Büssing 1-1/2däckar

Startat av Jens Christesen, 17 juli 2023, 17:30:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jens Christesen

Büssing Präsident Verbund / Ludewig Aero 1 / Anderthalbdecker (1965)
# 6515, BS-HB 961 | 15. Juli 2023 | Braunschweig













och 1:87

Ulf Berlin


Nico

Har helt missat denna tråd, men får skylla på att den kom mitt i sommaren. Har själv just denna buss, som ursprungligen tillhörde Stadtwerke Braunschweig (SBAG), som bakgrundsbild på jobbdatorn sedan länge. Jag gillar sedan verkligen dessa 1½-däckare som förekom hos både Büssing och Daimler-Benz och som karosserades, delvis heller helt, av karossbyggare som Adolf Emmelmann Karosseriefabrik GmbH. i Hannover, Walter Vetter Karosserie- und Fahrzeugbau GmbH. i Fellbach och som i detta fall av Gebr. Ludewig GmbH. i Essen.

Beteckningen "Verbund" efter det ordinarie modellnamnet (i detta fall Präsident) angav då en byggmetod där ett sammansatt chassi (Verbundfahrgestelle) då byggdes på i något som benämndes som en sammansatt konstruktionsmetod (Verbundbauweise). Beteckningen i sig syftade alltså på att det inte var ett fristående chassi i traditionell mening; utan om ett så kallat "körbart underrede" som gavs nödvändig rigiditet enbart i kombination med en fackverksbyggd kaross. Det var då ett sätt att spara vikt samtidigt som det blev enklare att tillgodose speciella önskemål, t.ex. sådant som antal dörrar och placering av dessa samt inredning i övrigt etc.

För Büssing hanterades annars dylika byggen primärt av Emmelmann, vilka även byggde nästan alla ledbussvarianter baserade på Büssing, men alltså då oxå 1½-däckare och annat. Denna variant tillverkades 1960-1968, men mot slutet av 1960-talet byttes de runda strålkastare mot nya kantigare versioner. Har för mig att varianten på bilderna  tillverkades runt 1963-1966. Efter att Büssing 1971 togs över av M·A·N så upphörde tillverkningen av "Verbundfahrgestelle" sedan runt 1974 efter det att en omstrukturering skedde i koncernen, vilket i sin tur ledde till att Emmelmann gick i konkurs. Ludewig och Vetter klarade sig längre, men inte heller de var direkt framgångsrika.    
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman