Bilder på Swebus Volvo B10R/Säffle 3279-81 samt 3369

Startat av Ebermark, 21 oktober 2021, 21:03:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

Swebus Volvo B10R-59/Säffle (3279-3281 samt 3369) som ursprungligen levererades till Motala och Mjölby 1991 och 1992 har ju diskuterats flitigt på sista tiden. Bidrar med bilder på alla dessa fyra bussar i denna tråd.

Först ut 3279 fotad i Mjölby 1993.


3279 i Kalmar 2001.


3280 vid Motala Bussterminal 1994.


3280 i Solna centrum 2003.


3281 i Motala 1994.


3369 i Motala 1992 precis efter leverans.

Ulf Berlin


zjbus

Citat från: Ebermark skrivet 21 oktober 2021, 21:03:48 PM


Först ut 3279 fotad i Mjölby 1993.


3279 i Kalmar 2001.



Så 3279 var lackerad i Östgötatrafikens lackering redan 1993 och hade 2001 återställts till Swebus lackering?

Ebermark

Alla bussar var lackade i Östgötatrafikens design vid leverans 1991-1992 och behöll den så länge de var kvar i Östergötland (slutet av 1995 till början av 1996). Östgötatrafiken införde sin länslackering redan 1982.

Ersa

Någonstans i nåt dammigt arkiv (dvs flyttkartong) torde det ligga någon analog pappersbild på gissningsvis 3280 i Östgötafärger, tagen i Östersund 1996, innan den fick grönvit lack hos lokal lackerare. Får väl skanna in lite sånt i framtiden, då de dyker upp.


zjbus

Citat från: Ebermark skrivet 22 oktober 2021, 08:11:46 AM
Alla bussar var lackade i Östgötatrafikens design vid leverans 1991-1992 och behöll den så länge de var kvar i Östergötland (slutet av 1995 till början av 1996). Östgötatrafiken införde sin länslackering redan 1982.
1982 redan då torde dom varit bland pionjärerna, den SJ-lackerade bussen som syns till hälften på ditt foto var sannerligen från något annat län, kanske körde någon länsöverskridande linje?
Borås i dåvarande Älvsborgs län var också tidigt ute med länsbolagslackerade bussar minns jag.

virtual1

Troligen nån som körde veckoslutstrafik som syns på bilden skulle jag gissa...

zjbus


Ersa

ÖstersundsTrafiken var varumärket för tätortstrafiken 1996-2000. Före 1996 användes enbart företagsnamnet JämtlandsBuss, och från och med 2001 enbart företagsnamnet Stadsbussarna för trafiken.

Jämtlandstrafik var väl en litet kommunägt dotterbolag till JämtlandsBuss, som hade färdtjänsttrafik kvar några få år efter 2001, och därefter tror jag att det såldes ut. Till Danielssons Express kanske?

zjbus

Så visst var Östgötatrafiken extremt tidigt ute med länsbolagslackerade bussar redan 1982, fanns väl ingen annanstans redan då utom möjligen i Älvsborgs län?

Ebermark

Länslacken infördes 1982, men det tog några år innan alla nylevererade bussar fick ÖT-färgerna. Linköping och Motala var snabbast med att införa medan SJ och Norrköping dröjde lite längre. Från 1985 fick nog alla nya SJ Bussar östgötalack (några hade fått den redan tidigare). Inflyttade bussar från andra delar av landet lackades inte alltid om så det förekom SJ Bussar nyare än årsmodell 1985 med SJ-lack. Så jag tror det är en lokal buss på bilden, sannolikt någon av 2361, 2480 eller 2481 som alla hade SJ-lack in på 90-talet.

S Svensson

Älvsborgsfärgen kom inte förrän cirka 1989 om jag nu minns rätt. Jag besökte Vänersborg och det kom en GDG buss som var monterad 1989 i de nya Älab färgerna. För det är väl detta Du menar med Älabfärger. Sedan fanns det speciella färgsättningar tidigare. Två motivlackade bussar avsedda för Borås-Ulricehamn.När motiven avlägsnade sig var 2487 kvar för att köra i Sätila skoltrafik. Speciella bussar för linjen Borås-Horred kom. 2451 och 2452 samt de som senare målades, 1512 och 1513, om. Dessutom kom det vita bussar i servicetrafiken.Vid trafikförändring i Dalsland kördes buss vid namn Dalslänningen med samma färgsättning som "Viskadals"linjen.
Vid en lördag stod en sådan buss i Borås. Föraren berättade senare för mig att det kom cirka 20 resennärer som skulle till Viskadalen, i Seglora. Dessa resenärer trodde att bussen var till för dem. Det var den inte och SJ+Älab hade lagt om trafiken till att omfatta linjen Borås-Kinnarumma-Skene-Horred. Tidigare gick ju linje 76 över Rydal som ju Viskadalens skola ligger vid (Rv41 gamla sträckningen).

Östergötland var vad jag vet först som länshuvudman att ha egna färger om man nu inte räknar in Stockholm. Det är att lägga märke till att dagens färgsättning är enfärgad och innehåller inte heller några omfattande avvikelser. Ofta är det målat på aluminium varför det inte behövs färg som rostskydd. Östgötatrafiken visade att länshuvudmännen skulle ha egen färg, om man nu anlitade entreprenörer. För egentrafikfanns ju i Örebro och Södermanlands län. Dessa brukar man inte räkna med vid detta tillfälle.
Det finns mängder av synpunkter.

zjbus

Citat från: S Svensson skrivet 22 oktober 2021, 13:13:33 PM
Älvsborgsfärgen kom inte förrän cirka 1989 om jag nu minns rätt. Jag besökte Vänersborg och det kom en GDG buss som var monterad 1989 i de nya Älab färgerna. För det är väl detta Du menar med Älabfärger.
Antar att frågan är till mej, menar denna lackering:
https://www.google.com/search?q=Buss+%C3%84lvsborgs+l%C3%A4n&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj5w9jXgt7zAhWnlosKHb7KDAcQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1536&bih=734&dpr=1.25#imgrc=vz_maQklIEdxNM

AL

Nja, Länsbussarna i Örebro blev ju ett länsbolag tidigt och hade väl länstrafiklackering redan under 70-talet om jag inte minns fel. Denna lackering med vissa smärre modifieringar följde med även när upphandlingarna inleddes under 80-talet...