Varför inga batteridrivna elbussar i Eriksberg?

Startat av Fredrik Klint, 03 februari 2025, 21:45:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

Jag är nyfiken på hur man resonerat nu när Nobina tog över "Huddinge-Botkyrka-Söderort" och planerat för elbussar i två av tre garage. Varför blir det inga, åtminstone inte i närmsta framtiden, i Eriksberg?

virtual1

Just nu är det väl infrastrukturen som inte tillåter det, jag kan tänka mig att man inte budgeterat för utbyggnaden av det helt enkelt för att kunna vinna upphandlingen.

Lars-Håkan_E

Infrastrukturen är det ju Landstingets ansvar att tillhandahålla, inte operatören.

virtual1

Jo, men jag anar att biodieselbussar är billigare än el hos MAN, och om man i upphandlingen inte behövde 100% el så var det väl så man räknade för att kunna vinna.

Lars-Håkan_E

Men som du skriver är det ju inte, i anbudet ställde man inte kravet därdför att det inte var möjligt, förmodligen av elnätsskäl, ingen har därför haft möjlighet att räkna på elbussar där.

I övrigt så ska man inte vara säker på att ett anbud på el alltid är dyrare än ett på RME/HVO, det finns exempel på det motsatta

homer

Vet inga detaljer alls, men jag tycker det är märkligt att TF skrotar biogasen i Gubbängen efter bara en avtalsperiod och bygger ny elinfrastruktur, man kan ju tycka det hade varit bättre ur skattebetalarsynpunkt att behålla biogasen några år till och istället elektirifiera Eriksberg... men vad vet jag, någon tyckte uppenbart motsatsen...

virtual1

Fast det kanske inte gick att elektrifiera Eriksberg på ett vettigt sätt?

Maven

Citat från: virtual1 skrivet 04 februari 2025, 14:03:28 PMJo, men jag anar att biodieselbussar är billigare än el hos MAN, och om man i upphandlingen inte behövde 100% el så var det väl så man räknade för att kunna vinna.

El som drivmedel är relativt billigt, biodiesel är relativt dyrt. Det handlar bara om att att ha tillräckligt många mil att slå ut den högre fordonskostnaden på för att det ska löna sig med el.

Den som köper en ny personbil behöver grovt räknat köra runt 2000 mil per år för att det ska löna sig med elbil jämfört med fossilbil. En buss rullar ju betydligt mer än så och biodiesel är ju dessutom betydligt dyrare än fossila bränslen.

virtual1

Jo, men de långsiktiga vinsterna kan du knappast dra med in anbudet för att ha lägst anbudssumma...

Maven

De är väl inte mer långsiktiga än att de går att räkna hem under en normal avtalstid på c:a 10 år?

Men visst, att bussar måste bytas ut innan deras ekonomiska livslängd är slut blir förstås ett ännu större problem när man gör större investeringar som i längden ska gynna ekonomi och miljö.

BSB101

Citat från: homer skrivet 04 februari 2025, 20:04:04 PMVet inga detaljer alls, men jag tycker det är märkligt att TF skrotar biogasen i Gubbängen efter bara en avtalsperiod och bygger ny elinfrastruktur, man kan ju tycka det hade varit bättre ur skattebetalarsynpunkt att behålla biogasen några år till och istället elektirifiera Eriksberg... men vad vet jag, någon tyckte uppenbart motsatsen...

Citat från: virtual1 skrivet 04 februari 2025, 21:14:48 PMFast det kanske inte gick att elektrifiera Eriksberg på ett vettigt sätt?

Så kan det mycket väl vara, är inte precis ett vanligt vägguttag och en säkring på 10A man behöver. Det finns en anledning till att det under många år pågått stora investeringar i elinfrastrukturen i Stockholmsområdet.

Frippe Fribas

I Eriksberg kan det möjligen vara tunnelbanan i Norsborg som spökar tänker jag.
Antingen finns det en bra elinfrastruktur som ett resultat av den, eller så är det kanske så att elnätet inte klarar en stor elkund till i närområdet som en följd av tunnelbanedepåns behov.
Det var ju till en början delvis detta som krånglade till det när man planerade för Nybodas laddinfra men som löste sig ändå.