma buss som i alla fall förra året kunde ses från E20 i Varatrakten. Och en nyhet för mig att den tillhört Sigvard Falkenström i Närkesberg. Före jul gjorde jag en sammanställning över bussar som ägts av Falkenström för hembygdsintresserade i Närkesberg och då fanns naturligtvis inte den här bussen med. Jag hade aldrig tidigare hört talas om den. Det straffar sig att under 13 år vara bosatt i Uppland och Dalarna.
Mvh Jan G
För c:a 7 - 8 år sedan träffade jag på detta fordon i Skara. Fick titta in i den f d bussen, som var ombyggd till husbuss. Tror att den var vänsterstyrd. Den hade vikdörr på höger sida. Den dåvarande ägaren var en svensk man, som dock var bosatt i Norge. Gjorde lite lustturer sommartid med denna f d buss. När den inte var ute och rullade, fick ägaren ha den uppställd hos en kompis, vill minnas i Göteborgstrakten.
Hej !
Då bussen fanns i T-län hade den reg.nr T 784 !
Mvh Peter Ö
Hos Palms Busstrafik i Hohultsslätt hade bussen reg.nr G 404.
Citat från: Svoca skrivet 11 februari 2009, 15:47:52 PM
Hos Palms Busstrafik i Hohultsslätt hade bussen reg.nr G 404.
Är Palms Busstrafik i Hohultsslätt samma som sedan blev Palms Busstrafik i Alstermo? Och numera ägs av Nilsbuss.
Bussbolaget blev väl inte förändrat. Orten, däremot bytte namn från Hohultssslätt till Alstermo. Därav förändringen.
Ja ni alla...den här bussen är en liten vetenskap.
Som sagt verkar den ha följande uppgifter:
635-2064 Volvo B63508x3 från 1961.
G404 H. Palm, Hohultsslätt
N744? har jag en uppgift att den skall ha haft innan den fick....
T784 1969-06-30 då Nitro Nobel AB, Gyttorp köpte bussen
DPE023
1972-01-31 Ramers Bil AB, Örebro
1972-08-10 Sigvard Falkenström, Mariedamm
Dock hittar jag ingen N744 i mina anteckningar...har jag missat den eller har något blivit fel?
Bussen hade sedandörrar enligt mina anteckningar..kan detta stämma?`
Övriga uppgifter är:
(åtminstone under T-län-tiden)
Längd 11100
bredd 2400
bredd 6000
tjänstevikt 8430
totalvikt 12000
pass 35+0
Ombyggd 1972-07-27 till tjv 9060, totv 13050 och 41+0 pass.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 19 februari 2009, 09:52:10 AM
Ja ni alla...den här bussen är en liten vetenskap.
Som sagt verkar den ha följande uppgifter:
635-2064 Volvo B63508x3 från 1961.
G404 H. Palm, Hohultsslätt
N744? har jag en uppgift att den skall ha haft innan den fick....
T784 1969-06-30 då Nitro Nobel AB, Gyttorp köpte bussen
DPE023
1972-01-31 Ramers Bil AB, Örebro
1972-08-10 Sigvard Falkenström, Mariedamm
Dock hittar jag ingen N744 i mina anteckningar...har jag missat den eller har något blivit fel?
Bussen hade sedandörrar enligt mina anteckningar..kan detta stämma?`
Övriga uppgifter är:
(åtminstone under T-län-tiden)
Längd 11100
bredd 2400
bredd 6000
tjänstevikt 8430
totalvikt 12000
pass 35+0
Ombyggd 1972-07-27 till tjv 9060, totv 13050 och 41+0 pass.
Lite komplettering ang. G 404 m fl reg.nr:
Godkänd vid bes. i Karlstad 1961-02-01, 35 sitt + 0 stå
Reg. 1961-02-01 på D. J. Palm, Hohultsslätt - G 404
1968-04-08 Davidsson Bil AB, Växjö
1968-07-23 Skånebuss AB, Malmö - M 744
Därefter stämmer Dina uppgifter, Uffe ! (Således ej N 744 utan M 744 !).
Reg.datum hos D.J. Palm i Hohultsslätt ska vara 1961-02-14 (ej 1961-02-01).
Dessutom besiktigad 1961-01-12 enligt M-kortet.
De tekniska uppgifter jag angav ovan fanns även under M-tiden.